Side 1 af 1

Stop for ikke EU plader?

Indlæg: ons 13.10.2010 21:19
af Flemming
Jeg talte med en som havde været på motorkontoret i mandags efter nye nummerplader til sin bil.
Han havde bestilt uden EU mærke. Efter han havde fået dem, fortæller damen ved SKAT at man ikke vil kunne blive ved med at få uden EU, på et tidspunkt vil det blive inført at nye nummerplader skal være ens.

Er det bare noget SKAT og deres medarbejder tror, eller ved de noget som vi andre ikke ved?

Re: Stop for ikke EU plader?

Indlæg: tors 14.10.2010 07:11
af TT
Du har hørt det fra en der har hørt det på nummerpladeekspeditionen. Det er et temmelig tyndt grundlag for en formodning, og det er helt sikkert ikke damen hos SKAT der skal træffe en sådan beslutning. Det er derimod Traktor-Troels, og hvis han gør det, bliver han ikke populær hos dem der sørger for at han sidder på ministertaburetten.

SKAT er naturligvis intereseret i at komme af med nogle af de mange nummerpladetyper (jf. deres høringssvar i forskellige sammenhænge). Antallet af nummerpladetyper var i forvejen stort, og det er de senere år blevet endnu større (knallertnummerplader, papegøjeplader, EU-nummerplader, amerikanerplader – som dog ser ud til aldrig at blive til noget – og snart også historiske nummerplader med to bogstaver til både bil og motorcykel).

Re: Stop for ikke EU plader?

Indlæg: tors 14.10.2010 15:44
af Flemming
Det er selvfølgelig noget der skal besluttes på et højre plan end hos SKATs kontor-ansatte, det er jeg godt klar over.
Men det kunne jo være at de havde hørt noget som ikke er kommet den private befolkning for øre i nu.

Re: Stop for ikke EU plader?

Indlæg: tors 14.10.2010 22:05
af TT
Man kan sige meget om SKAT, men de er nok ikke så amatøragtige at de kommunikerer politiske beslutninger ud igennem en menig kontormedarbejder til en tilfældig kunde.

Re: Stop for ikke EU plader?

Indlæg: fre 15.10.2010 01:05
af johnnybgoode
TT skrev:Man kan sige meget om SKAT, men de er nok ikke så amatøragtige at de kommunikerer politiske beslutninger ud igennem en menig kontormedarbejder til en tilfældig kunde.


Men det er meget typisk at deres medarbejdere kommer med den slags udtryk for deres personlige holdninger til både det ene og det andet. Jeg kunne skrive side op og side ned med eksempler, mestendels inden for afgiftsbehandling. Ofte har jeg på fornemmelsen at det er en bevist strategi fra Skats side at forvirre kunderne, således at når der indføres et nyt sæt regler eller ændres på et gammel sæt, så opgiver folk at følge med, således at kunderne ganske simpelt tager den menige kontormedarbejders ord for gode varer.

Desværre er mit råd, til kunder hos Skat, det samme som man skal give til en syg mand der har været hos lægen: "Get a second opinion - NEVER trust the first one"

:shock:

Re: Stop for ikke EU plader?

Indlæg: fre 15.10.2010 13:57
af perhag
Der er vist ingen tvivl om de formelle regler for nummerplader, men om den reelle praksis følger reglerne om frit valg i næsten alle tilfælde er mere tvivlsomt.

Personligt har jeg ingen erfaringer med valg af plader hos forhandler eller på kontor, men flere på nettet tror at man skal gøre en særlig indsats for at undgå EU-plader, f.eks. i følgende debat: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/fo ... _ID=137526 , hvor spørgeren dog slet ikke kan risikere at få EU-plader.

Re: Stop for ikke EU plader?

Indlæg: fre 15.10.2010 16:19
af Flemming
Jeg har selv været på motorkontoret en del gange i år, og mens man sidder i venteværelset kan man studere deres plakater på væggene, f.eks. Hvordan man skal udfylde sin anmeldelsesblanket osv hvis man skulle være i tvivl, og lytter man efter, så kan man også høre skatte-medarbejderne spørge kunderne om hvad de vil have hvis de har glemt at sætte kryds.
Jeg har en kammerat som arbejder på et autoværksted med bilhandel ved siden af, der kom en kunde en fredag formiddag for at hente sin sprit nye Audi som han havde købt.
Da han kom ind i butikken og så hans bil med nye EU plader, blev han fuldstændig stik tosset og sagde at det var ikke hans bil, den ville han ikke køre med.
Det endte med et afslag i prisen så han kunne få et sæt uden EU mærke, så der er altså nogle som det betyder en hel del for hvilke plader de har på deres bil.
Man kunne godt få den tanke at bilforhandlerne bestiller EU pr automatik hvis ikke de høre andet fra kunden, eller glemmer at spørge.
Nå men tilbage til mit indlæg, så mener jeg heller ikke at SKAT er så amatøragtige at de kommunikerer politiske beslutninger ud igennem en menig kontormedarbejder til en tilfældig kunde som Thomas skriver.
Men man kan vel ikke undgå at ledelsen og ansatte hos SKAT taler sammen en gang i mellem, lige som i en hvilken somhelst andet virksomhed? Og hvis ledelsen har hørt noget højre oppe fra, kan budskabet vel sagtens gå ned af også?
Jeg tror da heller ikke på at det bliver i de første par år, men helt ærlig, tror vi på at valgfriheden bliver ved i de næste 40 år? Efter som der er ca 80% der vælger EU plader frem for ikke EU.
Personligt håber jeg det fortsætter, idet jeg ikke syns en EU plade passer på en sidst 70er eller 80er bil. men jeg tror ikke det bliver ved at være valgfrihed.
God weekend til jer alle.

