Nummerserier EX

Diskussioner om fordelingen af nummerserier på nummerpladetyper i det aktuelle system fra 2012

Nummerserier EX

Indlægaf TT » tirs 08.05.2018 06:56

Her er en tråd til nummerserier med bogstaverne EX.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerserier EX

Indlægaf PS » fre 25.03.2022 13:08

Trailere er nu nået til EX:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Nummerserier EX

Indlægaf Martin O » fre 25.03.2022 19:58

Og igen ser vi, at de "blokerede" nummerserier ikke respekteres.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Nummerserier EX

Indlægaf Martin O » tirs 17.05.2022 13:58

EX4689 Falkoner Alle 17-05-2022.jpeg


Det havde jeg ikke lige set komme: Neutrale nummerplader til påhængsvogne i EX-serien, set i dag på Falkoner Alle, Frederiksberg. Det må være en ret kort serie, da vi allerede har EX2784 og EX5724 med EU.

Jeg kan ikke gennemskue, hvor den neutrale serie begynder og ender, for der er fyldt ret jævnt ud i hele det aktuelle interval. Til gengæld tror jeg nu på, at der faktisk er oversprunget et stort antal 4-cifrede numre mellem EN 44xx og ER11xx. Indtil nu har jeg tænkt, at det kunne være at det oversprungne interval ville blive fyldt op med neutrale påhængsvognsplader; men det ser altså ikke ud til at ville ske.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Nummerserier EX

Indlægaf Erik Larsen » tirs 17.05.2022 21:51

Martin O skrev:
EX4689 Falkoner Alle 17-05-2022.jpeg


Det havde jeg ikke lige set komme: Neutrale nummerplader til påhængsvogne i EX-serien, ...

Er du helt sikker på den der er neutral? Jeg synes den ser ret kort ud, men det kan skyldes vinklen. Jeg er tit blevet snydt af den model trailere, hvor den skrå ribbe skjuler EU-mærket.
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Nummerserier EX

Indlægaf Martin O » ons 18.05.2022 15:20

Hele nummerpladens ramme er med på fotoet, så ja, jeg er sikker på at den er neutral. Desuden holdt den stille, og fordi jeg var overrasket over at se en neutral EX-plade, har jeg taget mig god tid til at kigge ordentligt efter. Billedet er taget fra den anden side af gaden, og jeg kan godt se, at jeg skulle have rykket mig lidt, så det er mere tydeligt, at hele rammen er med på fotoet, dvs. at der ikke er noget af nummerpladen skjult bag det grå.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Nummerserier EX

Indlægaf perhag » ons 01.06.2022 01:44

Martin O skrev:
EX4689 Falkoner Alle 17-05-2022.jpeg


Det havde jeg ikke lige set komme: Neutrale nummerplader til påhængsvogne i EX-serien, set i dag på Falkoner Alle, Frederiksberg. Det må være en ret kort serie, da vi allerede har EX2784 og EX5724 med EU.

Jeg kan ikke gennemskue, hvor den neutrale serie begynder og ender, for der er fyldt ret jævnt ud i hele det aktuelle interval. Til gengæld tror jeg nu på, at der faktisk er oversprunget et stort antal 4-cifrede numre mellem EN 44xx og ER11xx. Indtil nu har jeg tænkt, at det kunne være at det oversprungne interval ville blive fyldt op med neutrale påhængsvognsplader; men det ser altså ikke ud til at ville ske.


Svært at forklare i forhold til tidligere observationer og systematikken.

De neutrale påhængsplader skulle efter mine begreber fortsat være i gang med EK og have EK8647 som højeste nummer hidtil.

Til gengæld blev EK8010-8025 indregistreret allerede i 2021 på et tidspunkt de neutrale plader stadig var i gang med EC.
Derfor havde jeg dengang mistanke om at EK8010-8025 er EU-plader, og med den neutrale EX-observation spekulerer jeg nu på om den sammen med måske 15 andre neutrale EX-plader er en udligning af de 16 muligvis EU-plader EK8010-8025
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Nummerserier EX

Indlægaf Martin O » ons 01.06.2022 09:37

perhag skrev:
Martin O skrev:
EX4689 Falkoner Alle 17-05-2022.jpeg


Det havde jeg ikke lige set komme: Neutrale nummerplader til påhængsvogne i EX-serien, set i dag på Falkoner Alle, Frederiksberg. Det må være en ret kort serie, da vi allerede har EX2784 og EX5724 med EU.

Jeg kan ikke gennemskue, hvor den neutrale serie begynder og ender, for der er fyldt ret jævnt ud i hele det aktuelle interval. Til gengæld tror jeg nu på, at der faktisk er oversprunget et stort antal 4-cifrede numre mellem EN 44xx og ER11xx. Indtil nu har jeg tænkt, at det kunne være at det oversprungne interval ville blive fyldt op med neutrale påhængsvognsplader; men det ser altså ikke ud til at ville ske.


