Usandsynlige observationer

Diskussioner og meddelelser vedrørende nrpl.dk og nrpl.dk forum
Forumregler
Ingen reklamer i indlæg, signatur eller avatar - Ingen injurierende, nedsættende eller racistiske indlæg - Overtrædelse kan medføre sanktioner

Usandsynlige observationer

Indlægaf Martin O » tirs 09.04.2024 14:38

Blandt de i skrivende stund 9 senest indtastede observationer er der 6 numre, der samtidig er højeste forekommende nummer af typen på nrpla.de. Det drejer sig om følgende:

AB 76 391 diplomat
BK 98 971 taxa neutral
BM 98 921 taxa EU
EB 11 985 hvid EU
EB 38 128 hvid neutral
EB 52 506 gul EU

Det er naturligvis ikke umuligt at observere et nummer, der er det højeste forekommende på nrpla.de - jeg har fx selv i torsdags d. 4. april set, men endnu ikke indtastet, BM 98 921 - men det sker ikke særlig tit. At samme(?) person skulle have observeret 6 numre, som hver især er højeste nummer af typen på nrpla.de, forekommer umådelig usandsynligt. Jeg tillader mig derfor at tro, at disse "observationer" alene er baseret på opslag på nrpla.de i kombination med altombilen.dk.

Vi havde for nogle år siden en tilsvarende sag, hvor der igennem nogle uger konsekvent blev indtastet de på det aktuelle tidspunkt højeste numre fra nrpla.de af de typer, hvor der ikke kunne være tvivl om typen: Diplomat, traktor, stor og lille knallert. Så vidt jeg husker, var TT's kommentar, at det var i orden, så længe der ikke kunne være tvivl om nummerpladetypen. I mellemtiden er altombilen.dk kommet til, hvor man kan skelne mellem EU og neutral; men man kan ikke der skelne nummerplader med én kvadratisk fra nummerplader med 0 kvadratiske. De tre sidstnævnte numre ovenfor kunne derfor teoretisk set tænkes at være én kvadratisk (omend det næppe er tilfældet), hvis de er registreret alene efter opslag på nrpla.de.

Jeg mener at vide, at nogen herinde går op i at komme til at figurere på listen over højeste observerede numre. Jeg går ikke selv op i dét, men jeg har oftest en del numre på den liste, fordi jeg indtaster temmelig mange observationer. Jeg taster med få undtagelser kun egne, faktiske observationer, hvor undtagelserne er observationer fra pressefotos og lignende, hvor jeg vurderer at der ikke har været grund til at manipulere med nummerpladerne.

I lyset af min muligvis korrekte erindring om TT's holdning til spørgsmålet skal det her ikke ses som en kritik, kun som en undren. Måske vil ophavsmanden til de nævnte indtastninger melde sig på banen med en forklaring?
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 805
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Usandsynlige observationer

Indlægaf mikkelhansen » tirs 09.04.2024 15:23

Det er mig der har indtastet de nævnte plader, og ganske rigtigt baseret på de ugentlige opdateringer på nrpla.de, sammenholdt med verificering af pladen på altombilen.dk.
Som du helt sikkert ved, er der ikke angivet brugernavn eller anden kreditering for højeste indtastede nummer på de grønne sider, så derfor ville det jo ikke give mening at indtaste et højt nummer på den baggrund, tværtimod skaber jeg åbenbart bare oprør/undren blandt mine med-forister!
Det var faktisk fordi jeg i mandags sad og kiggede de forskellige bogstavkombinationer igennem for at se hvor langt man var nået helt generelt, og jeg opdagede i den forbindelse at bl.a. lille knallert og registreret traktor ikke havde haft nogen opdateringer på højeste nummer i adskillige måneder. Jeg søgte mig derfor frem til det højeste registrerede nummer på de forskellige pladetyper, så de grønne sider var bedre opdateret med hvor langt man egentlig var nået. Og når jeg nu var i gang, tog jeg også taxa, diplomat og de "normale" hvide og gule serier med. Inden jeg indsendte de "normale" højeste numre, tjekkede jeg den pågældende plade samt de umiddelbare lavere numre, for med allerstørste sandsynlighed at udelukke at der måtte være tale om et nummer med én kvadratisk plade, hovedsagligt ud fra bilmodellen (f.eks. hvid EU EB11984 og EB11980; hverken en 2024 Mercedes C220d eller en 2024 Mercedes GLA 200 har nogen logisk eller designmæssig grund til at skulle have én kvadratisk plade).
Jeg kan dog godt se, nu hvor du har skrevet dette indlæg, at det jo i sig selv ikke er en stålfast garanti for at det ikke er et nummer med én kvadratisk. Jeg vil derfor fremover sørge for kun at opdatere højeste nummer på de pladetyper, hvor der er garanti for en bestemt udformning (dvs. to kvadratiske, diplomat eller køretøjer med kun én plade).
Og bare for at gør det helt klart, har jeg altså gjort det på ren frivillig basis for at forbedre databasen/oversigten på de grønne sider - jeg forventer -og får- ingen credit for det, og føler mig i øvrigt heller ikke som et "bedre menneske" for at gøre det.
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2020 VW Up! 1,0 MPi 65 hvid (CX49565 hvid med EU)
mikkelhansen
Medlem
 
