Side 1 af 1

Hvordan tildeles numre anno 2018?

Indlæg: man 05.03.2018 13:00
af johnnybgoode
Er der ikke en der kort kan fortælle hvordan numrene tildeles og udleveres nu?
Jeg synes ikke jeg kan se nogen system i det, hvis der er et. Jeg har lige købt brugt bil, hvor jeg som på den anden vi har (købt for 1,5 år siden også som brugt) også bad om ikke-EU plade. Den nye fik ZP 22 963, og den anden vi har i forvejen fik BB 81 912.
Jeg synes at de fleste nyere plader er B_, hvilket også passer med nyeste observationer her på siden. ZP-serien har ikke været "ny" i mange år.
Jeg havde en ide om at man brugte fortløbende numre, og når man nåede til enden, vender man bunken og starter forfra, men det er måske ikke korrekt forstået? Producerer man nummerplader i små serier af numre, der ikke har været i brug længere tid?
Er der nogen her der ved i hvilken rækkefølge man producerer nummerpladerne, og i hvilken rækkefølge de udleveres?

Re: Hvordan tildeles numre anno 2018?

Indlæg: man 05.03.2018 17:49
af perhag
Bedste redskab til at afklare tvivlsspørgsmål om nummerplader og bilstatistik er i øjeblikket at bruge søgemaskinen http://nrpla.de/soeg

Ved at søge på ZP229?? ses at bilerne fik disse plader i september 2008. De fleste var nyregistreret på det tidspunkt, herunder ZP22963 Opel Corsa 1,3 CDTI 2008-09-24 W0L0SDL6894025974 Registreret Personbil

Altså har den bil ikke fået nye plader ved den aktuelle brugtbilshandel, mens BB81912 fik nye plader ved brugthandlen: Første registreringsdato 25-06-2008
Sidste omregistrering 23-08-2016

Efter genbruget startede med AA nu nået til BX for de fleste nummerpladetyper kan man ikke fra nummeret se om det er neutrale plader eller EU-plader, heller ikke i registrene. Her må man se på vores indtastninger på http://nrpl.dk/plate/index.php for at se hvilke plader er neutrale eller EU.

Re: Hvordan tildeles numre anno 2018?

Indlæg: man 05.03.2018 18:46
af Martin O
Noget helt andet er, at der er nummerpladeoperatører, der ligger inde med restnumre fra gamle serier. Enten fordi de ikke udleverer ret mange plader af en given type, eller (måske mere sandsynligt) fordi restlagre fra ophørte operatører bliver sendt i omløb hos nye operatører. Hvis man søger på numre udleveret første gang d. 23-02-2018, finder man fx XS 91 693 (neutrale gule plader), hvor den gule XS-serie ellers hovedsagelig er brugt i 2012. Når man ser nærmere efter på XS 91 xxx, opdager man, at der er et hul i serien herfra og op til XS 91 949. Nogle af numrene kan have været brugt, men udskiftet til nye numre ved omregistrering; men det ville være usædvanligt med en så lang serie. Tilsvarende har vi først for nylig fået udfyldt et hul i AC 58 xxx, neutrale hvide plader, der også "udkom" i 2012, ligesom der stadig er gang i udfyldelsen af huller i de gule 50-numres serier med AB 42 xxx, også en 2012-serie.
Dagen før, d. 22-02-2018, finder man to "nye" numre XP 94 422 og XP 94 423, hvor serien egentlig "hører til" i 2011.
Men jeg ville nok blive overrasket, hvis jeg på listen over nye numre en given dato skulle finde et 5-cifret Z?-nummer.

Re: Hvordan tildeles numre anno 2018?