Svært at forklare i forhold til tidligere observationer og systematikken.

De neutrale påhængsplader skulle efter mine begreber fortsat være i gang med EK og have EK8647 som højeste nummer hidtil.

Til gengæld blev EK8010-8025 indregistreret allerede i 2021 på et tidspunkt de neutrale plader stadig var i gang med EC.
Derfor havde jeg dengang mistanke om at EK8010-8025 er EU-plader, og med den neutrale EX-observation spekulerer jeg nu på om den sammen med måske 15 andre neutrale EX-plader er en udligning af de 16 muligvis EU-plader EK8010-8025


Jeg har selv undret mig over numrene EK 8010-25, som i meget lang tid har ligget som en isoleret ø. Jeg tror ikke, det er EU-plader, for intervallet med neutrale plader, som jeg ser det, ser ud til at være/blive EK 4525-9524, et fint interval på 5000 numre. Her er det heldigt, at det er en af de gamle lokale bogstavkombinationer, så der ikke skal tages højde for et stort antal overlevende numre fra det gamle system.

Der er ikke noget usædvanligt i at der er store huller i påhængsvognsserierne, især tidligt i udleveringsperioden. Jeg har tænkt på om nummerpladeoperatørerne mon får påhængsvognsplader i store bundter, som så hos nogle operatører ligger og venter på at de sidste numre fra foregående levering bliver brugt op.

Hvad angår de neutrale EX-numre på påhængsvogne ser det ud til at der er plads til en lille serie på 1000 numre. Vi har EU-numre på EX 4666 og EX 5724. Der var en tilsvarende lille serie på formentlig 1000, 1250 eller 1500 neutrale numre i DX-serien. Her er der mange overlevende traktornumre at undersøge, hvilket jeg ikke har orket at gå i gang med.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Nummerserier EX

Indlægaf perhag » ons 01.06.2022 13:03

Martin O skrev:

Der er ikke noget usædvanligt i at der er store huller i påhængsvognsserierne, især tidligt i udleveringsperioden. Jeg har tænkt på om nummerpladeoperatørerne mon får påhængsvognsplader i store bundter, som så hos nogle operatører ligger og venter på at de sidste numre fra foregående levering bliver brugt op.

Hvad angår de neutrale EX-numre på påhængsvogne ser det ud til at der er plads til en lille serie på 1000 numre. Vi har EU-numre på EX 4666 og EX 5724. Der var en tilsvarende lille serie på formentlig 1000, 1250 eller 1500 neutrale numre i DX-serien. Her er der mange overlevende traktornumre at undersøge, hvilket jeg ikke har orket at gå i gang med.


Synes ikke jeg tidligere har set at der pludselig kommer påhængsvogne 5000 numre længere fremme i intervallet end udleveringen er nået tidligere, heller ikke ved EU-pladerne.
Der er jo forskel på de enkelte operatørers forbrug af plader, sådan at der udleveres en del plader med tidligere bogstavskombinationer end de nyeste, men har ikke set at højeste aktuelle påhængsnummer springer mere end omkring 2000 numre på en gang.

Tror ikke et øjeblik på at der er et neutralt påhængsinterval på 1000 i EX af flere årsager.
Indregistreringshastigheden gennem hele EX er så høj at det generelt må være EU-påhæng, også fra 4600-5700.
Størrelserne på neutrale påhængsintervaller har længe gået op i 5000, nemlig 5000, 2500 og 1250, så skulle der gemme sig et ordinært interval vil jeg sige det er på 625 styk.
Registreringerne af neutrale påhæng i EK er fortsat ganske normalt i løbet af 2022, men her er jeg ikke så skråsikker, da de neutrale plader måske bliver mere hyppige om foråret og sommeren.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Nummerserier EX

Indlægaf perhag » lør 15.10.2022 18:38

4-cifrede plader med EX ser ud til at ligge i følgende interval:

EW3431?-FA1907 påhæng EU (20000)

Den dokumenteret neutrale påhængsplade EX4689 passer så ikke ind her.
Ud fra vores observationer http://nrpl.dk/plate/show-ex1000-ex9999.php tyder det på der ikke kan være et neutralt påhængsinterval af normal størrelse.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: EX 46 89

Indlægaf Erik Larsen » søn 16.10.2022 11:21

Ser man efter på de grønne sider, ligger den afbildede neutrale plade i et hul på kun 52 numre mellem to EU-plader.
Kigger man endvidere på billedet og ser på Kongeaa-logoet i forhold til nummerpladens placering, ser det skævt ud.
Jeg er ikke meget for at være skråsikker omkring andres mulige fejl, men jeg tror altså at det vi ser som nummerpladeramme før E, reelt er EU-mærket der fremstår meget mørkt på billedet.
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: EX 46 89

Indlægaf perhag » søn 16.10.2022 22:18

Erik Larsen skrev: det vi ser som nummerpladeramme før E, reelt er EU-mærket der fremstår meget mørkt på billedet.