Re: Stop for ikke EU plader?

Indlæg: lør 16.10.2010 08:11
af TT
Det er som sagt Skatteministeren der bestemmer om nummerplader uden EU-mærke skal udgå, ikke SKAT. Det er en politisk beslutning, og hvis han træffer en sådan beslutning, har han helt sikkert IKKE tænkt sig at fortælle noget til den menige medarbejder i SKAT før beslutningen ER truffet.

Du kan derfor være ret sikker på at medarbejderen i SKAT ikke ved noget, og at det hun giver udtryk for, er en formodning. Hvis man hører noget sådant på en nummerpladeekspedition, kan man passende spørge medarbejderen hvor vedkommende har det fra. Men nu har vi kun udsagnet fra anden hånd, og det er i mine øjne helt værdiløst.

Re: Stop for ikke EU plader?

Indlæg: lør 16.10.2010 11:18
af Kardanaxel
Jeg er ret sikker på at den egentlige grund til at vi har valget mellem EU og ikke EU plade er politisk og husker jeg ikke meget galt så har blandt andet Dansk Folkeparti haft en finger med i spillet, nok er det fastsat af ministeren men jeg er sikker på under påvirkning.

Så jeg er ret sikker på at SKAT ikke sådan bare lige får lov at afskaffe en nummerplade type bare fordi deres medarbejdere syntes at det er besværligt med mange "varenumre"

Jeg har ofte hørt ekspedienten spørge om hvilken pladetype der ønkes, når krydset ikke er sat eller når man bruger en gl. blanket uden rubrik, jeg har også hørt mange svare at "det må du om" og ekspidienten sige at det må de ikke tage stilling til, så jeg tror ikke at SKAT udleverer efter for godt befindende.

Til gengæld tror jeg at mange bilforhandlere glemmer og spørge og som oftest så beder om EU plader til kunderne, formentlig fordi de fleste er ligeglade og fordi at EU mærket sigallerer ny bil til omgivelserne og det vil mange kunder gerne.

Har også hørt at der er bilforhandlere som må tilbage og hente andre plader når de har glemt at spørge, rygtet vil vide at pladerne ind i mellem byttes uden beregning inden for 24 timer.


Noget helt andet er at det vist ikke er EU som har krævet ens plader, men at det er en aftale ifbm Winerkonventionen der standardiserer nrpl og man slipper for at bruge nationalitets skilt med den standardiserede landekodevisning tv på pladen, så som sådan kunne danske plader godt være med et danebrog fremfor "nordregion Dänemark" stjernerne.


Henrik

Re: Stop for ikke EU plader?

Indlæg: lør 16.10.2010 16:02
af TT
Der er ingen krav til at lande indfører nummerplader med nationalitetsmærke, men der er to forskellige retsgrundlag der giver mulighed for at nummerplader med nationalitetsmærke kan erstatte det ovale nationalitetsmærke:

En EU-forordning siger at medlemslandende skal anerkende nummerplader fra de øvrige medlemsstater med EU-mærke og kendingsbogstaver i en blå stribe til venstre på pladen som erstatning for det ovale nationalitetsmærke.

Wienerkonventionen siger i dens nyeste udgave at nummerplader med kendingsbogstaver anbragt på en af flere forskellige måder (sammen med mærke for international økonomisk organisation (fx EU-emblem), eller sammen med nationalflag eller andet nationalt symbol (fx Dannebrog eller Danmarks rigsvåben), eller uden et symbol) skal anderkendes som erstatning for det ovale nationalitetsmærke. Der er ikke krav om at kendingsbogstaverne står i en blå stribe. Striben kan være en hvilken som helst farve, eller der kan være en anden adskillelse fra registreringsnummeret, eller kendingsbogstaverne kan stå i en anden farve end registreringsnummeret. Kendingsbogstaverne kan stå enten til venstre eller til højre på nummerpladen, men hvis der er en "regional" stribe som i Frankrig eller Italien, skal kendingsbogstaverne være til venstre.

De nuværende danske nummerplader med EU-symbol og bogstaverne DK:
EU-forordningen gør danske EU-nummerplader gyldige som nationalitetsmærke i hele EU + EØS.
Wienerkonventionen gør danske EU-nummerplader gyldige som nationalitetsmærke i de lande der har ratificeret konventionen.

