Side 1 af 1
Anvendelse af hvide og gule plader
:
tirs 26.08.2008 11:29
af skaebos
Hej
Jeg har altid undret mig over turistbusser. Nogle er på gule plader andre er på hvide plader.
Begge typer kører med turister både i indland og udland.
Jeg har også set lastbiler eksempelvis betonkanon som er på hvide plader.
Hvad er det der gør at begge køretøjstyper kan have både hvide og gule plader, da jeg ikke kan se at det har noget med reg. afgift at gøre.
mvh
Bo Sørensen
Re: Anvendelse af hvide og gule plader
:
tirs 26.08.2008 18:03
af TT
Nu om dage kører turistbusser på gule plader. Indtil slutningen af 80'erne kørte de på hvide plader i hyrevognsserien. Den daværende bestand skulle ikke skifte nummerplader, så de der er tilbage, har fortsat hvide nummerplader. Denne ændring skyldtes en ændring i registreringsafgiftsloven. Jeg ved ikke om der er særlige bustyper der fortsat skal have hvide plader (bortset fra store personbiler der får hvide plader i den almindelige serie).
Hvad angår lastbiler og lignende, så skal køretøjer beregnet til godstransport have gule plader, mens "lastbiler" der er indrettet til andet formål end godstransport skal have hvide plader. Statens køretøjer får altid hvide plader.
Re: Anvendelse af hvide og gule plader
:
tirs 02.04.2013 20:44
af Erik Larsen
Politibusser og børnehavebusser er stadig på hvide plader, jf. ovenstående om statens busser.
Betonkanoner (dem med tromlen på) tvivler jeg på at man finder på hvide plader, men betonpumper er ofte på hvide plader.
En helt anden ting jeg har undret mig over er skiltevogne til vejarbejder. Disse ses både på gule og hvide plader, og både entreprenører og redningsberedskaber har begge slags. Er der nogen der kan forklare det?
Re: Anvendelse af hvide og gule plader
:
ons 03.04.2013 08:00
af TT
Erik Larsen skrev:Politibusser og børnehavebusser er stadig på hvide plader, jf. ovenstående om statens busser.
Hvis børnehavebusser har hvide plader, er det ikke fordi de tilhører staten, for det er kommunerne eller private der driver børnehaver. Der må være en anden årsag.
Erik Larsen skrev:En helt anden ting jeg har undret mig over er skiltevogne til vejarbejder. Disse ses både på gule og hvide plader, og både entreprenører og redningsberedskaber har begge slags. Er der nogen der kan forklare det?
På påhængsvogne som hverken er til beboelse eller godstransport kunne det af og til virke vilkårligt om der blev anvendt gule eller hvide plader. Umiddelbart burde de hvide være korrekte, men nogle medarbejdere har måske alligevelt langet en gul over disken. Det har ikke nogen reel betydning, og derfor blev de hvide plader også helt afskaffet i forbindelse med indførelsen af DMR.
Re: Anvendelse af hvide og gule plader
:
ons 03.04.2013 08:23
af Erik Larsen
I det omfang hvor kommunerne ejer bussen, er det jo også en offentlig myndighed.
Men børnehavebusser på hvide plader hører vel ind under ordningen for "privat buskørsel". Er det mon ikke den kategori der er på hvide plader i dag?
TT ved det, men til almen info, så er det ikke længere plader i taxaserierne, men i den almindelige personbilsgruppe, når man får hvide plader på busser.
Re: Anvendelse af hvide og gule plader
:
ons 03.04.2013 08:42
af TT
Erik Larsen skrev:I det omfang hvor kommunerne ejer bussen, er det jo også en offentlig myndighed.
Ja, men det er kun staten der altid har hvide plader.
Re: Anvendelse af hvide og gule plader
:
lør 25.05.2013 14:52
af mbp
Det må være som udgangspunkt, for politiet har også nogle biler på gule plader.