Ved ikke hvordan man opmåler ud fra et foto, men Gulag Linse henviser til et lignende billede 02.18 inde i videoen https://www.youtube.com/watch?v=7brDmmtU9ug

Her kan det ses at en neutral plade med nummeret CR6597 på samme model ser ud til at have længere ud til rammen end det mørke på EX4689.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Nummerserier EX

Indlægaf Martin O » man 16.01.2023 22:02

Martin O skrev:
EX4689 Falkoner Alle 17-05-2022.jpeg


Det havde jeg ikke lige set komme: Neutrale nummerplader til påhængsvogne i EX-serien, set i dag på Falkoner Alle, Frederiksberg. Det må være en ret kort serie, da vi allerede har EX2784 og EX5724 med EU.

Jeg kan ikke gennemskue, hvor den neutrale serie begynder og ender, for der er fyldt ret jævnt ud i hele det aktuelle interval. Til gengæld tror jeg nu på, at der faktisk er oversprunget et stort antal 4-cifrede numre mellem EN 44xx og ER11xx. Indtil nu har jeg tænkt, at det kunne være at det oversprungne interval ville blive fyldt op med neutrale påhængsvognsplader; men det ser altså ikke ud til at ville ske.


Selv om mit foto af EX4689, se højere oppe i tråden, tydeligt viser en neutral nummerplade, er jeg efterhånden nået til den konklusion, at det må være en EU-plade, hvor det blå mærke og hologrammet er fjernet. På billedet kan man se den sorte nummerpladeramme også i venstre side af nummerpladen, og som tidligere nævnt holdt påhængsvognen stille, så jeg havde god tid til at se nærmere på den - omend fra den modsatte side af gaden - så jeg er helt sikker på at der ikke var noget blåt felt på pladen. Jeg har dog et stykke tid tænkt på, at man ikke på mit foto kan se nogen hologramstribe i venstre side af nummerpladen. Den burde på en neutral nummerplade sidde klos op ad den sorte ramme. Billedet er ikke helt skarpt, så jeg har været meget i tvivl om hologramstriben faktisk er der alligevel, selv om den ikke ses tydeligt på fotoet. Jeg har nu slået nummeret op på altombilen.dk, og her vises nummeret som EU. På baggrund af disse ting samt observationer af nærliggende numre, som er EU-plader, og som kun levner plads til et eventuelt neutralt interval på 50 numre, er jeg nu helt overbevist om at den neutrale nummerplade jeg så, var en manipuleret EU-nummerplade. Også selv om jeg ikke synes, jeg kan se ekstra gul plads til venstre for registreringsnummeret, hvor hologrammet og det blå felt skulle have været; men det kan måske tænkes at manipuleringen har bestået i at en bid af nummerpladen simpelt hen er skåret af. Eller også kan det skyldes den lidt skæve vinkel, billedet er taget i.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Nummerserier EX

Indlægaf PS » tirs 17.01.2023 20:19

Eksempel på to trailernummerplader, som de bliver tegnet i AltOmBilen. Tegneprogrammet i AltOMBilen virker meget troværdigt. Læg mærke til afstanden mellem 9-tallet og kanten, der er noget forskellig alt efter om det er en EU-plade eller en neutral plade. Hvis man har et fotografi med delvis synlig plade, må man kunne kikke nærmere på den afstand for at afgøre om typen er EU eller neutral.

Mvh Peter S
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Nummerserier EX

Indlægaf perhag » søn 22.01.2023 03:27

Martin O skrev: Også selv om jeg ikke synes, jeg kan se ekstra gul plads til venstre for registreringsnummeret, hvor hologrammet og det blå felt skulle have været; men det kan måske tænkes at manipuleringen har bestået i at en bid af nummerpladen simpelt hen er skåret af. Eller også kan det skyldes den lidt skæve vinkel, billedet er taget i.


Man ser et lignende billede på samme type påhængsvogn 02.18 min. inde i videoen https://www.youtube.com/watch?v=7brDmmtU9ug .

Ved at stoppe videoen og sammenligne med fotoet af EX-pladen overbeviser om at Erik Larsen må have ret i at EX-pladen ikke kan være en ægte neutral plade som CR-pladen i videoen.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Nummerserier EX

Indlægaf perhag » ons 06.12.2023 23:58

4-cifrede plader med EX ser ud til at ligge i følgende interval:

EW3431-FA1907 påhæng EU (20000)

Altså er der ikke neutrale nye plader med EX at finde hos AltOmBilen.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland


Tilbage til Nummerserier i det aktuelle system