Mistænkelige observationer

Diskussioner og meddelelser vedrørende nrpl.dk og nrpl.dk forum
Forumregler
Ingen reklamer i indlæg, signatur eller avatar - Ingen injurierende, nedsættende eller racistiske indlæg - Overtrædelse kan medføre sanktioner

Mistænkelige observationer

Indlægaf Martin O » søn 23.08.2020 19:42

Jeg skrev d. 16. august 2020 (i Aktuelle danske nummerplader -> Nummerserier i det aktuelle system -> Nummerserier CU):

"Der er en der har indtastet en observation af CU 73 853 neutral gul. Der er jo en serie af denne type i gang i CU 19 xxx - 20 xxx, hvor der burde være god plads til flere numre, selv om serien ser ud til kun at blive på omkring 1000 numre mod de foregående seriers 2500. Jeg overvejer derfor, om dette nummer i virkeligheden er en kvadratisk gul neutral plade? [...]"

Min overvejelse er nu blevet bekræftet/sandsynliggjort, idet der er blevet indtastet en observation af CU 73 856 kvadratisk neutral gul.

Jeg vil derfor mene, at den tidligere indtastede observation CU 73 853 alm. neutral gul bør slettes som åbenbart fejlagtig.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf Martin O » fre 28.08.2020 14:42

Martin O skrev:Jeg skrev d. 16. august 2020 (i Aktuelle danske nummerplader -> Nummerserier i det aktuelle system -> Nummerserier CU):

"Der er en der har indtastet en observation af CU 73 853 neutral gul. Der er jo en serie af denne type i gang i CU 19 xxx - 20 xxx, hvor der burde være god plads til flere numre, selv om serien ser ud til kun at blive på omkring 1000 numre mod de foregående seriers 2500. Jeg overvejer derfor, om dette nummer i virkeligheden er en kvadratisk gul neutral plade? [...]"

Min overvejelse er nu blevet bekræftet/sandsynliggjort, idet der er blevet indtastet en observation af CU 73 856 kvadratisk neutral gul.

Jeg vil derfor mene, at den tidligere indtastede observation CU 73 853 alm. neutral gul bør slettes som åbenbart fejlagtig.


Ophavsmanden (Martin62) til observationen CU 73 853 har andetsteds skrevet, at det er en kvadratisk gul neutral plade. Det er derfor hævet over enhver tvivl, at den indtastede observation af dette nummer som to rektangulære er fejlagtig og bør slettes.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf Martin O » man 21.12.2020 20:08

Jeg har i dag indtastet et par observationer af gule EU-plader med CY 15 180 og CY 15 617 (og CY 14 518). Disse observationer får mig til at mistænke at den tidligere indtastede CY 15 576 neutral gul måske er en fejl og at nummeret i virkeligheden er en EU-plade. Det kan naturligvis ikke udelukkes, at der er en kort neutral serie, der afbryder en EU-serie; men jeg anser det for usandsynligt.

Der er gule EU-numre foreløbig fra CY 14 060 til CY 17 022. Jeg har ikke gennemgået de overlevende gamle MC-numre; men det er ikke utænkeligt, at der skulle være knap 500 af dem i er interval på knap 3000 numre, så det kan passe med en gul EU-serie på 2500 numre.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf TT » tors 24.06.2021 23:54

Der er nu set på observationerne nævnt i denne tråd.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf Martin O » søn 22.08.2021 00:10

Der er en der har indtastet DD 12 905, alm. hvid EU. En anden (?) har indtastet DD 12 662, alm. hvid neutral.

Jeg mistænker, at den førstnævnte observation er en fejl:

De hvide EU-numre er pr. i mandags (16.8.) tilsyneladende kun nået op til DC 83 155, så det undrer mig, at der pludselig skulle dukke et DD-nummer op med hvide EU-plader allerede. Især fordi denne observation er indtastet for så lang tid siden, at den ikke længere (21.8.) vises på listen over nyeste indtastninger.

Der er en traktorserie i gang i DC 85 xxx, og derefter er der plads til en normal hvid EU-serie på 10000 numre op til en gul serie, der foreløbig begynder med DC 97 468. Denne gule serie fortsætter foreløbig op i DD 11 xxx, men vil formentlig køre videre op i DD 12 xxx, hvis det er en normal serie på 2500. Her starter en hvid serie, som jeg på baggrund af den anden nævnte observation og førnævnte argument om de hvide EU-plader antager er en serie med neutrale plader. Sådan en serie er normalt på 2500 numre, så også derfor undrer det mig, hvis DD 12 905 skulle være EU-plader.

