Omregistering fra centralregistrering til lokal registrering

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

Omregistering fra centralregistrering til lokal registrering

Indlægaf CSJ » tors 09.02.2012 17:10

Jeg har fået en hevnendelse fra en af mine bushistorikervenner om en Mercedes der i 1961 blev anskaffet til Svendborg Bybusser og indregistreret OH 76.111. Ca. 1968 blev den solgt til Holstebro Bybusser og omregistreret til AE 88.071. September 1968 blev den så solgt til Haderslev Bybusser og omregistreret til NA 80.439.
Svendborg og Holstebro blev begge centraliseret 1.12.1966, og Haderslev blev centraliseret i sidste ombæring 1.1.1969. I begge tilfælde kunne den have beholdt sit nummer ved flytning, men begge gange er den blevet afmeldt og har derfor fået nyt nummer. Det er et af de sjældne tilfælde hvor et køretøj er blevet omregistreret fra centralregistrering til lokal registrering.
Ruteautomobilselskabet i Haderslev anskaffede 19.11. og 16.12.1968 to Leyland som fik førstegangsnumrene NA 80.449 og NA 80.450 som så må være nogle af de allerhøjeste busnumre i Haderslev. Da der næppe kan være nået at blive indregistreret en halv snes busser i Haderslev på de få måneder, kunne det tyde på at Haderslev har været en af de kredse hvor man genbrugte numre helt frem til centraliseringen.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Omregistering fra centralregistrering til lokal registre

Indlægaf CSJ » fre 16.09.2016 11:56

Bagsiden af det nye nummer af VT handler om en Toyota Crown fra 1967 med Langelandsnummer ON 23.398. Ifølge teksten var første ejer en bagermester i Charlottenlund. Jeg havde noteret dette nummer som originalt, og det kan da også spores helt tilbage til 1982. Men det må jo så betyde at bilen oprindelig har haft et centralregistreret nummer, og allerede i løbet af det første år blev solgt til Langeland og omregistreret til lolkalt nummer.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Omregistering fra centralregistrering til lokal registre

Indlægaf perhag » ons 21.09.2016 02:51

Trods at have været i sommerhus på Langeland hvert år siden 1966 erindrer jeg ikke at have set en sådan Toyota Crown på Langeland. Skal dog siges jeg først begyndte at kende de forskellige bilmodeller fra omkring 1970 og kigge efter nummerplader omkring 1975.

Til gengæld har jeg set den og noteret nummerpladen i 1980erne på Østerbro, hvor den måske holdt parkeret i Præstøgade eller deromkring.

Eneste autoriserede Toyota-værksted på Langeland var Asger Hansen i Ahlefeldtsgade, Rudkøbing lukket i 2003. Kan se ejeren er på Facebook:

https://www.facebook.com/asger.hansen.7923
Om Asger Hansen
ARBEJDE

VW + Citroen rudkøbing
Let foroverbøjet · Rudkøbing
Solgt Landbrugs maskiner for DLAM Tullebølle 1967-1970 derefter selvstændig Langelands Automobilforretning. Toyota Rudkøbing.
UDDANNELSE

Startet i helletofte skole, senere rudkøbing.
Afgangsklasse 1957 · Helletoft, Fyn, Denmark
NUVÆRENDE BY OG HJEMBY

Rudkøbing
Nuværende by
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland


Tilbage til Historisk motorregistrering

cron