Indlæg: tirs 06.03.2018 06:54
af TT
Nummerpladerne produceres i rækkefølge. Da man i 2012 indførte det nye digitale motorregister, startede man forfra fra AA. De numre der er reserveret til historiske nummerplader, og de numre der er eller i de seneste ca. 10 år har været i brug, springes over. Diplomatnumrene 76000-77999 og taxinumrene 98000-99999 springes også over. Ellers er der i modsætning til tidligere ikke særlige serier til eksempelvis gule plader, kvadratiske plader osv. Når et parti nummerplader af en type sættes i produktion, får dette parti de næste ledige numre. Produktionssystemet springer selv de numre over, der skal springes over. Partiernes størrelse varierer, men kan være 10.000 eller flere for hvide rektangulære EU-plader og færre for mindre almindelige nummerpladetyper.

Fra produktionen må pladerne formodes at gå til et centrallager, hvorfra de - efter behov - går til de 4 nummerpladeekspeditioner hos SKAT og de hundredevis af synsvirksomheder og forhandlere der siden 2012 har ret til at registrere biler. Hos nummerpladeoperatøren ligger de så til turen kommer til den enkelte nummerplade. Det kan vare kortere eller længere tid. Lagerstyring og bestilling foregår som udgangspunkt fuldt automatisk.

Hvis en nummerpladeoperatør sjældent bruger en bestemt nummerpladetype, kan der gå lang tid inden en nummerplade kommer i brug. Hvis en nummerpladeoperatør ophører, kan de ubrugte plader gå tilbage til centrallageret og vil før eller siden blive sendt ud til en ny operatør. Det samme gjaldt da SKAT alle sine nummerpladeekspeditioner på nær 4. Så nummerrækkefølgen gælder ved produktionen, og siden afgør liggetiden på centrallager og operatørens lager hvornår det enkelte nummer kommer i brug.

Re: Hvordan tildeles numre anno 2018?

Indlæg: lør 14.04.2018 08:30
af dykker5502
Produktionen foregår i et diskret industrianlæg i Glostrup og sker mig bekendt "på ordre" - dvs. når DMR kan se at en operatørs beholdning af en given type nummerplader når under et vist niveau, sættes en bestilling automatisk igang. Serien produceres, forpakkes og sendes til operatøren. Evt. lager af returnerede plader fra lukkede operatører er samme sted. Lageret er minimalt. Det kan så godt være at der på en given dag kun laves rektangulære EU-plader, men DMR har helt styr på hvilke numre der kommer ud til hvilke operatører.

Re: Hvordan tildeles numre anno 2018?

Indlæg: lør 14.04.2018 18:15
af Martin O
Det forekommer mig ikke helt sandsynligt, at selve produktionen skulle ske "på ordre". Så ville jeg nemlig forvente at serierne var blandet meget mere sammen. For mig at se foregår produktionen i serier, hvis længde afhænger af nummerpladetypen, fx almindelige hvide EU-plader kommer (næsten) altid i serier à 10000 eller 20000 numre. Andre almindelige serier som gule EU-plader og EU-papegøjeplader plejer at komme i serier à 2500. Udleveringen fra lageret er nok det, der sker "på ordre", og det er nok snarere lagerets tilstand, der bestemmer, hvornår en serie af en given type sættes i produktion.

Re: Hvordan tildeles numre anno 2018?

Indlæg: man 04.11.2019 22:43
af Erik Larsen
TT skrev:Hvis en nummerpladeoperatør sjældent bruger en bestemt nummerpladetype, kan der gå lang tid inden en nummerplade kommer i brug.

Jeg tror det var på Markstykkevej, det var i hvert fald en sidevej til Islevdalvej i Rødovre. der var jeg inde hos en privat synsmand i min frokostpause og spørge til nummerplader. Hvis han eksisterer endnu, har han sikkert stadig tre sæt anhængerplader med P*.
Han skulle have tre sæt, men havde ikke udstyr til at syne en trailer, så de ville kun komme i brug hvis nogen skulle omregistrere, eller hvis man kom med en ny trailer der var importsynet et andet sted.
I dag er anhængerplader vist oppe i restnumrene (gamle prøvepladenumre) i DG, hvis jeg husker ret.