Gammel bil med nye papegøjeplader?

Spørgsmål og diskussioner om nummerpladetyper og om hvilke typer der anvendes på hvilke køretøjer

Gammel bil med nye papegøjeplader?

Indlægaf Leth » fre 04.09.2009 22:24

Fandt denne på nettet, men hvordan kan det gå til? Troede kun det var til biler efter 1997?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Gammel bil med nye papegøjeplader?

Indlægaf TT » fre 04.09.2009 23:45

Det troede jeg også. Jeg kan ikke finde nummeret på biltorvet.dk, men den kan selvfølgelig være registreret med nummeret for nylig.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Gammel bil med nye papegøjeplader?

Indlægaf Jesper Bering » søn 06.09.2009 21:33

Vognen kan vel være importeret fornylig - eller omregistreret fra personvogn til varevogn fornylig.

Jeg har en Citroën AX varevogn 1988 (ex la Poste) som blev importeret brugt for 10-15 år siden. Formentlig fordi Citroën AX aldrig har været godkendt som varevogn her i landet (ladets og førerhusets dimensioner), har importøren valgt at registere den som personvogn. Jeg ønskede på et tidspunkt at omregistrere den til varevogn for at få den eneste AX varevogn i landet, og jeg førte en lang og pinefuld korrespondance med registreringsvæsenet, der mundede ud i at de ville insistere på at vognen skulle afgiftsberigtiges forfra ved skift af anvendelseskategori. Jeg fattede aldrig hvorfor jeg ikke måtte modregne den oprindelig indbetalte personvogns-registreringsafgift, og på et tidspunkt henlagde jeg sagen som håbløs af mangel på tid og energi. Sidenhen har en eller flere hærværksmænd maltrakteret vognen i en grad så den kun kommer på vejen igen hvis jeg bliver pensioneret.

Men - jeg går sandelig ud fra at jeg ville skulle registrere den på papegøjeplader, hvis ellers processen var lykkedes. Den er jo som varevogn betragtet 'ny'. Og det må den ovenviste Citroën (hedder den ikke Méhari?) vel så også være.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Gammel bil med nye papegøjeplader?

Indlægaf Leth » ons 09.09.2009 14:59

Nu er den på biltorvet - der er ikke nogen tegn på at det skulle være en import - de er vel underlagt samme regelsæt iøvrigt? Jeg synes det er mystisk??
cittom.JPG


En "fejl 40" fra SKAT ? :D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Gammel bil med nye papegøjeplader?

Indlægaf TT » ons 09.09.2009 18:27

Forhåbentlig kan systemet finde ud af at ejeren ikke skal have en afgift for privat benyttelse.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Gammel bil med nye papegøjeplader?

Indlægaf Jesper Bering » tors 10.09.2009 01:03

Kære Jakob,

Var der ikke noget om at ejere af privat benyttede varevogne med gule nummerplader kunne vælge frivilligt at omregistrere til papegøjeplader? Det skulle i givet fald ske for entydigt at markere at vognen må benyttes til privatkørsel. Jeg er ret sikker på at sådan en type omregistrering findes, og jeg mener at man for denne type omregistrering kun skal betale kostprisen for de nye papegøjeplader.

Jeg forstod registreringsmyndighedens tågede tilkendegivelser om denne type omregistrering sådan at den var beregnet til at træde i stedet for det hvide klistermærke. Jeg mener at jeg også ville kunne omregistrere min varevogn på gule plader fra 1975, selvom den ikke skal køre med klistermærke. Men jeg kan godt have misforstået det eller huske forkert.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Gammel bil med nye papegøjeplader?

Indlægaf A. Lunde » tors 10.09.2009 07:00

Ang. omkostningerne ved at skifte fra gule plader til papegøjeplader, så koster det som udgangspunkt 1.180 kr. En ejer der har en varevogn til privat anvendelse skal altså betale det fulde beløb, hvis han/hun ønsker at få papegøjeplader på en allerede indregistret bil.

Det er kun i det tilfælde at køretøjet skifter anvendelse fra erhvervsmæssig til privat eller blandet kørsel, at pladerne kan skiftes ud for 160 kr. I disse tilfælde var det tidligere gratis at omregistrere, men da bilen nu skal have nye plader har man politisk valgt at omkostningen for bilejeren ca. skal svare til kostprisen for nummerpladen.

Det fremgår i øvrigt også af http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1648217 at
Hvis din bil er registreret første gang før den 3. juni 1998 skal du ikke have klistermærke eller papegøjeplader på bilen.

Det har dog næppe praktisk betydning for køretøjer med første reg. før 3. juni 1998, og mit gæt er at SKAT tillader at disse biler også får papegøjeplader hvis ejeren ønsker det (og såfremt køretøjet anvendes til privat eller blandet benyttelse - dvs. der er betalt moms af bilen, og ejeren er en fysisk person eller en juridisk person hvor brugeren bliver beskattet af fri bil)
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11


Tilbage til Nummerpladetyper