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 22.05.2010 19:58
Geografisk sted: 6640 Lunderskov

Re: Usandsynlige observationer

Indlægaf Martin O » tirs 09.04.2024 15:48

mikkelhansen skrev:Det er mig der har indtastet de nævnte plader, og ganske rigtigt baseret på de ugentlige opdateringer på nrpla.de, sammenholdt med verificering af pladen på altombilen.dk.
Som du helt sikkert ved, er der ikke angivet brugernavn eller anden kreditering for højeste indtastede nummer på de grønne sider, så derfor ville det jo ikke give mening at indtaste et højt nummer på den baggrund, tværtimod skaber jeg åbenbart bare oprør/undren blandt mine med-forister!
Det var faktisk fordi jeg i mandags sad og kiggede de forskellige bogstavkombinationer igennem for at se hvor langt man var nået helt generelt, og jeg opdagede i den forbindelse at bl.a. lille knallert og registreret traktor ikke havde haft nogen opdateringer på højeste nummer i adskillige måneder. Jeg søgte mig derfor frem til det højeste registrerede nummer på de forskellige pladetyper, så de grønne sider var bedre opdateret med hvor langt man egentlig var nået. Og når jeg nu var i gang, tog jeg også taxa, diplomat og de "normale" hvide og gule serier med. Inden jeg indsendte de "normale" højeste numre, tjekkede jeg den pågældende plade samt de umiddelbare lavere numre, for med allerstørste sandsynlighed at udelukke at der måtte være tale om et nummer med én kvadratisk plade, hovedsagligt ud fra bilmodellen (f.eks. hvid EU EB11984 og EB11980; hverken en 2024 Mercedes C220d eller en 2024 Mercedes GLA 200 har nogen logisk eller designmæssig grund til at skulle have én kvadratisk plade).
Jeg kan dog godt se, nu hvor du har skrevet dette indlæg, at det jo i sig selv ikke er en stålfast garanti for at det ikke er et nummer med én kvadratisk. Jeg vil derfor fremover sørge for kun at opdatere højeste nummer på de pladetyper, hvor der er garanti for en bestemt udformning (dvs. to kvadratiske, diplomat eller køretøjer med kun én plade).
Og bare for at gør det helt klart, har jeg altså gjort det på ren frivillig basis for at forbedre databasen/oversigten på de grønne sider - jeg forventer -og får- ingen credit for det, og føler mig i øvrigt heller ikke som et "bedre menneske" for at gøre det.


Tak for svar. Jeg skal måske så henlede din opmærksomhed på overskriften på siden med højeste numre: "Højeste observerede numre". Det giver derfor ikke mening for mig, at man indtaster numre, man ikke har observeret.

Jeg kan desuden oplyse, at p.t. højeste nummer på lille knallert er FM 6385, og at p.t. højeste nummer på registreret traktor er DF 331, så de numre, du har tastet på disse typer en en del fra at være højeste.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 805
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Usandsynlige observationer

Indlægaf TT » tirs 09.04.2024 16:04

Martin O skrev:Tak for svar. Jeg skal måske så henlede din opmærksomhed på overskriften på siden med højeste numre: "Højeste observerede numre". Det giver derfor ikke mening for mig, at man indtaster numre, man ikke har observeret.


Det giver fuldstændig ud mening for mig i forhold til sidens formål. Det er derfor tilladt hvis der ikke er tvivl om typen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Usandsynlige observationer

Indlægaf mikkelhansen » tirs 09.04.2024 16:06

Martin O skrev:Tak for svar. Jeg skal måske så henlede din opmærksomhed på overskriften på siden med højeste numre: "Højeste observerede numre". Det giver derfor ikke mening for mig, at man indtaster numre, man ikke har observeret.
Jeg kan desuden oplyse, at p.t. højeste nummer på lille knallert er FM 6385, og at p.t. højeste nummer på registreret traktor er DF 331, så de numre, du har tastet på disse typer en en del fra at være højeste.

