Nummerserielister

Diskussioner og meddelelser vedrørende nrpl.dk og nrpl.dk forum
Forumregler
Ingen reklamer i indlæg, signatur eller avatar - Ingen injurierende, nedsættende eller racistiske indlæg - Overtrædelse kan medføre sanktioner

Nummerserielister

Indlægaf TT » tirs 06.01.2009 21:36

Jeg har foretaget en række rettelser og tilføjelser i nummerserielisterne for nummerplader med et bogstav før 1958.

For de politikredsfordelte nummerserielister har enkelte nummerserier fået tidligere tildelingsdatoer fordi jeg har opdaget de stod i en tidligere bekendtgørelse.

Datoerne er så vidt muligt overalt ændret så de svarer til bekendtgørelsernes ikrafttrædelsesdato, hvor der hidtil har stået bekendtgørelsens underskriftdato nogle steder og ikrafttrædelsesdato andre steder - og bekendtgørelsens optagelse i lovtidende helt tredje steder. Undtagelsen er bekendtgørelserne fra 1953 som jeg p.t. mangler og derfor ikke kan se en ikrafttrædelsesdato på.

Det skulle gerne have bevirket at listen er den mest systematiske og fejlfrie der hidtil har eksisteret på internettet. Jeg opfordrer brugerne til at finde fejl og rapportere dem enten her i forumet eller i en mail.

Som noget nyt på nrpl.dk bringes der nummerserier fra før 1958 fordelt på registreringsområder i de politikredse der (under samme bogstav) havde forskellige nummerserier i forskellige dele af politikredsen. Disse lister bygger primært på Hvem Hvad Hvor 1952. Det er uvist hvad HHH bygger deres kilde på, og oplysningerne er derfor ikke så sikre.

Et andet stort usikkerhedsmoment - som har været der hele tiden - er de høje serier, dvs. nummerserier der er højere end det højeste nummer der udkom på bekendtgørelser. Bekendtgørelserne ophørte i slutningen af 1954, men fra 1955 til 31.3.1958 blev der taget masser af nye numre i brug da bilparken var hastigt voksende. Hvis der er nogen der - helst med autoritativ kilde - har kendskab til hvor disse serier hørte til, hører jeg gerne om det.

Endvidere var der i 1956 en mellemstor politikredsreform hvor nogle politikredse blev slået sammen, og andre fik ændret grænser. Ændringerne berørte især Sydsjælland og Jylland. Hvis der er nogen der ved hvilken indflydelse det havde på nummerpladevæsenet, hører jeg gerne om det. Efter ændringen kan der bl.a. være tvivl om hvor grænserne mellem nogle af kendingsbogstaver kom til at gå (fx mellem R og Y og mellem V og X).
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerserielister

Indlægaf TT » søn 18.01.2009 12:39

Grænsen mellem X og V efter politikredsreformen 1956 synes nu at være afklaret idet en bruger har dokumenteret at Øster Lisbjerg-området har fået X-numre efter 1956. Nogle af disse numre er i øvrigt genbrugte X-numre fra de politikredse der kom til Skanderborg Amt og fik bogstavet R. Derfor er spørgsmålet om der er andre der har kendskab til X-numre fra Skanderborg Amts politikredse der er blevet genbrugt i de politikredse som blev under område X (Århus, Hasle Herred, Ning-Hads Herred)?
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerserielister

Indlægaf CSJ » lør 28.02.2009 18:00

Ved gennemgang af min database er jeg stødt på historiske X-nummerplader i design 1950 i serier der hørte til Skanderborg amt - og dermed tilsyneladende historisk ukorrekte. Men det kan måske forklares med at der er tale om køretøjer der har været indregstreret i Østerlisbjerg herred mellem 1956 og 1958.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nummerserielister

Indlægaf TT » lør 28.02.2009 21:34

Formodentlig har hele Århus Amt, ikke kun Øster Lisbjerg Herred, fået del i Skanderborg Amts numre.

Øster Lisbjerg har i øvrigt næppe haft egen nummerserie da det jo bare var et område der blev flyttet fra en nedlagt politikreds (Rougsø m fl Herreder) til en anden (Hasle m fl Herreder). Efter 1958 har Øster Lisbjerg jo heller ikke egen bogstavkombination. Jeg har da også fået oplyst et almindeligt Hasle Herred-nummer på et køretøj der var indregistreret i Øster Lisbjerg Herred.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Forum- og site-diskussioner

cron