Chevrolet Corvair hvilken nr. plade

Spørgsmål og diskussioner om nummerpladetyper og om hvilke typer der anvendes på hvilke køretøjer

Re: Chevrolet Corvair hvilken nr. plade

Indlægaf Leth » søn 01.05.2011 19:20

Så din bil på Kastellet, jeg var i den klynge der var da i kørte. Det er en nydelig vogn som du godt kan være stolt af!

Selv var vi kørende i denne:

Billede
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Chevrolet Corvair hvilken nr. plade

Indlægaf Kardanaxel » søn 01.05.2011 20:27

Hej Claus

Tillykke med resultatet.

Jeg må dog tilstå at jeg ikke syntes at den alm kvadratiske nummerplade klæder bilen, dog glæder det mig at du ikke har tilvalgt EU mærket som når der er valgfrihed ikke hører hjemme på en gammel bil.

Jeg kan også godt følge dig i at en alm aflang sort nummerplade vil være svær at sætte bag på en bil som din.

Men en amerikansk plade er ifgl TT standardiseret til 15,5/30,5 cm mens den danske almindelige firkantede som du nu har sat på bilen er 21/30,9 og dermed højere end rammen mens den er bredere end den amerikanske.

Det er som det tidligere er nævnt originalt med en aflang type 6 plade på din bil ved første reg. men fra 1/4 - 1966 blev det muligt at få den kvadratiske sorte på 20/23 til biler, dette skete bla fordi den aflange plade ikke virkede harmonisk på især VW bobbel og også på amerikaner biler.

Du kan derfor efter min bedste overbevisning sagtens bede om at få en kvadratisk plade med bogstaver efter 1/4-1966, idet det må formodes at det var det man ville udlevere til din bil ved omregistrering efter denne dato. Derfor vil det være historisk korrekt, men ikke bilens nr fra ny, men den kunne jo også være kommet ind brugt i 1966.

Jeg er meget sikker på at MhS vil give dig en erklæring så du kan få sådan en plade, for efter min bedste overbevisning så bør den kunne sidde i "hullet"

mvh
Henrik
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Chevrolet Corvair hvilken nr. plade

Indlægaf Claus Sørensen » søn 01.05.2011 21:09

Hej Leth - Tak for de pæne ord, fin Ascona, du skulle havde givet dig til¨kende så kunne jeg havde hilst ordenligt på dig, min kone gætter på det var dig der sagde at du gerne ville høre den starte og og høre hvilken lyd sådanne en motor har ?

Henrik / Kardanaxel - Tro mig der er ikke noget jeg hellere ville end havde sorte plader på, men har lige været ude i garagen en ekstra gang og måle på den nr. plade ramme, der kan sidde en plade der er max 18cm høj, så det knibber nok lidt. måske kan den sidde på skrå og sidde ud over rammen for neden bare, men pga den ombukkede kant på emalieplader både fylder den noget + den er ikke feksibel og der er meget lidt plads i området nr. pladeramme, bagpanel og kofanger.
Senere på sæsonen vil jeg prøve at lave en kopi af en kvadratisk emalieplade ( Bare rolig, kun et stykke plade med ombukkede kanter som har målene ) for at se om det kan lade sig gøre. For der skulle vel ikke være nogen på dette forum som er i besiddelse af en kvadratisk emlieplade som er afmeldt ( det er vist ulovligt ? ) som jeg kunne prøve med ?

Nye rygter taler om mulighed for motorcykel plader for og bag på USA biler fra 3. Oktober ?
Claus Sørensen
Medlem
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 27.03.2011 10:30

Re: Chevrolet Corvair hvilken nr. plade

Indlægaf Leth » søn 01.05.2011 21:19

Claus Sørensen skrev:Hej Leth - Tak for de pæne ord, fin Ascona, du skulle havde givet dig til¨kende så kunne jeg havde hilst ordenligt på dig, min kone gætter på det var dig der sagde at du gerne ville høre den starte og og høre hvilken lyd sådanne en motor har ?


Det var det nu ikke. Der er faktisk taget et billede af os i dag. Det er mig der er "den voksne mand" i den sorte t-shirt :-)

De andre er det meste af holdet bag Youngtimer Roskilde...