Man kan vel teknisk set godt observere noget på en hjemmeside... Men nok om det, jeg har kommenteret ovenfor hvordan jeg ville gøre fremadrettet - og det kan også være at jeg bare dropper det helt.
Lille knallert og registreret traktor opdaterede jeg kun indenfor det samme bogstav som det hidtidige højeste nummer. Sådan gjorde jeg nemlig også med diplomat- og lufthavnsplader, da disse jo ikke bare hopper op på et nyt bogstav i tide og utide, hvorimod taxi jo normalt hopper et langt stykke op til nye bogstaver (f.eks. fra AP til BB og videre til BJ). Det var som sagt bare lige et hurtigt projekt i mandags, det var ikke noget jeg brugte flere timer på, og jeg vidste ikke med sikkerhed hvad næste nye bogstav for knallert og traktor ville være.
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2020 VW Up! 1,0 MPi 65 hvid (CX49565 hvid med EU)
mikkelhansen
Medlem
 
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 22.05.2010 19:58
Geografisk sted: 6640 Lunderskov

Re: Usandsynlige observationer

Indlægaf mikkelhansen » tirs 09.04.2024 16:07

TT skrev:
Martin O skrev:Tak for svar. Jeg skal måske så henlede din opmærksomhed på overskriften på siden med højeste numre: "Højeste observerede numre". Det giver derfor ikke mening for mig, at man indtaster numre, man ikke har observeret.

Det giver fuldstændig ud mening for mig i forhold til sidens formål. Det er derfor tilladt hvis der ikke er tvivl om typen.

Tak for bekræftelsen, Thomas. Jeg vil fremover kun opdatere numre, hvor der er garanti for at pladeformen er korrekt, hvis det ikke er en personlig observation i trafikken.
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2020 VW Up! 1,0 MPi 65 hvid (CX49565 hvid med EU)
mikkelhansen
Medlem
 
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 22.05.2010 19:58
Geografisk sted: 6640 Lunderskov

Re: Usandsynlige observationer

Indlægaf Martin O » tirs 09.04.2024 19:05

mikkelhansen skrev:
TT skrev:
Martin O skrev:Tak for svar. Jeg skal måske så henlede din opmærksomhed på overskriften på siden med højeste numre: "Højeste observerede numre". Det giver derfor ikke mening for mig, at man indtaster numre, man ikke har observeret.

Det giver fuldstændig ud mening for mig i forhold til sidens formål. Det er derfor tilladt hvis der ikke er tvivl om typen.

Tak for bekræftelsen, Thomas. Jeg vil fremover kun opdatere numre, hvor der er garanti for at pladeformen er korrekt, hvis det ikke er en personlig observation i trafikken.


Fint nok. Så ved vi, hvad vi har at rette os efter. Ved lejlighed var det måske så værd at ændre den citerede overskrift til noget der svarer til denne virkelighed. :)
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 805
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Usandsynlige observationer

Indlægaf TT » tirs 09.04.2024 19:57

Martin O skrev:Fint nok. Så ved vi, hvad vi har at rette os efter. Ved lejlighed var det måske så værd at ændre den citerede overskrift til noget der svarer til denne virkelighed. :)


Jeg synes overskriften er tilstrækkeligt dækkende, da et observeret nummer også kan fremkomme ved så præcise oplysninger at man kan være sikker på at et køretøj er registreret med en nummerplade af den pågældende type. Jeg medgiver at vejledningen på indtastningssiden er ikke præcis. Men jeg ønsker heller ikke at den bliver forstået for bredt så der bliver indtastet numre fra internettjenester som ikke er entydige i forhold til type. Så hellere at den er for snæver, og undtagelser forklares ud fra konkrete tilfælde i dialog.

I overensstemmelse hermed har den præcise forståelse været skrevet her i forum, ligesom også andre mere specifikke ting har været afklaret eller forklaret her.

Jeg vil se på vejledningen ved lejlighed.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Usandsynlige observationer

Indlægaf perhag » tirs 23.04.2024 01:33

Martin O skrev:
Jeg kan desuden oplyse, at p.t. højeste nummer på lille knallert er FM 6385, og at p.t. højeste nummer på registreret traktor er DF 331, så de numre, du har tastet på disse typer en en del fra at være højeste.


For de registrerede traktorers vedkommende var man nået meget længere end DF331 allerede i starten af april 2024.
Allerede 15 nov 2023 blev en Segway traktorregistreret med pladerne DJ592, så en knallert serie vil nok senere blive registreret i det stadig uregistrerede interval

Det ser ud til der kun er registreret traktorer fra DJ486-792 efterfulgt af et nyt mellemrum.
Herefter kommer traktorer fra DL633 nu i gang med DMxxx
perhag
Medlem
 
Indlæg: 799
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland


Tilbage til Forum- og site-diskussioner