Vi har ganske vist set fortilfælde på kortere serier, fx de hvide neutrale plader med CT 20 xxx, som var en serie på 500 numre. Vi har også set fortilfælde på at nummerserier overspringes. Hvis begge disse betingelser er opfyldt, kan det måske godt tænkes at observationen er korrekt.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf Martin62 » søn 22.08.2021 19:01

DC 12 662 var en neutral plade, som jeg så hele to gange forrige søndag i Nordsjælland.
Martin
Martin62
Medlem
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 02.01.2009 16:05
Geografisk sted: København og Nordsjælland

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf TT » søn 22.08.2021 19:26

Der skal være væsentligt mere konkrete indikationer på fejl i typen, før en observation slettes. Det kan eksempelvis være at der observeres nærliggende numre på begge sider, som er af en anden type.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf Martin O » søn 22.08.2021 23:29

TT skrev:Der skal være væsentligt mere konkrete indikationer på fejl i typen, før en observation slettes. Det kan eksempelvis være at der observeres nærliggende numre på begge sider, som er af en anden type.


Det er jeg sådan set enig med dig i; men jeg ville bare gøre opmærksom på nummeret, som jeg tror er en fejlobservation. Der dukker nok snart nogle flere DD-numre op, så vi kan blive mere sikre. Jeg har med vilje indmeldt den som mistænkelig og ikke som en fejl.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

DC 45 576

Indlægaf Martin O » fre 15.10.2021 10:30

Der er en der har indtastet nummer DC 45 576, to rektangulære gule neutral.

Jeg har en stærk mistanke om at der i virkeligheden er tale om en kvadratisk plade. Dels er der kun plads til en serie på 250 numre omkring dette nummer, dels er der endnu et stykke vej (over 200 numre) til øvre grænse for den igangværende serie med rektangulære gule neutrale plader, CZ 20 xxx.

Jeg er klar over, at dette ikke er en konstateret fejl; men jeg vil henlede opmærksomheden på nummeret, som jeg altså mistænker for at være en fejl.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: DC 45 576

Indlægaf perhag » søn 17.10.2021 15:52

Martin O skrev:Der er en der har indtastet nummer DC 45 576, to rektangulære gule neutral.

Jeg har en stærk mistanke om at der i virkeligheden er tale om en kvadratisk plade.


Det var en grøn MAN Lastbil jeg mødte på Tåsinge, og jeg er nok kommet til at gentage den tidligere fejl ved kun at se en enkelt af pladerne uden at tænke på det kan være forskellige typer.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf Martin O » tors 13.07.2023 21:39

Jeg ser ved opslag på de grønne sider nummeret EG6328 påhængsvogn EU. Nummeret er udleveret 03-02-2022; men jeg formoder at der er tale om et tilbageværende nummer fra den gamle serie EG5500-9999, så nummeret ikke burde figurere på de grønne sider.

De nye 4-cifrede EG-serier udkom så vidt jeg kan se i midten af 2021; i hvert fald er der udleveret 4-cifrede EH-numre, fx EH3000, i juni 2021, så EG-numrene må jo i hvert fald være sat i produktion inden da. De gamle 4-cifrede EG-serier udkom så vidt jeg kan se fra september 2011. Det forekommer derfor usandsynligt at det nævnte nummer skulle have været afmeldt, så det kunne være ledigt allerede i foråret/sommeren 2021. Da var der endnu ikke gået 10 år fra nummeret kunne være afmeldt.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf perhag » søn 16.07.2023 23:58

EG5500-9999 blev udleveret fra de daværende offentlige motorkontorer i 2011, men hvis et kontor lukkede kunne der være en restbeholdning af ubrugte plader.
Intervallet EG6250-6449 må være en sådan rest som først udleveres andre steder senere.

Altså er det oprindelige numre, ikke fra genbrugssystemet.

Spørgsmålet er mere hvilken type nummerpladeoperatører det er som stadig er i gang med at udlevere dette interval.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf Martin O » søn 23.07.2023 09:54

Der er blevet indtastet en observation af DV62152 hvid neutral. Opslag på altombilen verificerer at det er en neutral plade; men jeg har en mistanke om at det må være med en kvadratisk. Dels kører der jo en serie hvide neutrale i DV 50-52, dels er der jo en nu serie af den type i gang i DW. Derfor finder jeg det usandsynligt, at der skulle være endnu en serie af den type i DV62.