Eventuelle danske nummerplader med dannebrog og bogstaverne DK:
EU-forordningen ville ikke gøre danske dannebrogsnummerplader gyldige som nationalitetsmærke nogen steder.
Wienerkonventionen ville gøre danske dannebrogsnummerplader gyldige som nationalitetsmærke i de lande der har ratificeret konventionen.

De fleste europæiske lande har ratificeret Wienerkonventionen, men fx ikke Storbritannien, Irland, Spanien og Tyrkiet. Dannebrogsnummerplader ville således ikke være gyldige som nationalitetsmærke i disse lande, og køretøjet skulle ved kørsel i de pågældende lande principielt have et ovalt DK-skilt på.

Re: Stop for ikke EU plader?

Indlæg: fre 01.04.2022 16:29
af perhag
TT skrev:

Wienerkonventionen siger i dens nyeste udgave at nummerplader med kendingsbogstaver anbragt på en af flere forskellige måder (sammen med mærke for international økonomisk organisation (fx EU-emblem), eller sammen med nationalflag eller andet nationalt symbol (fx Dannebrog eller Danmarks rigsvåben), eller uden et symbol) skal anderkendes som erstatning for det ovale nationalitetsmærke. Der er ikke krav om at kendingsbogstaverne står i en blå stribe. Striben kan være en hvilken som helst farve, eller der kan være en anden adskillelse fra registreringsnummeret, eller kendingsbogstaverne kan stå i en anden farve end registreringsnummeret. Kendingsbogstaverne kan stå enten til venstre eller til højre på nummerpladen, men hvis der er en "regional" stribe som i Frankrig eller Italien, skal kendingsbogstaverne være til venstre.

De nuværende danske nummerplader med EU-symbol og bogstaverne DK:
EU-forordningen gør danske EU-nummerplader gyldige som nationalitetsmærke i hele EU + EØS.
Wienerkonventionen gør danske EU-nummerplader gyldige som nationalitetsmærke i de lande der har ratificeret konventionen.

Eventuelle danske nummerplader med dannebrog og bogstaverne DK:
EU-forordningen ville ikke gøre danske dannebrogsnummerplader gyldige som nationalitetsmærke nogen steder.
Wienerkonventionen ville gøre danske dannebrogsnummerplader gyldige som nationalitetsmærke i de lande der har ratificeret konventionen.

De fleste europæiske lande har ratificeret Wienerkonventionen, men fx ikke Storbritannien, Irland, Spanien og Tyrkiet. Dannebrogsnummerplader ville således ikke være gyldige som nationalitetsmærke i disse lande, og køretøjet skulle ved kørsel i de pågældende lande principielt have et ovalt DK-skilt på.


I ovenstående udredning forstår jeg ikke hvad "eller uden et symbol" indebærer.
Hvis det skal forstås som at de danske neutrale plader bare kan tilføjes et lille DK efter de gengivne regler fra Wienerkonventionen om vejtrafik, så bør det gøres hurtigst muligt.

Det praktiske argument for EU-plader (som vel burde hedde Europa-plader, da de kan komme fra ikke-EU-lande medlem af Europarådet) har hele tiden været at man ikke behøver klæbe et ovalt DK-skilt på bilen. Ved at der tilføjes et DK på selve den neutrale plade kunne der komme tæt på ligestilling mellem blåt mærke og neutral.

Kun de lande som ikke har ratificeret konventionen vil herefter være en formel hindring, og blandt de nævnte lande er Storbritannien ikke længere EU-medlem med en EU-forordning til at overtrumfe nationale regler. I praksis vil eksempelvis spansk politi nok undlade at påtale danske plader med et tydeligt Dannebrog og DK på pladen, mens de måske nok vil tro et diminutivt DK på en ellers neutral plade ikke er nationalangivelse nok.

Ellers er der ingen tvivl om bilforhandlernes tendens til at indregistrere med blåt mærke i stedet for neutralt.
Selv sørgede jeg for at der hos forhandleren blev afkrydset i rubrikken ikke-EU ved nummerpladetype. Hvis ikke jeg havde gjort det, så ville det automatisk blive EU-plader.
Imidlertid blev bilen alligevel registreret med plader med blåt mærke, som i øvrigt kommer fra Europarådet og derfor kan bruges af ikke-EU-lande som Norge og Ukraine.
Fordi jeg valgte at insistere på neutrale plader måtte bilen omregistreres og forårsagede foruden en lidt indviklet procedure yderligere 1 uges ventetid på bilen.

Husk i øvrigt at kalde neutrale plader ved rette navn som det gøres i køretøjsregistreringsbekendtgørelsen. Altså neutrale i modsætning til ikke-neutrale som foruden Europa/EU også ville omfatte dansknationale Dannebrogplader, hvis de eksisterede.

§ 93. En autoriseret nummerpladeoperatør bestemmer selv hvilke typer af nummerplader, operatøren vil have på lager, inden for de rammer, der følger af § 38, stk. 2. Vælger operatøren at lagerføre nummerplader af en type, der findes som såvel EU-nummerplade som neutral nummerplade, skal operatøren have begge typer på lager.