Ö i Finland

Spørgsmål og diskussioner om finske og ålandske nummerplader

Ö i Finland

Indlægaf CSJ » søn 04.10.2015 16:57

Engang jeg var i Finland mødte jeg en bil med sorte plader med bogstaverne TÖ, hvilket indikerede at Finland har anvendt Ö som seriebogstav. Men i alle årene siden havde jeg aldrig set yderligere dokumentation for at Ö har været anvendt i Finland, så jeg var efterhånden kommet i tvivl om hvorvidt jeg havde set rigtigt. Men her er beviset i en bog jeg købte i Nyvang i dag. AÖ-164 tilhører finnen Jussi Puumalainen, og er et ladefund som ikke havde været på gaden siden 1967. Billedet af HÖ-827 er fra et løb i Uusikaupunki.

Å anvendes som bekendt på Ålandsøerne. Jeg ved ikke om Å indgør i det finske alfabet, eller om det er fordi der tales svensk på øerne at man anvender Å, med det er formentlig det eneste sted i verden - udover danske og svennske ønskenumre, samt sidevogne fra Flyvestation Ålborg - at man anvender bolle-å på nummerplader. Om man har anvendt Ä i Finland ved jeg ikke.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Ö i Finland

Indlægaf CSJ » ons 31.03.2021 11:46

Fandt et par billeder mere af en finsk nummerplade med Ö. Den er kørt hele vejen fra Finland til Ribe.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Finske nummerplader