Er Americaner plader tilladt på alle biler?

Spørgsmål og diskussioner om nummerpladetyper og om hvilke typer der anvendes på hvilke køretøjer

Er Americaner plader tilladt på alle biler?

Indlægaf testacorsa » man 15.08.2016 20:29

Hej.

Er der nogen herinde der ved hvordan det foregår med de "kvadratiske" plader nu til dags?

Jeg læste for et år eller to siden at det var muligt at køre med en kvadratisk nummerplade foran, men at man skulle søge en tilladelse til det, og medsende et foto af fronten på bilen, der viste hvorfor det ikke var muligt at køre med en almindelig rektangulær. Dengang skulle man så starte med at købe et sæt med et stk kvadratisk + et stk rektangulær, og derefter købe sig en extra kvadratisk.

Igår mødte jeg så en gut der fortalte mig at han kun kunne få lov at købe enten to rektangulære, eller to kvadratiske som sæt. For ham var det noget rigtig skidt, fordi at han skulle bruge en rektangulær foran, og havde derfor valgt at køre med en show nummerplade, med den anden kvadratiske i baggagerummet.
Lettere farlig leg, jeg helst er fri for.
For mig var det gode nyheder, fordi at jeg skal bruge to stk kvadratiske. Så er der noget om snakken?

På skat's hjemmeside ser det ud til at alle tre kombinationsmuligheder findes, men at et sæt kvadratiske nummerplader kaldes for americanerplader.
Næste spørgsmål er så, om man nu kan købe sig sådan et sæt, uden at have en americanerbil, men istedet en lille Japaner.
Bag på min bil kan der kun være en kvadratisk, og foran vil en sidemonteret kvadratisk være ideelt, da montering midfor uundgåeligt vil påvirke mængden af køleluft.
Bilen skal bruges til hobby motorsport, og derfor vil jeg gerne have så meget køling som muligt.

Håber i kan hjælpe :)

Venlig hilsen Brian
testacorsa
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 15.08.2016 09:19

Re: Er Americaner plader tilladt på alle biler?

Indlægaf TT » man 15.08.2016 21:51

Skal man have hvide bilnummerplader, kan man frit vælge:

To rektangulære,
En rektangulær og en kvadratisk, eller
To kvadratiske

Inden for hver kategori kan man også vælge mellem EU-plader og neutrale plader. Man kan være ude for at en bestemt nummerpladeoperatør ikke har en specifik kombination.

Det er ikke nødvendigt at dokumentere at man har behov for en kvadratisk nummerplade, og det er ligegyldigt hvilket land bilen er lavet i. "Amerikanerplader" er bare et navn for den kombination der har to kvadratiske nummerplader. Monteringen skal naturligvis overholde reglerne, men formen kan man selv vælge.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Er Americaner plader tilladt på alle biler?

Indlægaf testacorsa » man 15.08.2016 22:10

Mange tak for det svar TT! Det var lige det jeg gerne ville høre :)
testacorsa
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 15.08.2016 09:19


Tilbage til Nummerpladetyper

cron