QA02245

Diskussioner og spørgsmål om danske ønskenummerplader

QA02245

Indlægaf Thomas TBO » fre 05.04.2024 11:29

Ja, det skulle ifølge AltOmBilen være det oprindelige registreringsnummer på en Mazda RX-7 (nuværende registrering BB80600)

Det absurde nummer skulle - ifølge siden - have været i brug fra bilen var ny i Juni 1993 og indtil den i April 2001 blev omregistreret til ønskeplader KLOE.

Men helt ærligt, det kan da ikke passe, kan det? En plade der starter med Q og første tal er et nul? I 1993?

Desværre kan ingen andre danske nummerpladesider bruges, da de ikke går så langt tilbage. Kan det mon være et udenlandsk nummer? Men selv hvis dette skulle være tilfældet, så virker kombinationen som en, der næppe ville kunne godkendes ret mange steder, så er der tale om det pure opspind? Hvad siger de kloge hoveder herinde?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas TBO
Medlem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: tirs 08.09.2020 14:05

Re: QA02245

Indlægaf Martin O » fre 05.04.2024 17:39

Thomas TBO skrev:Ja, det skulle ifølge AltOmBilen være det oprindelige registreringsnummer på en Mazda RX-7 (nuværende registrering BB80600)

Det absurde nummer skulle - ifølge siden - have været i brug fra bilen var ny i Juni 1993 og indtil den i April 2001 blev omregistreret til ønskeplader KLOE.

Men helt ærligt, det kan da ikke passe, kan det? En plade der starter med Q og første tal er et nul? I 1993?

Desværre kan ingen andre danske nummerpladesider bruges, da de ikke går så langt tilbage. Kan det mon være et udenlandsk nummer? Men selv hvis dette skulle være tilfældet, så virker kombinationen som en, der næppe ville kunne godkendes ret mange steder, så er der tale om det pure opspind? Hvad siger de kloge hoveder herinde?


Jeg har svært ved at dele din undren. Så vidt jeg kan se, er den eneste regel om ønskenummerplader, at registreringsnummeret skal bestå af 2-7 tegn, som skal være latinske bogstaver eller arabiske tal. Den regel er opfyldt af nummeret QA02245. Dette nummer vil heller ikke - af netop de grunde du nævner - kunne forekomme som almindeligt registreringsnummer, så jeg kan ikke se noget problem i det.

Jeg kan tilføje, at der længe før W blev indført som brugbart bogstav på almindelige nummerplader, fandtes en bil i mit kvarter med registreringsnummer JMW 1924. Jeg gætter på at det var ejerens initialer og fødselsår. Bilen havde det nummer fra 1996 til 2001. Et andet eksempel på en nummerplade med bogstaver, der ellers ikke bruges, er UIÅÆØ, som jeg jævnlig ser i min by, Frederiksberg. En nummerplade med Q giver derfor ikke anledning til undren fra min side. Og da det er en ønskeplade, kan jeg heller ikke undre mig over at 0 er første ciffer.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 805
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: QA02245

Indlægaf TT » lør 06.04.2024 00:45

Måske en ønskeplade. Selv om to bogstaver og 5 cifre i princippet ikke var tilladt, kan den være accepteret alligevel pga. fejl eller anden fortolkning af reglerne dengang. Perioden med nummeret var næsten de 8 år der svarer til gyldighedsperioden på et ønskenummer. Og nummeret blev også erstattet af et ønskenummer. Enten fordi det gamle ønskenummer ikke kunne forlænges (fejl opdaget eller ny fortolkning) eller fordi ejeren ønskede et andet ønskenummer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: QA02245

Indlægaf Martin O » lør 06.04.2024 13:55

TT skrev:Måske en ønskeplade. Selv om to bogstaver og 5 cifre i princippet ikke var tilladt, kan den være accepteret alligevel pga. fejl eller anden fortolkning af reglerne dengang. Perioden med nummeret var næsten de 8 år der svarer til gyldighedsperioden på et ønskenummer. Og nummeret blev også erstattet af et ønskenummer. Enten fordi det gamle ønskenummer ikke kunne forlænges (fejl opdaget eller ny fortolkning) eller fordi ejeren ønskede et andet ønskenummer.


Der er måske også den mulighed at pladens tredje tegn har været bogstavet O og ikke tallet 0. Det har før været nævnt, at (nogle af) opslagstjenesterne tilsyneladende ikke skelner mellem de to.

Eller at kombinationen af to bogstaver efterfulgt af fem cifre var tilladt, fordi der indgik Q og 0, så nummeret ikke ville kunne forekomme som almindeligt registreringsnummer.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 805
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: QA02245

Indlægaf TT » lør 06.04.2024 16:25

Hvis jeg husker ret, skelner man heller ikke mellem 0 og O på ønskeplader, og alle bogstavpar plus tal mener jeg er spærret, uanset om bogstaverne forekommer på almindelige nummerplader. Så jeg tror ikke nummeret ville blive godkendt som ønskenummer i dag.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Ønskenummerplader