Lastbil på hvide plader?

Spørgsmål og diskussioner om nummerpladetyper og om hvilke typer der anvendes på hvilke køretøjer

Lastbil på hvide plader?

Indlægaf mikkelhansen » tors 17.02.2011 16:46

Hej
Jeg så i går en - hvad hedder det; en lastbil der transporterer biler der er kørt i grøften, en autotransporter? - på hvide plader, ZZ58xxx. Er der nogen juridisk eller praktisk grund til dette? Kan det være noget med at der er mere end to sæder i førerrummet (chauffør + op til to/tre passagerer fra den forulykkede bil), og den derfor ikke kan gulpladeregistreres? Er der nogen der kan give et bud på dette? Så desværre ikke hele nummerpladen, men jeg har efterhånden set lastbilen to gange omkring Gråsten, begge gange med en bil bagpå.
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2020 VW Up! 1,0 MPi 65 hvid (CX49565 hvid med EU)
mikkelhansen
Medlem
 
Indlæg: 483
Tilmeldt: lør 22.05.2010 19:58
Geografisk sted: 6640 Lunderskov

Re: Lastbil på hvide plader?

Indlægaf dykker5502 » fre 18.02.2011 08:28

Ja, det er præcis det der er "problemet".

Jeg overværede for mange år siden en diskussion på det gamle Motorkontor i Nærum imellem en medarbejder fra Søllerød kommune og lederen af Motorkontoret. Sagen drejede sig om en lille Mercedes eller Hanomag lastbil med ekstra stor kabine med bagsæder. Modellen var ret populær i tiden hos netop kommunale gartnerafdelinger, der lige kunne have en trillebør, nogle skovle mm. og en lille bunke grus på ladet og så plads til 4 mand - ELLER - i versionen uden bagsæder - yderligere værktøj under lås eller i tørvejr.
Diskussionen var om en model med bagsæde og lederen var i tvivl om der skulle gule plader på sådan som kommunalmanden anførte. Det endte med gule plader, fordi reglerne er at du GERNE må have flere med i en gulplade bil hvis de er nødvendige for det arbejde der skal udføres der hvor man er på vej hen til.
Det gælder jo når 4 kommunale gartnere er på vej ud for at lægge nogle fliser eller lappe et hul i vejen og dengang krævede det 4 mand :-).
Hvis de giver en af kontordamerne et lift ned til stationen er det ulovligt, og de kan i værste fald, ud over bøde, blive afkrævet en anden afgift og omregistrering til hvide plader.

For Dansk Vejhjælp eller Falck er det jo ikke scenariet. De benytter bilen til vare- OG persontransport. Derfor de hvide plader.

Jeg kender så ikke reglerne for registrerimgsafgift for lastbiler på hvide plader, men jeg tvivler stærkt på at DVH og Falck betaler 180% i afgift for disse køretøjer. Bl.a. fordi det også er udrykningskøretøjer, så det skulle ikke undre mig der er en "Lex Falck" der lige præcis adresserer disse køretøjer.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Lastbil på hvide plader?

Indlægaf rech » lør 19.02.2011 10:37

Falck's autohjælp's og DAH køretøjer har normalt gule nummerplader på, også selv om der indrettet plads til persontransport (dobbelt kabine), jeg ved ikke hvad for et køretøj du har set, men jeg kan fortælle at politiet's autotransport samt deres autohjælp's køretøjer har hvide nummerplader på, om det er sådan en du har set, det ved jeg ikke, men det er en mulighed.

Se link: http://www.123hjemmeside.dk/Politibiler/17850439
Se link: http://www.123hjemmeside.dk/Politibiler ... i=27013806


Med Venlig Hilsen
Rune Christensen
rech
Medlem
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 21.07.2009 18:00

Re: Lastbil på hvide plader?

Indlægaf mikkelhansen » lør 19.02.2011 19:09

Hej Rune

Nej, det var ikke umiddelbart en "statslig" lastbil, tror bare det var et lokalt firma der måske samarbejder med DAH eller lignende.

Att. dykker5502:
Tak, det var jo lige det jeg manglede at få at vide. :-)
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2020 VW Up! 1,0 MPi 65 hvid (CX49565 hvid med EU)
mikkelhansen
Medlem
 
Indlæg: 483
Tilmeldt: lør 22.05.2010 19:58
Geografisk sted: 6640 Lunderskov

Re: Lastbil på hvide plader?

Indlægaf rech » lør 19.02.2011 20:09

Efter at ha undersøgt det lidt nærmere, så tror at det pågælderne køretøj har været et udrykning køretøj med blå blink på taget, og disse køretøjer er ikke pålagt at betale registrerenings afgift, så derfor de hvide nummerplader. Falck, DAH og visse private vognmænd har fået tilladelse til ha et antal af sådan nogle køretøjer.


Med Venlig Hilsen
Rune Christensen
rech
Medlem
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 21.07.2009 18:00

Re: Lastbil på hvide plader?

Indlægaf seahorse » lør 26.02.2011 00:35

Jeg har et lille bidrag til fortsættelse af diskussionen om lastbiler på hvide plader i den almindelige personvognsserie.
Jeg har flere gange på en byggeplads i Nordsjælland observeret en mobil betonpumpe monteret på et almindeligt lastvognschassis holde side om side med en almindelig betonkanon. Betonpumpen var registreret på hvide plader i personvognsintervallet, medens betonkanonen var registreret på almindelige gule lastvognsplader.
En ganske besynderlig kombination mellem to tilsyneladende sidestillede transportformål. Det ene køretøj bringer betonen ud til byggepladsen, medens det andet bringer betonen videre ud i konstruktionen. Hvorfor denne forskel, og hvorfor skal de ikke beskattes ens ?
Det skal bemærkes at ingen af køretøjerne var indrettet med flere siddepladser end to, da de begge er enmandsbetjente.
Er der nogle af jer, der har en forklaring ?
seahorse
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 06.02.2011 21:00
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Lastbil på hvide plader?

Indlægaf TT » lør 26.02.2011 02:46

Kanonen transporterer gods - derfor gule plader.

Pumpe transporterer ikke gods derfor standardplader - dvs hvide plader.

Ingen af køretøjerne er registreringsafgiftspligtige, så der er ingen afgiftsforskel.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Lastbil på hvide plader?

Indlægaf Erik Larsen » tors 12.03.2015 23:42

Der er også en del arbejdslifte ("vinduespudserlifte") der kører på hvide plader. Og så mener jeg at have set i en anden tråd at visse tunge specialbiler får hvide plader fordi der er nogle andre regler når de har det. Noget om dispensationer for akseltryk, eller køretøjer med uafhængig styring på for- og baghjul (såkaldt krabbestyring).
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Nummerpladetyper

cron