Sjove ønskeplader

Diskussioner og spørgsmål om danske ønskenummerplader

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf CSJ » lør 21.03.2009 18:13

Så vidt jeg erindrer fra omtalen af ønskenumre i pressen i 1992 tæller evt. mellemrum med som af af de max. 7 tegn.

Det er vist nok anderledes i Sverige, hvor der foruden de oprindelig max. 6 tegn (nu max. 7 tegn) kan anvendes hjælpetegn som apostrof og bindestreg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf TT » lør 21.03.2009 18:24

Når man bestiller en ønskenummerplade, skal den angives med max 7 tegn inklusiv eventuelle mellemrum. Det er sådan nummerpladen produceres, selv om den muligvis registreres anderledes. 7 bogstaver OG mellemrum på en nummerplade har jeg ikke oplevet, når man ser bort fra det "halve" mellemrum der kan laves når man anvender tallet 1 på nummerpladen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf Münster » tirs 24.03.2009 01:01

sorensen skrev:Der kørte også en gang en Jaguar på Østerbro med nummerpladen "Dr No" - Jeg troede at det var en 007-entusiast, men senere læste jeg i en avisartikel at det var en, der var blevet idømt en bøde for at udgive sig for at være læge. For at spøge med denne alvorlige sag havde han så anskaffet ovennævnte nummerplade.

Min far kender ham med nummerpladen "DR NO". Han er indehaver af en af de første privatklinikker i Danmark, men han er ikke selv læge. Han ansætter naturligvis læger og plejepersonale til det relevante arbejde. Jeg ved ikke, om han har fået en bøde. Min far fortæller, at nummerpladen er ment som en morsomhed, fordi folk jo umiddelbart tror, han er læge, når han har en privatklinik.
Brugeravatar
Münster
Medlem
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: lør 28.06.2008 19:52
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf sorensen » tirs 24.03.2009 10:15

Münster skrev:
sorensen skrev:Der kørte også en gang en Jaguar på Østerbro med nummerpladen "Dr No" - Jeg troede at det var en 007-entusiast, men senere læste jeg i en avisartikel at det var en, der var blevet idømt en bøde for at udgive sig for at være læge. For at spøge med denne alvorlige sag havde han så anskaffet ovennævnte nummerplade.

Min far kender ham med nummerpladen "DR NO". Han er indehaver af en af de første privatklinikker i Danmark, men han er ikke selv læge. Han ansætter naturligvis læger og plejepersonale til det relevante arbejde. Jeg ved ikke, om han har fået en bøde. Min far fortæller, at nummerpladen er ment som en morsomhed, fordi folk jo umiddelbart tror, han er læge, når han har en privatklinik.



Det er da muligt at jeg husker galt m.h.t. bøde, men der var et eller andet med at han var blevet irettesat for, om ikke at udgive sig for at være læge, så for ikke tydeligt at gøre opmærksom på det modsatte. Nummerpladen er jo i hvert fald en klar hentydning til dette forhold
sorensen
Medlem
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: fre 01.08.2008 10:50

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf A. Lunde » ons 25.03.2009 12:16

Jeg skal ikke kunne sige om der er plads til 7 tegn og et mellemrum... det gik jeg blot ud fra var tilfældet, da sædvanlige nummerplader har 2 mellemrum (efter bogstaverne, og efter de første 2 cifre)

Det er dog et faktum at mellemrum på ingen måde registreres i CRM. Som eksempel kan gives den skolevogn der kører rundt i Århus, med nummerpladen III (3 store i'er) som er fordelt på nummerpladen med meget store mellemrum - nærmest som venstrestillet, centreret og højrestillet.

Den pågældende Toyota Yaris kan slås op på biltorvet.dk (uden mellemrum) - en sjov observation i den sammenhæng er i øvrigt, at bilen er underkastet periodisk syn allerede efter 2 år. Er der nogen der ved om det er generelt for skolevogne? Det samme er nemlig gældende for en anden af de biler der tilhører samme køreskole: MARCH.
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf Jesper Bering » ons 25.03.2009 20:15

[quote="A. Lunde"]Det er dog et faktum at mellemrum på ingen måde registreres[/quote]
Kære A,

Jeg kender for lidt til sagen til at udtale mig med sikkerhed, men jeg vil dog gerne anføre at det er et meget tyndt bevis hvad Biltorvet offentliggør. Så hvis du kun bygger din antagelse på det, hviler den måske på blød grund. Det nummer som Biltorvet viser, afhænger jo ikke alene af Centralregisterets programmel, men også af Biltorvets, samt af de programmer som Biltorvet benytter til at hente data ud fra Registeret med. Det er vel ikke umuligt at mellemrummene kan falde af i svinget hvis nogle af disse programmer ikke er indstillet til at håndtere dem korrekt.

