Hvordan kan dette lade sig gøre ?

Spørgsmål og diskussioner om historiske danske nummerplader, dansk nummerpladehistorie, historiske køretøjers nummerplader og emaljeplader

Hvordan kan dette lade sig gøre ?

Indlægaf HTB » fre 15.09.2017 22:12

Hej eksperter. Prøv lige at klikke på dette link: http://renault-veteranerne.dk/ Her ses en Renault Fregate fra 1958 med nummeret EE 40006. Den var til registreringssyn i 2017, og nummerpladen må være historisk, idet der ikke i mange år har været nogen indregistrerede af denne model i Danmark. Hvordan i alverden kan den have fået dette nummer?

MVH HTB
HTB
Medlem
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 29.07.2011 18:51
Geografisk sted: DP Ringkøbing

Re: Hvordan kan dette lade sig gøre ?

Indlægaf CSJ » lør 16.09.2017 05:59

Der er ikke i sig selv noget historisk ukorrekt i at en bil fra 1958 har så nyt et nummer, da den jo kunne være blevet omregistreret i 1976. Derimod er det historisk ukorrekt at den har et nummer over EE 40.000, da man knapt nåede så højt med emaljenumrene i virkeligheden.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2080
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Hvordan kan dette lade sig gøre ?

Indlægaf Martin O » lør 16.09.2017 11:03

CSJ skrev:Der er ikke i sig selv noget historisk ukorrekt i at en bil fra 1958 har så nyt et nummer, da den jo kunne være blevet omregistreret i 1976. Derimod er det historisk ukorrekt at den har et nummer over EE 40.000, da man knapt nåede så højt med emaljenumrene i virkeligheden.


Nummeret falder inden for det interval, der er reserveret til "historiske" EE-plader, nemlig EE 39 500 - EE 40 150. På nrpla.de kan man ved avanceret søgning finde 37 numre i dette interval, som altså alle er historisk ukorrekte, idet det højeste kendte autentiske nummer er EE 39 492.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Hvordan kan dette lade sig gøre ?

Indlægaf HTB » søn 17.09.2017 15:00

Jo, men måske er det mig der har misforstået noget. Sådan som jeg har forstået det, så kan en bil fra 1958 kun få plader med lokale numre. EE er jo centralregistrering. Ellers er der jo ikke tale om historisk korrekte plader.
HTB
Medlem
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 29.07.2011 18:51
Geografisk sted: DP Ringkøbing

Re: Hvordan kan dette lade sig gøre ?

Indlægaf JMK » tirs 19.09.2017 07:32

Hej HTB !
Jeg ved ikke noget om ovennævnte sag, men det er et faktum at alle personbiler og motorcykler ældre end 01.04.76 kan få historiske sorte plader.
Når ovennævnte kombination har fundet sted er det jo dybest set "brugt bil med nye nummerplader" som der jo er flest af, i dette tilfælde med 40 års forsinkelse.
Måske bilen er ejerens ( eller var faderens ) drømmebil og bogstaverne EE det samme som hans første bil engang.
Kun tanker... som kunne være virkelighed.

Med vestjysk hilsen... JMK
JMK
Medlem
 
Indlæg: 257
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Hvordan kan dette lade sig gøre ?

Indlægaf TT » ons 20.09.2017 06:24

Hvis et køretøj har haft et nummer der er nyere end bilen, længere tid end noget andet nummer, er det i mine øjne ikke historisk ukorrekt at vælge det nummer - eller så tæt på man kan komme. Hvis det er tilfældet for denne bil, har den været afmeldt så længe at den ikke længere fandtes i motorregisteret da den sidst blev registreret. At den har 31.12. som første registrering taler også imod at den har haft en kendt historik her i landet. Året er 1958, så lidt mere spekulativt kan der være tale om at ejer har ønsket et nummer med E + nummer og i stedet af Skat har fået et med to EE'er (og ikke det i så fald korrekte EA, ED, EK, EN, ES eller EX).
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3250
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hvordan kan dette lade sig gøre ?

