Kvadratisk plade til trailer

Spørgsmål og diskussioner om nummerpladetyper og om hvilke typer der anvendes på hvilke køretøjer

Kvadratisk plade til trailer

Indlægaf K1N1 » man 24.02.2020 17:02

Jeg følger ikke altid helt med hvad der sker på nummerpladefronten, men det interesserer mig dog en del

Jeg havde indtil formedes ikke set trailere med kvadratisk nummerplade. Men det har jeg nu. Og så med 5 cifre. Hvad er betingelsernes for at få det i stedet for de
4-cifrede?

Nr.pladen er: CE 20.544
Brugeravatar
K1N1
Medlem
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: tors 11.11.2010 13:05

Re: Kvadratisk plade til trailer

Indlægaf Martin O » man 24.02.2020 17:34

K1N1 skrev:Jeg følger ikke altid helt med hvad der sker på nummerpladefronten, men det interesserer mig dog en del

Jeg havde indtil formedes ikke set trailere med kvadratisk nummerplade. Men det har jeg nu. Og så med 5 cifre. Hvad er betingelsernes for at få det i stedet for de
4-cifrede?

Nr.pladen er: CE 20.544


Sjovt dit indlæg kommer netop nu. Jeg har for få dage siden noteret en trailer med 5-cifret nummerplade: BT 40 130, som egentlig er et MC-nummer, men altså sidder på en trailer med kabeltromle. Jeg så den d. 17-02-2020 på Randrupvej i Rødovre. I dag, d. 24-02-2020, har jeg så set endnu en med et nummer i nærheden: BT 40 135, set på Slotsherrensvej i Rødovre (ved tilkørslen til Ring 3). Jeg har lige slået BT40??? op på nrpla.de, og der er 20 numre i træk der sidder på påhængsvogne: BT 40 124 - 143. Det er faktisk slet ikke ualmindeligt at se påhængsvogne i MC-serier.

Det nummer du har set, er også et nummer i en MC-serie. Også her er der en hel stribe påhængsvogne: CE 20 542 - 557.

Der har tidligere været et indlæg med vedlagt foto af et tilsvarende eksempel; men jeg har ikke umiddelbart kunnet genfinde det indlæg. Det var også en trailer med kabeltromle, som havde en nummerplade der egentlig hørte til en MC-serie. Som jeg husker det, blev det foreslået, at forklaringen var at en almindelig trailernummerplade ville være i vejen for kabeltromlen.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 804
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Kvadratisk plade til trailer

Indlægaf TT » søn 08.03.2020 17:42

Det er ikke så mærkeligt hvis kvadratiske anhængerplader tages fra MC-serien. MC-anhængere skulle allerede før ændringerne i 2012 have en MC-nummerplade, så hvis andre anhængere i dag tillades at have kvadratisk nummerplade, er det naturligt at gøre på samme måde.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Kvadratisk plade til trailer

Indlægaf mikkelhansen » søn 08.03.2020 21:15

Interessant at der dermed, omend i væsentligt begrænset omfang, stadig udleveres hvide anhængerplader (selvom de jo egentlig er produceret som motorcykelplader). Dette stoppede jo ellers ifm. indførelsen af DMR i 2012.

Vides det om man skal "ansøge" om at få en kvadratisk anhængerplade, eller om det uden videre er muligt for menigmand at få tildelt en hvid kvadratisk anhængerplade? Jeg kan ikke finde noget i "Bekendtgørelse om registrering af køretøjer" eller på SKATs hjemmeside som begrænser dette, hvorimod der jo er nævnt begrænsninger relateret til bl.a. hyrevognsplader på SKATs hjemmeside.

Og er der reelt mulighed for at se om en ikke-EU hvid, kvadratisk anhængerplade er produceret som en motorcykelpade eller en plade til godkendt traktor, udover at sammenligne med nabonumre via f.eks. nrpl.dk? Tildeles 5-cifrede ikke-EU enkeltplader vilkårligt til motorcykler og traktorer?
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2020 VW Up! 1,0 MPi 65 hvid (CX49565 hvid med EU)
mikkelhansen
Medlem
 
Indlæg: 492
Tilmeldt: lør 22.05.2010 19:58
Geografisk sted: 6640 Lunderskov

Re: Kvadratisk plade til trailer

Indlægaf CSJ » man 09.03.2020 11:48

Vi har tidligere diskuteret det problem at man ikke kunne få kvadratiske anhængerplader, hvis man eksempelvis havde en campingvogn hvor en alm. aflang nummerplade ville rage uhensigtsmæssigt langt ud. Og engang i overgangsperioden til Naur Klints design var der en campingvognsejer der løste sit specifikke problem ved at hente en sort emaljeplade til sin campingvogn på et af de motorkontorer der stadig havde dem. Men det løste jo ikke det grundlæggende problem. Mon man ville kunne klare det problem med en motorcykelplade i dag?
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Nummerpladetyper

cron