Datering af observationer

Diskussioner og meddelelser vedrørende nrpl.dk og nrpl.dk forum
Forumregler
Ingen reklamer i indlæg, signatur eller avatar - Ingen injurierende, nedsættende eller racistiske indlæg - Overtrædelse kan medføre sanktioner

Datering af observationer

Indlægaf TT » tirs 08.09.2009 07:50

Husk at når I indtaster observationer fra fotos på nettet, blade, bøger osv. af originale emaljeplader så må I ikke indtaste datoer der ligger senere end det tidspunkt billedet blev taget på. Hvis billedet er fra 2003 og I skriver 2009, ser det jo ud til at køretøjet er kørende endnu, men i virkeligheden kan det være skrottet i mellemtiden.

Der er en enkelt undtagelse: Hvis køretøjet ved opslag på nettjenester viser sig at være synet senere end billedets optagelsesdatoen, må I skrive seneste synsdato ind, da man kan gå ud fra at køretøjet så var registreret med dette nummer på dette tidspunkt.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Datering af observationer

Indlægaf TT » tors 01.10.2009 16:57

Jeg henleder igen opmærksomheden på ovenstående. Det er vigtigt at der ikke indtastes nyere datoer end der er sikkerhed for at køretøjet har været registreret med nummeret. Læs instruktionen når du indtaster!

Hvis du derfor ser et billede på nettet eller i et blad af
- emaljeplader med to bogstaver
- gamle reflekterende nummerplader
- originale emaljeplader med ét bogstav

og vil indtaste det her på hjemmesiden (her), skal du indtaste billedets optagelsesdato og ikke den dato du har set billedet på nettet. Kender du ikke billedets optagelsesdato, skal du indtaste det tidligste tidspunkt billledet kan have været taget på. Du kan dog altid indtaste seneste synsdato fra biltorvet.dk, da man kan gå ud fra at køretøjet har haft dette nummer ved synet.

En anden logik gør sig gældende ved historisk korrekte nummerplader. Jeg gentager: Læs instruktionen når du indtaster!
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Datering af observationer

Indlægaf TT » lør 07.08.2010 09:47

Jeg bliver desværre nødt til endnu engang at minde om reglerne for datering af indtastninger. I den senere tid har snesevis af observationer med observationsdato på dags dato haft kommentaren "set på nettet" eller "set på billede". Sådanne observationer skal dateres med billedets optagedato eller seneste synsdato, IKKE med dags dato. Det ødelægger observationsdatabasen. Til de personer der gør dette: Jeg giver ikke flere chancer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Datering af observationer

Indlægaf TT » fre 13.08.2010 01:03

:!: Indtastning af observationer er nedlagt indtil videre indtil jeg føler mig sikker på at alle har læst og forstået reglerne.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Datering af observationer

Indlægaf Flemming » tors 19.08.2010 16:57

Hej Thomas. Det er sådan set også fint nok du har lukket siden, men hvor længe? Og mon det hjælper?
Hvorfor ikke lave om på reglerne?
Et. Man skal selv have set nummerpladen med egne øjne inden man indtaster.
To. Man må ikke indtaste nummerplader man har set på nettet eller billeder i bøger og ligende.
Tre. Man skal altid tjekke på Biltorvet om man nu også har set/husket rigtigt da man observerede nummeret.

Jeg tjekker biltorvt for at være sikker, jeg har før været til træf hvor jeg har observeret et nummer som sad på en Ferguson, og så når man kommer hjem og ser på biltorvet at den ikke findes, eller den skulle sidde på en Ford, så indtaster man den jo ikke.

Ellers skulle du lave siden om, så nummerene først blev synlige når du havde tjekket den op under valideringen.
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Datering af observationer

Indlægaf berndtmo » tors 19.08.2010 19:59

Jeg er enig med de betragtninger, som Flemming fremkommer med, idet jeg bruger sammen fremgangsmåde. Jeg indrapporterer kun de nummerplader, som jeg ser i den virkelige verden. Således har jeg d.d. set en Nimbus motorcykel (med sidevogn), som ikke tidligere er blevet rapporteret som observeret. Nummerpladen er fundet på biltorvet, men motorcyklen er ikke omfattet af periodisk syn; den er iøvrigt indregistreret i 1949 og har nummeret AX 14975.
berndtmo
Medlem
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: man 21.09.2009 19:58

Re: Datering af observationer

Indlægaf TT » tors 19.08.2010 20:39

Flemming skrev:Hej Thomas. Det er sådan set også fint nok du har lukket siden, men hvor længe? Og mon det hjælper?
Hvorfor ikke lave om på reglerne?
Et. Man skal selv have set nummerpladen med egne øjne inden man indtaster.
To. Man må ikke indtaste nummerplader man har set på nettet eller billeder i bøger og ligende.
Tre. Man skal altid tjekke på Biltorvet om man nu også har set/husket rigtigt da man observerede nummeret.

Jeg tjekker biltorvt for at være sikker, jeg har før været til træf hvor jeg har observeret et nummer som sad på en Ferguson, og så når man kommer hjem og ser på biltorvet at den ikke findes, eller den skulle sidde på en Ford, så indtaster man den jo ikke.

Ellers skulle du lave siden om, så nummerene først blev synlige når du havde tjekket den op under valideringen.


Vedr. "Et" + "To": Hundredevis af de numre der er observeret, er set på nettet eller via opslag. Uden disse numre ville der mangle en stor mængde viden om hvornår hvilke numre er registreret. Endvidere er sådanne observationer oftest mere sikre mht. registreringsnummeret end fysiske observationer. Man ville derfor for at løse et problem skabe et større. De pågældende observationer er meget værdifulde, men dateringen skal være korrekt så køretøjerne ikke fremstår som observeret på et tidspunkt hvor de kan være afmeldt.

Vedr. "Tre": Det er en god ide, men det har ikke noget med det aktuelle problem at gøre. Der er ikke generelt problemer med observationer som ikke findes på biltorvet.dk. Der er måske en enkelt observatør eller to der har mange missere i forhold til træffere, men det er et mindre problem end det aktuelle. Aktuelle observationer som ikke kan bekræftes, vil ofte blive lagt til sletning. Sletning er besværlig og sker derfor med ujævne mellemrum.

Vedr. Numrene først skulle blive synlige når de var tjekket: Det har heller ikke noget med det aktuelle problem at gøre og afhjælper derfor ikke noget.

I øvrigt er der utrolig mange formodentlig afmeldte anhænger- og traktornumre på biltorvet.dk, da de pågældende køretøjsarter sjældent genregistreres når de er afmeldt. Man kan derfor let risikere at man fejlobserverer et nummer, men alligevel finder det på biltorvet.dk.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Datering af observationer

Indlægaf TT » ons 01.09.2010 21:50

Så prøver vi igen. Man kan nu igen indtaste observationer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Forum- og site-diskussioner

cron