222028_10150174023587700_730927699_6633261_2285912_n (1).jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Chevrolet Corvair hvilken nr. plade

Indlægaf Claus Sørensen » søn 01.05.2011 21:31

Så har jeg da fået sat ansigt på landet førende eksperter ud i nr. plader. Er der nogen der ved om der findes billeder på nettet fra dagens arangement ? Jeg havde kone og søn med og så går en stor del af tiden med pølser og is, og snakke med folk man ikke hat set i lang tid så jeg fik ikke set ret meget på biler.
Claus Sørensen
Medlem
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 27.03.2011 10:30

Re: Chevrolet Corvair hvilken nr. plade

Indlægaf TT » søn 01.05.2011 22:49

Du har fået lavet din Corvair utroligt flot. Motorrummet var imponerende.

Der kommer sikkert nogle enkelte billeder her. Jeg har i hvert fald tænkt mig at vise nogen, men dækkende vil det ikke blive. Der var alt for mange biler til at det kan lade sig gøre.

Hvis "amerikanerpladerne" kommer, er det sandsynligt det sker samtidig med overgangen til det nye digitale motorregister som ventes indført til efteråret. Jeg gætter på at amerikanerbilklubberne er bedst orienteret.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Chevrolet Corvair hvilken nr. plade

Indlægaf jesl » man 02.05.2011 17:52

Vedr amerikanerplader
Jeg har for et par år siden købt en Lotus Elan + 2 i Sverige hvor den havde de små svenske plader(Rektagulære)
Ved ikke om de benævnes " amerikanerplader" i Sverige - men de passede godt på bilen.
De nuværende DK plader er alt for store- specielt foran skal pladen enten monteres under kofangeren,hvorved frihøjden reduceres til
ca 5 cm , eller i kølergrillen hvor den tager så stort et areal at kølingen bliver et problem.

Har overvejet sorte plader da de er lidt mindre men ønsker helst amerikanerplader - hvis de kommer
Hilsen
Jens
jesl
Medlem
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 09.04.2011 23:01

Re: Chevrolet Corvair hvilken nr. plade

Indlægaf dykker5502 » man 02.05.2011 19:21

Det kan sagtens hænde at SKAT vil til at tilbyde flere typer nummerplader, men de skal ændre ret radikalt i deres "forretningsmodel" hvis det skal blive til noget.

Idag benytter de generelt særlige nummerserier til de forskellige nummerpladetyper - og sådan har det været siden 1958 i hele landet og før den tid også i København. Før den tid gik det fint ude i landet med at lave egne serier af numre til f.eks. gule plader da det kom i 1950.

Med EU pladerne har de faktisk så småt begyndt på de nye tider idet der ikke er særlige nummerserier men snarere særlige bogstav kombinationer der benyttes til hhv EU og ikke EU plader. Man kunne sagtens forestille sig samme princip for "Amerikaner plader" eller folieplader til påklæbning på frontklappen af ovennævnte Lotus. For min skyld kunne man godt tage sig betalt for dette "ekstra". Det kunne også være noget man bestilte så man i første omgang fik 2 alm. nummerplader og bestilte en "special" som man så ombyttede til når den var lavet. Der er mange muligheder.

Det hele bunder i politisk velvilje også i embedsværket og her kniber det nok stadig lidt. Alle ved nu hvordan Birthe Rønn Hornbeks syn er på offentlighedens indsigt i hendes forvaltning (når det kommer til stykket og vedrører hendes egen) og hun var i mange år leder af Centralregisteret. Det er mange af de samme ledere der sidder der idag under SKAT så der er nogen der ser nummerplader som noget myndighederne har for deres egen skyld (i Rigspolitichefens oprindelig dispensation fra arkivlovens krav om arkivering henregnedes udlevering af nummerplader som et internt politianliggende uden publikumsinteresse - hva' ba'?) og de er fløjtende ligeglade med hvordan det ser ud.

Der er nye folk på vej - men det ses jo med den nye ordning for "Historiske" nummerplader, at politiske mærkesager står over historisk korrekthed.

Jeg åbner en tråd om Kastellet - det skal ikke være her i denne tråd. Og jeg var der - men uden fotoapparat.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Chevrolet Corvair hvilken nr. plade

Indlægaf TT » man 02.05.2011 22:20

Amerikanerpladerne findes der bemyndigelse til. Departementet trak det ned over SKAT mod SKATs vilje. Det er udførligt beskrevet her i tidligere tråde.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Foregående

Tilbage til Nummerpladetyper