Spørgsmål om papegøjeplader på tysk importbil

Spørgsmål og diskussioner om nummerpladetyper og om hvilke typer der anvendes på hvilke køretøjer

Spørgsmål om papegøjeplader på tysk importbil

Indlægaf mikkelhansen » lør 22.05.2010 20:25

Hej alle
Jeg står i en ret kompliceret situation, og synes ikke at kunne finde et svar, hverken på SKATs hjemmeside eller andre steder.
Mit problem er:
Jeg bor pt. i Flensburg, og bilen har siden første indregistrering (Mercedes A140 fra 1998) været på tyske plader. Jeg står nu og skal flytte til Gråsten, og skal jo i den forbindelse have danske plader på bilen. Har lidt overvejet papegøjeplader, da jeg (så vidt jeg kan forstå) så kan spare en god sjat på registreringsafgiften. Men hvordan er reglerne helt præcist? Bagsæderne kan tages HELT ud af bilen (sådan har jeg kørt rundt siden jeg købte bilen maj 2009), så på det punkt skulle der ikke umiddelbart være noget problem. Jeg har dog IKKE noget firma, og bilen vil udelukkende blive brugt til privat kørsel. Men er der også noget med at en vis procentdel af bilen skal kunne afskærmes - kan nogen opremse de vigtigste regler?

Mange tak,
Mikkel
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2020 VW Up! 1,0 MPi 65 hvid (CX49565 hvid med EU)
mikkelhansen
Medlem
 
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 22.05.2010 19:58
Geografisk sted: 6640 Lunderskov

Re: Spørgsmål om papegøjeplader på tysk importbil

Indlægaf TT » søn 23.05.2010 00:26

Det er i bund og grund ikke et nummerpladespørgsmål.

Men bilen skal opbygges efter helt specifikke tekniske regler bl.a. med adskillelse mellem varerum og førersæde. Der må naturligvis overhovedet ikke være bagsæde. Jeg ved ikke om det er SKAT eller Færdselsstyrelsen der fastsætter reglerne, men der findes konkrete regler.

Hvis bilen er fra 1998 vil registereringsafgiften være begrænset, så jeg vil tro at ombygning til danske varevognspecifikationer vil være dyrere end forskellen i registreringsafgift.

Om du har firma eller ej er helt ligegyldigt.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Spørgsmål om papegøjeplader på tysk importbil

Indlægaf mikkelhansen » søn 23.05.2010 10:00

Se, det var jo interessant. Så umiddelbart mener du at det vil være billigere "bare" at få den registreret på hvide plader? For der skal vel både en sikkerhedsbøjle, et net og et "nyt" gulv bagi i bilen, før den kan få papegøjeplader?
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2020 VW Up! 1,0 MPi 65 hvid (CX49565 hvid med EU)
mikkelhansen
Medlem
 
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 22.05.2010 19:58
Geografisk sted: 6640 Lunderskov

Re: Spørgsmål om papegøjeplader på tysk importbil

Indlægaf Jesper Bering » søn 23.05.2010 17:10

Kære Mikkel,

Sikkerhedsbøjle har jeg aldrig hørt om til varevogne, men vognen skal have adskillelse mellem førerhus og varerum bag førersædet, fast gulv der hvor bagsæderne har været, og så skal den overholde forskellige bestemmelser om forholdet mellem førerhusets størrelse og varerummets størrelse. Disse bestemmelser har til hensigt at forhindre registrering på gule plader af biler der ligner coupe-dollargrin og har meget lille varerum. Men min Citroën AX varevogn, der er importeret brugt fra Frankrig som varevogn, kan heller ikke registreres på gule plader, fordi varerummet er for kort i forhold til førerhuset.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Spørgsmål om papegøjeplader på tysk importbil

Indlægaf Flemming » søn 23.05.2010 21:54

Til Mikkel Hansen. Hej Mikkel Jeg er ikke den store ekspert i afgiftbestemelser, men uden at vide det med sikkerhed så tror jeg det bliver billigst at få den på hvide plader.
Der er en del der skal overholdes når det er en varebil, jeg kunne godt give dig en kopi af Færdselsstyrelsens afsnit der hedder love og regler for syn af køretøjer, men det fylder alt for meget i dette forum, og er også uden for hvad det entlig handler om her i. Men gå ind på http://www.fstyr.dk/ (Færdselsstyrelsens hjemmeside) øverst står der køretøjer, der inde finder du vejledning om syn af køretøjer, der får du en veludført beskrivelse af hvad der skal til før man kan få godkendt en bil som varebil, og der står også lidt om hvad man skal fortage sig ang SKAT. Men jeg vil råde dig til at spørge skat inden du sætter en masse igang, og så få så vidt mulig alt hvad de siger på skrift, for så er du sikker på du havde hørt rigtig når du kommer igen og skal betale afgiften. de sætter afgiften ud fra hvad den kostede i 1998 i Danmark i danske kroner med moms og afgift.
Hæld og lykke med det.
Mvh Flemming
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Spørgsmål om papegøjeplader på tysk importbil

Indlægaf mikkelhansen » søn 23.05.2010 22:16

Både tak til Jesper og Flemming - Flemming, dit link ser rigtig interessant ud - tak for det!
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2020 VW Up! 1,0 MPi 65 hvid (CX49565 hvid med EU)
mikkelhansen
Medlem
 
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 22.05.2010 19:58
Geografisk sted: 6640 Lunderskov


Tilbage til Nummerpladetyper