Ønskeplader der minder om alm. registreringsnumre

Diskussioner og spørgsmål om danske ønskenummerplader

Ønskeplader der minder om alm. registreringsnumre

Indlægaf dykker5502 » ons 20.08.2014 22:14

Jeg har siddet på nrpla.de og kigget på bl.a. ønskenummerplader, der svarer til numre, der kunne uddeles som historiske numre. Det er ærgerligt hvis en person, der kan dokumentere et (lavt) nummer ikke kan få nummeret fordi det sidder på en sprit ny BMW som ønskenummer.
I min research inden en evt. korrespondance med SKAT ville jeg lige checke den præcise formulering i registreringsbekendtgørelsen.
Stor er min forundring når jeg ser at der står slet ikke noget i den gældende registreringsbekendtgørelse om, at ønskenumrene ikke må ligne eller være alm. numre.
Her er den fulde ordlyd af den næstnyeste udgave, idet der senere er en rettelse på kravene om fastgørelse (men den findes ikke i fuld ordlyd).
Alt hvad der står nu er "§73 Stk. 2. Ønskenummeret skal bestå af mindst to og højst syv latinske bogstaver eller arabiske tal. Et ønskenummer må ikke være egnet til at vække anstød eller medføre ulempe for nogen."

Har jeg overset noget eller kunne jeg bestille KA 39.988 som ønskenummer?
(min fars gamle nummer)
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Ønskeplader der minder om alm. registreringsnumre

Indlægaf TT » ons 20.08.2014 23:09

Den tidligere bestemmelse om at et ønskenummer ikke må have en kombination i de serier der benyttes, ser ud til at være udgået. Den binding var nødvendig i det gamle CRM for at sikre at ønskenumre og serienumre ikke kunne overlappe.

Der står heller ikke direkte noget på SKATs hjemmeside om begrænsninger ud over at der skal være 2-7 tegn, det må ikke være et nummer der "bruges", og det må ikke kunne være stødende.

Vær opmærksom på at man kan forvente at nummerpladen i givet fald ville være uden mellemrum (KA39988).

SKAT har ifølge § 2, stk. 1-2, en generel fuldmagt til at forvalte Køretøjsregisteret, og en mere specifik til fastsætte nummerserier, jf. § 67, stk. 3. Så de kunne i givet nægte anvendelsen af numre der kan komme på tale til de almindelige serier.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3919
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Ønskenummerplader

cron