Indlægaf PS » tors 21.09.2017 11:26

HTB skrev:Prøv lige at klikke på dette link: http://renault-veteranerne.dk/

I galleriet er der flere Renault med historiske nummerplade. Især er denne Renault Dauphine bemærkelsesværdig, da dens nummer har mange cifre tilfælles med Fregaten. Bilen har haft det samme nummer siden 1991, først som hvid nummerplade og senere som historisk emaljeplade. Bilen er årgang 1959, men hvilket nummer den har haft dengang er umuligt at fastslå. De to fotografier er fra 1995 og 2016.
Mvh Peter S
Vedhæftede filer
DN60006 år 1995.jpg
DN60006 år 1995.jpg (49.88 KiB) Vist 617 gange
DN60006 år 2016.jpg
DN60006 år 2016.jpg (39.63 KiB) Vist 617 gange
PS
Medlem
 
Indlæg: 444
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Hvordan kan dette lade sig gøre ?

Indlægaf TT » tors 21.09.2017 19:32

PS skrev:
HTB skrev:Prøv lige at klikke på dette link: http://renault-veteranerne.dk/

I galleriet er der flere Renault med historiske nummerplade. Især er denne Renault Dauphine bemærkelsesværdig, da dens nummer har mange cifre tilfælles med Fregaten. Bilen har haft det samme nummer siden 1991, først som hvid nummerplade og senere som historisk emaljeplade. Bilen er årgang 1959, men hvilket nummer den har haft dengang er umuligt at fastslå. De to fotografier er fra 1995 og 2016.
Mvh Peter S


Det er ikke en historisk emaljeplade, men en uautoriseret emaljeplade. Det kan ses både visuelt, og ved at seneste registreringsdato er i 1991.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3250
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hvordan kan dette lade sig gøre ?

Indlægaf dykker5502 » man 04.12.2017 05:34

Det er korrekt at der i mange år i registreringsbekendtgørelsen stod at historiske nummerplader skulle svare til køretøjets første registrering, men det har længe været praksis at du kan få historiske numre der er senere. Især ejere af Jaguar XK150, diverse Fiat og VW slår 7 kors for sig når de erfarer at de ikke kan få kvadratiske bagplader med lokale numre til deres køretøjer fra før 1966.
Derfor har det længe været praksis at de har kunnet få senere numre.
Der har også været eksempler på at det har kunnet dokumenteres hvilke numre et køretøj har haft og hvor måske det første er et 4 cifret mens nummer 2 er et to cifret. Det er uomtvisteligt historisk korrekt at køretøjet har haft det 2 cifrede nummer - bare ikke som nyt.
Derfor har Motorhistorisk samråd fået tilføjet sentensen "eller senere" i gældende bekendtgørelse, så der er hjemmel for den faktiske praksis.
Se §76 stk 2 her.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1089
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Hvordan kan dette lade sig gøre ?

Indlægaf JMK » tirs 05.12.2017 17:34

Hej dykker !

Det med et senere nummer er helt rimeligt.
Der er jo rigtig mange køretøjer der ved handel har mistet de første nummerplader og ny ejer så får nye nummerplader og kører mange år med dem ?
Vi ser jævnligt annoncer med et gammelt køretøj til salg hvor nummerpladerne er 2-4 år yngre end køretøjet og disse så bliver omregistreret til ny ejer.
Derfor kan der heller ikke være et problem for ret mange at en fx. årgang 1964 kører med historiske plader fra fx. 1969 (CMR).
Måske bogstaverne er de samme som ejerens første bil i sin tid ( som typisk blev købt brugt, men med nye nummerplader ) og så er det jo værdifuldt for ejeren og problemfrit for vi andre, blot ved tanken om at det teoretisk kan være en 2-ejers bil. Ny 1964 og byt til nyt i 1969 hvor den brugte så har fået en lang ejertid hos den næste.
Synes det er fint at den tilføjelse er skrevet i bekendtgørelsen.