Vi har jo mindst een EDB-nørd blandt brugerne - vides der noget nærmere om mellemrum?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf TT » ons 25.03.2009 20:31

Biltorvet samkører formentlig centralregisterdata med synsdata, og til det formål kan man forestille sig der foregår en vis normalisering af registreringsnummeret, så numre der er registreret forskelligt i forskellige systemer alligevel bliver matchet. Derfor kunne man, i hvert fald teoretisk, forestille sig at eventuelle mellemrum fjernes. Det vil i så fald give problemer hvis to ønskenumre er ens bortset fra eventuelle mellemrum. Men findes der overhovedet ønskenumre, hvor den eneste forskel er mellemrum?

Edit: Det er i øvrigt også muligt der matches på andet end registreringsnummer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf A. Lunde » fre 27.03.2009 09:39

Jeg har foretaget samme observation af den VW Golf skolevogn der kører rundt i Århus med nummerpladen "B A S"

I øvrigt kan ønskenrpl. slås op på bilviden.dk både med og uden mellemrum... uanset hvor mange mellemrum man indtaster, så fjernes de i opslaget. Interesserede kan passende prøve at slå "0 0 SYV" op, da det var denne observation der afstedkom mit første indlæg om mellemrum eller ej.
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf dykker5502 » man 30.03.2009 13:00

Jeg har en mistanke om at hr. Bering referer til mig :-), og din fremstilling er jeg helt enig i. Man kan sagtens risikere at mellemrummene fjernes i et af de underliggende systemer. Hvis CRM faktisk registrerer disse i deres system og man kan have "007" på een bil og "0 0 7" på en anden, så giver det problemer på Bilviden.dk, da den så ikke kan skelne imellem dem.

Igen kræver det et svar fra en insider - og dem har vi kun med her på en kigger (jeg VED at SKAT folkene kigger med her for jeg her blevet henvisthertil på et spørgsmål om et eller andet med nummerplader ! :-)
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf Jesper Bering » tirs 31.03.2009 01:29

Kære Dykker,

Tak for svar - din mistanke var berettiget!

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf TT » tirs 31.03.2009 07:00

Forleden så jeg IWASH4U (ny proportionalskrift, rektangulær plade). Det er vel ikke helt i den sjove afdeling, men lidt fantasi er der dog udvist.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf dykker5502 » tirs 31.03.2009 22:28

Det var jo noget af det som ministeren dengan havde i tankerne men nok på dansk. Problemet er bare at der (vist) er flere engelske ord der man "staves" med tal a la CUL8R = See you later. Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår den der Thomas - I WASH FOR YOU? Var det på en rengøringsbil? Eller I WAS HERE FOR U?
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf TT » tirs 31.03.2009 23:16

Det var en personbil, og jeg ved ikke hvem der ejer den. Det må være nogen der vasker noget for nogen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf Jesper Bering » ons 01.04.2009 02:16

Hej Bønnis,

Jeg ved ikke hvor sjovt det er - men dog originalt:

I dag mødte jeg ønskenummerpladen 58999YU (uden nogen form for mellemrum) ude i trafikken. Man må tro at den indehaves af en mand hvis anden vogn hedder YU 58 999. Det er sørgelig sjældent man ser ønskenummerplader med tal på - hvordan kan en plade med lutter bogstaver være en NUMMERplade?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf TT » ons 01.04.2009 06:49

Nummerplader uden tal overholder faktisk ikke de internationale konventioner.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf CSJ » ons 01.04.2009 14:56

GR8DANE (stor dansker) obs. ved Amerikanerbil træf i Roskilde 2000.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf Jesper Bering » ons 01.04.2009 16:51

[quote="TT"]Nummerplader uden tal overholder faktisk ikke de internationale konventioner.[/quote]

Kære Thomas,

Nej, det tror jeg gerne. Jeg læste i sin tid da ønskenummerpladerne blev indført, at man med pladerne fik medleveret et dokument hvor myndighederne bekræftede på forskellige sprog at nummer sådan-og-sådan virkelig er et lovligt dansk registreringsnummer.

Men du har formodentlig ikke hørt om nogen der er kommet i klemme i de internationale konventioner på grund af manglende cifre?

hilsen Jesper

P.S. Hvorfor får jeg ikke mine citater i sådan en fin brun indramning ligesom de andre får? Har jeg et forkert flueben et sted?
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf TT » ons 01.04.2009 19:45

Jesper Bering skrev:P.S. Hvorfor får jeg ikke mine citater i sådan en fin brun indramning ligesom de andre får? Har jeg et forkert flueben et sted?


Godt spørgsmål. Har du slået BBkoder fra?
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf Jesper Bering » ons 01.04.2009 22:45

TT skrev:
Jesper Bering skrev:P.S. Hvorfor får jeg ikke mine citater i sådan en fin brun indramning ligesom de andre får? Har jeg et forkert flueben et sted?


Godt spørgsmål. Har du slået BBkoder fra?


Ja, det havde jeg faktisk - og det hjalp at slå dem til. Tak for hjælpen!

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Sjove ønskeplader

Indlægaf KT » tors 02.04.2009 08:51

Jeg har flere gange set en bil der havde L8OGST1 (Lotte og Sten). Det er da opfindsomt :D
Brugeravatar
KT
Medlem
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: tirs 16.09.2008 13:43
Geografisk sted: Eindhoven, NL

ForegåendeNæste

Tilbage til Ønskenummerplader

cron