Særlig anvendelse, lastbil på hvide plader med jernbanehjul

Spørgsmål og diskussioner om nummerpladetyper og om hvilke typer der anvendes på hvilke køretøjer

Særlig anvendelse, lastbil på hvide plader med jernbanehjul

Indlægaf mikkelhansen » søn 05.05.2013 21:37

Så i dag dette lidt specielle køretøj i en artikel på eb.dk:
Billede.

Det er en lastbil der kan påmonteres jernbanehjul (det hedder de faktisk!) og derved have fast "bopæl" i en almindelig garage, men komme ud og hjælpe på jernbanestrækninger. På DMR har den også en hulens masse tilladelser og specielle afgifter - eftersom den er registreret på hvide plader kunne jeg forestille mig at den fra starten har været fritaget for registreringsafgift ligesom ambulancer og politibiler, men den betaler til gengæld en årlig "Vejbenyttelsesafgift" på 9318 kroner, så mon ikke det snart har udlignet sig på 14 år.... Sidstnævnte afgift er tilsyneladende en ret ny afgift der først er trådt i kraft i 2012, og skal betales for køretøjer med en tilladt totalvægt på minimum 12 tons (køretøjet her vejer i sig selv 30,8 ton...) Derudover skal køretøjet synes hvert år, allerede fra første registrering.
Har lige vedhæftet de "pudsigste" ting jeg stødte på.

Mærke, Model, Variant: SCANIA, -, UOPLYST
Art: Lastbil
Seneste ændring: d. 13-12-1999
Registrerings­forhold
Registrerings­nummer: TP32805
Første registrerings­dato: 13-07-1999
Anvendelse: Særlig anvendelse
Seneste ændring: Registreret d. 13-12-1999

Vægt af påhængskøretøj
Med bremser: 24000 kg
Uden bremser: 70 kg

Frekvens for periodisk syn: Første gang efter 1 år, herefter hvert år
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2021 VW e-Up! 37,3 kWh United (EA66928 hvid neutral)
mikkelhansen
Medlem
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: lør 22.05.2010 19:58
Geografisk sted: 6640 Lunderskov

Re: Særlig anvendelse, lastbil på hvide plader med jernbanehjul

Indlægaf TT » søn 05.05.2013 22:06

mikkelhansen skrev:På DMR har den også en hulens masse tilladelser og specielle afgifter - eftersom den er registreret på hvide plader kunne jeg forestille mig at den fra starten har været fritaget for registreringsafgift ligesom ambulancer og politibiler,


Biler med totalvægt over 4 ton er ikke pålagt registreringsafgift (registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 8). De hvide plader har derfor ikke noget med fritagelse for registreringsafgift at gøre. De hvide plader skyldes derimod at den ikke er indrettet til godstransport.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Særlig anvendelse, lastbil på hvide plader med jernbanehjul

Indlægaf Erik Larsen » man 06.05.2013 13:53

Jeg husker en artikel i Road Life om denne eller en tilsvarende banelastbil. Det var den første Scania leverede, i hvert fald. De havde store problemer med at få det ønskede udstyr med, og samtidig holde den under 32 tons total. Den skulle bl.a. kunne køre udrykningskørsel, og derfor var en plomberet hastighed på 60 km/t som blokvogn et problem.
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 769
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Særlig anvendelse, lastbil på hvide plader med jernbanehjul

Indlægaf TT » tirs 07.05.2013 00:14

Erik Larsen skrev:Det var den første Scania leverede, i hvert fald. De havde store problemer med at få det ønskede udstyr med, og samtidig holde den under 32 tons total.


Det bekræftes af https://motorregister.skat.dk. Egenvægten er helt oppe på 30800 kg, så den kan kun laste beskedne 1200 kg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Særlig anvendelse, lastbil på hvide plader med jernbaneh

Indlægaf mbp » lør 08.02.2014 17:51

Gammel tråd, men alligevel dukker et spørgsmål op.
Er det korrekt forstået, at hvis din lastbil ikke overholder kravet om minimum 20% af egenvægten.
At så bliver lastbilen på hvide plader, da det så ikke er godstransport?
mbp
Medlem
 
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 02.01.2013 16:49

Re: Særlig anvendelse, lastbil på hvide plader med jernbaneh

Indlægaf mbp » søn 02.10.2022 11:04

Nummerpladen hedder i dag ændret sig til BV80852.
Der er registreret pant for 450.000kr til en Erik Jessen på 57år.
Det stiller så mange spørgsmål. Som f.eks. hvorfor har en privat dog købte sådan et monster =)
mbp
Medlem
 
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 02.01.2013 16:49

Re: Særlig anvendelse, lastbil på hvide plader med jernbaneh

Indlægaf mikkelhansen » søn 02.10.2022 13:53

mbp skrev:Nummerpladen hedder i dag ændret sig til BV80852.
Der er registreret pant for 450.000kr til en Erik Jessen på 57år.
Det stiller så mange spørgsmål. Som f.eks. hvorfor har en privat dog købte sådan et monster =)

Nu arbejder jeg selv indenfor jernbanen (det gjorde jeg ikke i 2013, da jeg oprettede tråden), og Erik Jessen ejer firmaet Railservicei Rødekro, og det skulle ikke undre mig at han har købt den, efter Banedanmark har fået nyt hjælpevognsmateriel (https://www.bane.dk/da/Presse/Temaer/Be ... anedanmark ). Han har en masse andre "mærkelige" maskiner i hans materielpark, så en tidligere hjælpevogn passer nok meget godt ind hos ham-
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2021 VW e-Up! 37,3 kWh United (EA66928 hvid neutral)
mikkelhansen
Medlem
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: lør 22.05.2010 19:58
Geografisk sted: 6640 Lunderskov

Re: Særlig anvendelse, lastbil på hvide plader med jernbaneh

Indlægaf mbp » man 03.10.2022 15:08

Fedt, tak for info!
Apropos underlige køretøjer, hvem har så lige købt denne:
https://b2bauctions.dk/cvm/auktion/merc ... dningslift
mbp
Medlem
 
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 02.01.2013 16:49


Tilbage til Nummerpladetyper

cron