Nye ønskenummerplader

Diskussioner og spørgsmål om danske ønskenummerplader

Nye ønskenummerplader

Indlægaf TT » ons 06.08.2008 14:43

Ønskenummerplader med den nye skrifttype er efterhånden begyndt at dukke op på vejene. De nye ønskenummerplader er vendt tilbage til et fastbreddeprincip som i den første tid med ønskenummerplader. Eksempelvis lægger bogstavet I nu beslag på lige så megen plads som bogstavet M. Dermed kommer I'er, som kun består en lodret streg, til at stå med et akavet tomrum til begge sider. I de seneste mange år har der ellers været anvendt et proportionalprincip hvor eksempelvis I'er fyldte mindre end M'er. Dette princip blev på et tidspunkt indført, så skriftbilledet kunne fremstå mere æstetisk.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nye ønskenummerplader

Indlægaf TT » tors 14.08.2008 19:02

I dag så jeg en ønskenummerplade i nyt design hvor teksten på den ene nummerplade ikke var centreret korrekt, således at der var meget længere fra det første bogstav til venstre kant end fra det sidste bogstav til højre kant. Den anden nummerplade var korrekt. På en anden ny ønskenummerplade jeg har set for nylig var et tegn der næsten uden tvivl skulle have været bogstavet O, i stedet tallet 0.

Måske er der kommet "tyske tilstande" på de danske nummerplader nu hvor nummerpladeproduktionen er tildelt en tysk producent.

Dårlig tegnplacering og ombytning af O og 0 er almindeligt i Tyskland.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nye ønskenummerplader

Indlægaf A. Lunde » fre 15.08.2008 10:07

TT skrev:I dag så jeg en ønskenummerplade i nyt design hvor teksten på den ene nummerplade ikke var centreret korrekt, således at der var meget længere fra det første bogstav til venstre kant end fra det sidste bogstav til højre kant. Den anden nummerplade var korrekt. På en anden ny ønskenummerplade jeg har set for nylig var et tegn der næsten uden tvivl skulle have været bogstavet O, i stedet tallet 0.

Måske er der kommet "tyske tilstande" på de danske nummerplader nu hvor nummerpladeproduktionen er tildelt en tysk producent.

Dårlig tegnplacering og ombytning af O og 0 er almindeligt i Tyskland.

Kan den forkerte centrering ikke skyldes at der - fejlagtigt - er gjort plads til et felt med EU-stjerner?

Lyder ikke for godt, at der ikke er styr på tegnenes placering - det er vel lidt det samme tilfælde på de eksempler der er givet på kvadratiske fornummerplader, hvor placeringen også er helt hen i vejret?
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Nye ønskenummerplader

Indlægaf TT » fre 15.08.2008 18:18

Havde der været et blåt felt til venstre, havde teksten sikkert stået pænt midtpå, men der lidt tidligt af producentet at øve sig på den placering, og den anden plade var lavet korrekt. Hvis jeg havde betalt en formue for ønskenummerplader, ville jeg blive ganske arrig hvis den ikke så ordentlig ud på grund af sjusk. Det er forhåbentlig bare begyndervanskeligheder.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nye ønskenummerplader

Indlægaf TT » søn 30.11.2008 22:06

Et par observationer vedr. ønskenummerplader i det nye design:

    1. Jeg har et par gange set ønskenummerpladen LR 1 i nyt design. Det er vist første gang jeg har set to bogstaver efterfulgt udelukkende af tal. Det har ikke været tilladt da det kan forveksles med ordinære nummerplader. Måske har Skat lempet på reglerne eller fortolker dem anderledes, således at LR 1 ikke er det samme som fx LR 001 (almindeligt knallertnummer).

    2. Det ser ud til at der nu bruges proportionalskrift, således at smalle tegn som fx I fylder mindre end brede tegn som fx M.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nye ønskenummerplader

Indlægaf nikrha » man 01.12.2008 09:18

Proportinalskrift kan bekræftes.
Connie's køreskole her i Svendborg kører rundt med nummerpladen "CONNIE" hvoraf den ene er en erstatningsplade i nyt design. Her står bogstaverne pænt og nydeligt samlet - ganske som i "gamle dage".
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05


Tilbage til Ønskenummerplader

cron