Personbil på gule plader...!?

Spørgsmål og diskussioner om nummerpladetyper og om hvilke typer der anvendes på hvilke køretøjer

Personbil på gule plader...!?

Indlægaf JBN » lør 14.11.2009 18:48

Hej forum,

Jeg så noget ret underligt på Amagermotovejen i sidste uge:
En Kia Carnival på gule nummerplader TD 92.981, men "fuldt møbleret" med sæder bag i.
Ved et opslag på Biltorvet fremgår det, at bilen er indregistreret som "Personbil" og at registreringsnummeret tydeligvis både passer til bilen og endvidere har siddet på bilen siden 2004.

Hvad er det egentligt jeg har set? Bilen kan vel næppe være indregistreret som "bus", da dette jo kræver mindst 8 pladser foruden føreren, hvilket vist ikke kan lade sig gøre i sådan en bil...eller?

Mig bekendt findes der da ikke dispensationsmuligheder for at have et personbil registreret på gule plader, med mindre der at tale om vognmandskørsel/sygetransport efter buslovens bestemmelser.
JBN
Medlem
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: ons 26.11.2008 14:12

Re: Personbil på gule plader...!?

Indlægaf Jesper Bering » lør 14.11.2009 23:41

Kære J,

Er der noget med at personvogne der har plads til en kørestol, kan indregistreres på gule plader? Eller gælder det kun taxaer?

Jeg kender ikke noget til så moderne bilmodeller, så jeg har ingen anelse om en "Carnival" er stor nok til at kunne rumme en kørestol. Det var bare en strøtanke. Jeg har set et par London-taxaer med gule nummerplader, og det skyldes angiveligvis det med kørestolen.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Personbil på gule plader...!?

Indlægaf LarsBudtz.dk » søn 15.11.2009 01:54

Der findes for eksempel en sådan:
http://www.paravan.de/product-solutions/paravan-complete-conversion.html?L=2 (rul lidt ned)

Hvis handicap køretøjer skal være på gule plader, må en Kia Carnival vel også skulle?
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Personbil på gule plader...!?

Indlægaf dykker5502 » lør 21.11.2009 15:21

Sidder lige nu på Landsarkivet på Jagtvej og slår ventetiden ihjel mens de finder nogle arkivalier til mig.

Har lige været i en kasse med en (komplet?) samling af alle cirkulærer og bekendtgørelser tilsendt Køge Toldsted fra omkring 1917 og frem. Heri så jeg en (lov?)bekendtgørelse fra en gang i 20'erne hvor netop køretøjer indrettet til handicap kørsel var fritaget. En forudsætning var dog, at ejeren ville skulle bruge uforholdsmæssigt meget tid på at komme på arbejde på anden vis end med en bil.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Personbil på gule plader...!?

Indlægaf Kaare » man 23.11.2009 14:19

Jeg er ret sikker på at den er indregistreret som invalidebil .
Min exkone havde en Caravelle som invalidebil,og det er typisk disse bus-typer der bliver bygget om til kørestolsbrugere.Der er et krav om rent afgiftsmæssigt at de skal være ti-personers;deraf så de gule nummerplader.
Kaare
Medlem
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: fre 25.09.2009 21:29
Geografisk sted: Brørup


Tilbage til Nummerpladetyper