Hvorfor denne nummerserie?

Spørgsmål og diskussioner om nummerpladetyper og om hvilke typer der anvendes på hvilke køretøjer

Hvorfor denne nummerserie?

Indlægaf Henrik S. » ons 19.05.2010 22:50

På min vej er jeg idag kommet forbi disse:

En skiltetrailer fra Falck på hvide plader PT 28 96

En VW autotransport på hvide plader ZU 46 218 (indreg. som varebil)

En lastbil med mandskabslift (fra et elselskab) på hvide plader ?? 74 ???

Hvorfor har de fået plader i de nummerserier?
Med undtagelse af autotransporteren er der nok tale om helt alm. praksis.
Men kan nogen komme med en uddybende forklaring?

/Henrik S.
Henrik S.
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 09.03.2010 10:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Hvorfor denne nummerserie?

Indlægaf JMK » tors 20.05.2010 01:45

Hvide plader på " gul-plade-køretøjer"

Ang. din forespørgsel på disse observationer ved jeg ikke noget om autotransporteren, med mindre det har været en dobbelt-kabine, altså med bagsæde til befordring af passagerer fra den havarerede bil på ladet. ( Rent gæt ) ;)
Er der andre der ved noget, så skriv det endeligt :!:

De 2 andre køretøjer har fået hvide plader fordi køretøjet ( som dybest set er bygget til godsbefordring ) er indrettet / påbygget med fastmonteret specialudstyr så det ikke længere kan benyttes til godsbefordring.

Eksempler er Falcks skiltevogne, politiets mobile fartkontroller ( se din fart ),
lastvogn med betonpumpe, da denne er et arbejdsredskab, som ikke må forveksles med betonkanonen som jo forsyner betonpumpen med beton der så bliver transporteret på gummibånd til byggestedet.

Jeg har så set tilsyneladende almindelige personvognstrailere med hvide plader, men hørte engang at netop denne type trailere dybest set var en teltvogn ( beboelse=campingvogn=hvide plader) hvor telt-overdelen var pillet af og en almindelig åben trailerkasse var påmonteret. Dette kunne lade sig gøre fordi det var typegodkendt fra starten.
Har aldrig kunnet få det bekræftet :?:

Som en helt særlig niche til denne rubrik :
En rustvogn er dybest set en specialbygget varevogn og i dens registreringsattest under anvendelse står " Rustkørsel"
Hvis dette skal forklares kynisk er det godsbefordring at køre med en ligkiste i et varerum ( trækasse = gods )
Hvor vidt det er en tom kiste eller der er en afdød indeni, betyder intet i den forbindelse, da en afdød jo er et afsjælet legeme og dermed ikke længere " en person" i juridisk forstand.
De pårørende har imidlertid svært ved at forholde sig til dette faktum, at de bærer kisten med deres kære ind i en varevogn, lukke bagklappen og se en gul nummerplade og derfor har bedemændene fået den særlige ordning, at myndighederne kan skrive i rustvognens papirer som de vil, men rustvognene er indregistreret på hvide plader af etiske hensyn. Af samme grund er der heller aldrig en vægttavle på siden af rustvognen, som varevogne jo ellers skal have.
De pårørende mener jo stadig at deres kære afdøde er en person, som skal befordres i en personvogn ( hvide plader )
Denne ordning blev nødvendig og opfundet engang i gamle dage, da de gule nummerplader til godsbefordring blev opfundet. Før den tid havde alle køretøjer jo sorte emaljeplader uanset anvendelse.
Rent personligt har jeg det fint med at rustvogne kører på hvide plader selvom de i juridisk forstand er varevogne.

Som slutbemærkning, hvis man ser en ældre rustvogn på gule nummerplader ( heldigvis sjældent :shock: ) er det en udtjent rustvogn som bedemanden har opgivet at bruge eller sælge til sit egentlige formål og den er så solgt til en privatmand og på bilens registreringsattest under anvendelse vil der så stå " Privat godsbefordring"

Rent personligt har jeg det fint med at jeg nærmest aldrig ser sådan en biltype brugt til privat kørsel på gule plader, men der "blæste en hippie" rundt i en Opel Rekord rustvogn på gule plader i Esbjerg for nogle år siden. Det syn savner jeg ikke.

Hilsen fra JMK - Vestjylland.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Hvorfor denne nummerserie?

Indlægaf dykker5502 » tors 20.05.2010 04:58

JMK er inde på noget af det rigtige, men det er ikke anvendelsen der afgør nummerpladefarven på varevogne - det er hvor meget afgift der er betalt. Det sætter så begrænsningerne i anvendelsen.
Hvis du slet ikke har betalt afgift (staten el. kommunalt udryknings køretøj) = hvide plader = må KUN bruges tjensteligt (engang stod der så "Tjenestevogn" på et lille skilt).
Hvis du har betalt lav afgift og ingen moms = gule plader = må KUN bruges til erhvervsmæssig godsbefordring og kun forsæder.
Lav afgift + moms = papegøjeplader = må tillige benyttes privat men stadig kun forsæder.
180% afgift + moms = hvide plader = må bruges til persontransport og hvis der er kabine bag førersædet må der her sættes sæder.

Reglerne for busser er anderledes og dem kan jeg ikke. Samme gælder for trailere, men der tror jeg du har helt ret.

Rustvogne er ikke varevogne med dispensationer eller lign. Det er rustvogne. De behandles som selvstændig type i lovgivningen men baggrunden herfor er rigtig og mere oplagt da pladerne var sorte.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Hvorfor denne nummerserie?

Indlægaf TT » tors 20.05.2010 07:50

Den generelle regel er: Hvis ikke anden nummerpladetype er foreskrevet, anvendes hvide nummerplader.

Lastbilen med mandskabslift er ikke indrettet til godsbefordring og skal derfor ikke have gule plader. Derfor får den efter ovenstående regel hvide plader. Det samme gælder fx lastbiler som indeholder pumper, kompressorer og lignende. Statstjenestens køretøjer (politiet, ministerier, styrelser) er afgiftsfritaget, og havner under samme regel.

Rustvognen er - som dykker angiver - en særlig kørtøjstype og regnes ikke som varevogn. Den er også - i modsætning til en varevogn - fritaget for registreringsafgift. Den får derfor hvide plader efter ovenstående regel. Kommunale varebiler er derimod IKKE afgiftsfritaget og får derfor gule plader. Hvis en tidligere rustvogn er på gule plader eller papegøjeplader, er det fordi den er blevet omregistreret til varebil (og der er betalt den relevante registreringsafgift). Hvis en tidligere rustvogn er på hvide plader, er det fordi den er blevet omregistreret til personbil (og der er betalt personbilsregistreringsafgift).

Udrykningskøretøjer er afgiftsfritaget og får derfor hvide plader. Hvis det er et kommunalt redningsvæsen, må de dog køre med egne nummerplader efter en særlig regel.

Hvis en påhængsvogn indregistreres til traktor ("traktorpåhængsvogn"), får den hvide plader, selv om den er til godsbefordring.

Busser får i dag gule plader, men turistbusser havde tidligere nummerplader som hyrevogne fordi de dengang havde den samme afgiftssats som hyrevogne. Bybusser og lign. har altid haft gule plader (siden de blev indført i 1950). Udlejningslimousiner og sygetransportvogne får også nummerplader i hyrevognsserien pga. samme afgiftsforhold som hyrevogne.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Nummerpladetyper