Særpræget hyrevogn

Spørgsmål og diskussioner om nummerpladetyper og om hvilke typer der anvendes på hvilke køretøjer

Særpræget hyrevogn

Indlægaf Aviator » tors 04.02.2010 00:45

Forleden stødte jeg på en meget gammel Mercedes varevogn i Københavnsområdet med registreringen HE 98 413. Så vidt jeg ved, er det hyrevognsplader.

Den var meget misligholdt, overskrevet med grafitti og i hvert fald en årgang tidligt i '80erne. Det undrer mig meget, at den kunne køre som hyrevogn. Er der nogen, der kender noget til bilen? Jeg mener faktisk, jeg har set den indtil flere gange, hver gang har jeg undret mig over nummerpladen. Falsk plade? Enhver politipatrulje, der bare kender lidt til nummerplader, ville studse over den øjeblikkeligt, hvis den ikke er lovlig... Desuden ser pladerne ud til, at have siddet på bilen ret længe. Med rustpletter og regnstriber og det hele.

Jeg har kun et meget dårligt aftenskud af bilen, men man kan da se pladen, samt lidt af, hvordan bilen ser ud.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Aviator
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 04.02.2010 00:24

Re: Særpræget hyrevogn

Indlægaf TT » tors 04.02.2010 07:28

Umiddelbart ser det meget mistænkeligt ud, men nummeret er faktisk registreret til en Mercedes-Benz lastbil fra 1986, ifølge biltorvet.dk. Hvorfor lastbilen er registreret i hyrevognsserien, ved jeg ikke, men måske er den til udlejning med fører. Eller også er den af en anden årsag havnet i samme afgiftsgruppe som hyrevogne.

Køretøjet er sidst synet 29.4.2009, så den side af sagen skulle også være i orden. Køretøjet skal synes hvert år.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Særpræget hyrevogn

Indlægaf JMK » tors 04.02.2010 11:03

Det hele lyder mærkeligt omkring den Mercedes på hyrevognsplader.

Fotografiet er sikkert så godt som det kunne blive, men det kunne være fint om en eller anden var heldig at få et endnu bedre billede, måske fra dagtimerne, som så efterfølgende blev lagt ind her ?
Jeg er ret nysgerrig omkring emnet, da det danske system jo ikke er kendt for fejltagelser, hvilket er en god ting.
Ifølge TT´s svar er der jo ikke noget der umiddelbart tyder på svindel og humbug.
Jeg kigger ind i dette forum næsten dagligt for at studere emner.

Med vinterhilsen fra Vestjylland.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Særpræget hyrevogn

Indlægaf jco » tors 04.02.2010 17:01

Kunne man forestille sig at den er eller har været registreret som "køretøj med plads til 8 pass. eller flere foruden føreren".
Som jeg husker det blev disse køretøjer registrerede i nummerserien for hyrevogne mm.
Flere af de helt store Land Rovere kørte også med nummerplader i denne serie, typisk med kvadratisk bagplade.

mvh Jens
jco
Medlem
 
Indlæg: 167
Tilmeldt: tirs 28.10.2008 19:21

Re: Særpræget hyrevogn

Indlægaf TT » tors 04.02.2010 21:18

Den er indregistreret som "lastbil". Havde den været til mere end 8 passagerer, ville den have været indregistreret som "stor personbil".
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Særpræget hyrevogn

Indlægaf Aviator » tors 04.02.2010 21:51

Et tænkt eksempel:

Hvis jeg er en person i den mere alternative musikbranche, der står for logistik og bookning af bands, som ikke kører i blanke sorte bandbusser, men hellere foretrækker en christianiacykel. Kunne jeg så indregistrere en bil som den viste og leje den ud med fører til sådanne bands til transport af gear, sceneudstyr m.m.? Jeg har aldrig set en lastvogn indregistreret som hyrevogn, men der er vel ikke noget, der forhindrer det, hvis man bare har et marked for det?
Aviator
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 04.02.2010 00:24

Re: Særpræget hyrevogn

Indlægaf TT » tors 04.02.2010 22:34

Man kan ikke indregistrere en lastbil som hyrevogn, da den ikke kan overholde reglerne for udformning af hyrevogne. Måske kan den indregistreres som udlejningslimousine (med fører). Sidstnævnte får også hyrevognsnummerplader, men er ikke en hyrevogn.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Særpræget hyrevogn

Indlægaf Jesper Bering » fre 05.02.2010 00:38

Hej Bønnis,

Jeg har prøvet at pumpe farverne lidt op. Det hjalp ikke meget, men måske kan man se dekorationerne noget tydeligere. Vognen er da ikke til at tage fejl af, i alle fald.

hilsen Jesper
Mercedes lasthyrevogn 2.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Særpræget hyrevogn

Indlægaf Simca » fre 05.02.2010 22:04

Bilen er rigtigt nok en regulær varevogn. - En Mercedes 508.

Jeg ser den altid parkeret i Hillerødgade, troede egentlig slet ikke den kunne køre... Mon ikke nogen kan komme forbi i dagslys og knipse?
Simca
Medlem
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: lør 31.01.2009 13:18

Re: Særpræget hyrevogn

Indlægaf Bro » ons 17.03.2010 14:23

Kom forbi Hillerødgade idag, og tog lige et par billeder. Det ser ud som om det er en mandskabsvogn, da der var et "rum" mellem kabine og varerum?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bro
Medlem
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 17.03.2010 13:58

Re: Særpræget hyrevogn

Indlægaf Erik Larsen » tirs 10.09.2013 23:23

Jeg kender en der har haft sådan en, det var en aflagt vogn fra Danmarks Radio. Han brugte den til beboelse/autocamper, selvom det var en lastvogn på gule plader.
Man kunne forestille sig at andre har været mere ærlige og oplyst at der faktisk var 9+ sæder ud over varerummet?
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Nummerpladetyper