Hygge og vestjysk hilsen
JMK
Medlem
 
Indlæg: 257
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Hvordan kan dette lade sig gøre ?

Indlægaf perhag » søn 24.12.2017 14:39

Har netop læst i Motorclassic nr.52 nov-dec 2017, og her findes forklaringen:

Historien om et nummer

Ingen husker i dag Frégatens originale registreringsnummer, men i 1961 fik den nr. KD 40.006 ved en fejl, da Ejnar Friis-Hansens stedsøn, Peter John, ville have fat i det første nummer i den københavnske KD-serie til firmaets egne demo- og PR-biler; dengang fulgte bilnumre ejeren, ikke bilen. Da serien blev frigivet, blev en klargøringsmand sendt på motorkontoret efter KD 40.000, men da andre havde fået samme idé, kom han slukøret hjem med KD 40.006, som endte på chefens bil. Sjovt nok blev nr. 40.006 senere Brdr. Friis-Hansens kendemærke, for man fortsatte længe med at hente det i alle nye nummerserier - til irritation for værkstedet, der konstant forvekslede firmaets biler. KD 40.006 var ikke tilgængeligt, da Frégaten atter kom på plader, så for at videreføre historien uden at risikere forvekslinger med andre gamle Friis-Hansen-numre valgte Henrik Stenholt det mere neutrale EE 40.006 fra 1976.


KD 20.000 må vel være første med KD, men bortset fra det giver det mening at vælge et aldrig tidligere brugt nummer, EE 40.006, når Friis-Hansen i forvejen har været i besiddelse af de andre numre med 40.006.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 580
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Hvordan kan dette lade sig gøre ?

Indlægaf CSJ » fre 05.01.2018 21:51

I VT er det netop i godt eksempel på et historisk nummer, som er fuldt ud historisk korrekt, men ikke lever op til den meget puritanske fortolkning om at et historisk nummer skal være bilens første nummer. Om end der i dette tilfælde ikke er uoverensstemmelse mellem system og design på bilens historisk korrekte nummer, og det første nummer den havde.
Denne Hanomag - som jeg så for et par år siden på Wedelslund - blev indregistreret første gang 1939 i Vejle som Y6126. Efter krigen kom den til Aarhus og blev indregistreret til slagtermester Magnus Nielsen (som må have boet i en af de nordlige forstæder) som X5438.
Efter endnu et par ejerskift blev den i 1952 købt af smed Christian Andersen, Bælum (Hadsund kreds/Hellum-Hindsted herreder) og indgergsiteret U3756. Han havde den til sin død i 1971, og mange år senere fik hans oldebarn ved et tilfælde lejlighed til at erhverve den. Den har nu fået U3756 som historisk nummer, hvad der absolut er det der giver mest mening for den nuværende ejer, da det jo er dette nummer der er familiens historie. Både i oldefaderens tid og nu er nummeret type 4 (vanteplader) hvilket viser at smeden må have fået nummeret overført fra en anden bil.
Vedhæftede filer
U3756 (a10).JPG
U3756 (a10).JPG (62.69 KiB) Vist 318 gange
U3756 (b10).jpg
U3756 (b10).jpg (87.83 KiB) Vist 318 gange
U3756 (b20).JPG
U3756 (b20).JPG (161.34 KiB) Vist 318 gange
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2080
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Hvordan kan dette lade sig gøre ?

Indlægaf dykker5502 » fre 05.01.2018 22:10

Det er jo bl.a. (men ikke kun) derfor at jeg fik tilføjet "eller senere." i registreringsbekendtgørelsen. Og det er jo uomgængeligt historisk korrekt at den har haft det nummer - endda i det meste af dens liv.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1089
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted


Tilbage til Historiske danske nummerplader og dansk nummerpladehistorie