Uanset hvad, tyder det på et usædvanligt kort interval på velsagtens 5000 hvide EU-numre i mellemrummet efter de gule, der formentlig slutter i de lave 55-numre.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf mikkelhansen » søn 23.07.2023 11:10

Martin O skrev:Der er blevet indtastet en observation af DV62152 hvid neutral. Opslag på altombilen verificerer at det er en neutral plade; men jeg har en mistanke om at det må være med en kvadratisk. Dels kører der jo en serie hvide neutrale i DV 50-52, dels er der jo en nu serie af den type i gang i DW. Derfor finder jeg det usandsynligt, at der skulle være endnu en serie af den type i DV62.

Allerede det at nummerpladen ifølge AOB er indregistreret 1/8-2018 lukker diskussionen efter min mening. Og bilmodellen er i øvrigt en, der typisk har en kvadratisk plade bagpå (se billeder på Google), så det stemmer også med at det er en plade fra den "oprindelige" DV-serie som kørte frem til 2012. Bilen har tidligere pladerne DN69052 (kvadratisk Naur Klint), AF62997 (kvadratisk med EU) og nu DV62152 (en kvadratisk neutral).
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2020 VW Up! 1,0 MPi 65 hvid (CX49565 hvid med EU)
mikkelhansen
Medlem
 
Indlæg: 483
Tilmeldt: lør 22.05.2010 19:58
Geografisk sted: 6640 Lunderskov

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf Martin O » søn 23.07.2023 14:17

mikkelhansen skrev:
Martin O skrev:Der er blevet indtastet en observation af DV62152 hvid neutral. Opslag på altombilen verificerer at det er en neutral plade; men jeg har en mistanke om at det må være med en kvadratisk. Dels kører der jo en serie hvide neutrale i DV 50-52, dels er der jo en nu serie af den type i gang i DW. Derfor finder jeg det usandsynligt, at der skulle være endnu en serie af den type i DV62.

Allerede det at nummerpladen ifølge AOB er indregistreret 1/8-2018 lukker diskussionen efter min mening. Og bilmodellen er i øvrigt en, der typisk har en kvadratisk plade bagpå (se billeder på Google), så det stemmer også med at det er en plade fra den "oprindelige" DV-serie som kørte frem til 2012. Bilen har tidligere pladerne DN69052 (kvadratisk Naur Klint), AF62997 (kvadratisk med EU) og nu DV62152 (en kvadratisk neutral).


Ja, så langt ville jeg jo selv have kunnet nå ved at søge i historikken, hvilket jeg desværre ikke fik gjort. Men det korte af det lange er, at den ikke hører til på de grønne sider. Det betyder også, at den usædvanlige serie hvide EU nok ikke er så usædvanlig endda.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf Martin62 » søn 26.11.2023 14:22

En måske flere har 24/11 indtastet højeste nummer for 6 forskellige nummerplader,
Det lyder mystisk og kan få en til at tro, at vedkomnende (hvis samme) til at have søgt på altombilen.dk og brugt de højeste visninger herfra uagtet, at de måske ik’ er ser i virkeligheden.
Martin62
Medlem
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 02.01.2009 16:05
Geografisk sted: København og Nordsjælland

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf TT » søn 26.11.2023 15:02

Martin62 skrev:En måske flere har 24/11 indtastet højeste nummer for 6 forskellige nummerplader,
Det lyder mystisk og kan få en til at tro, at vedkomnende (hvis samme) til at have søgt på altombilen.dk og brugt de højeste visninger herfra uagtet, at de måske ik’ er ser i virkeligheden.


Det er tilladt hvis nummerpladetypen er entydig.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf Erik Larsen » søn 26.11.2023 22:28

perhag skrev:EG5500-9999 blev udleveret fra de daværende offentlige motorkontorer i 2011, men hvis et kontor lukkede kunne der være en restbeholdning af ubrugte plader.
Intervallet EG6250-6449 må være en sådan rest som først udleveres andre steder senere.

Altså er det oprindelige numre, ikke fra genbrugssystemet.

Spørgsmålet er mere hvilken type nummerpladeoperatører det er som stadig er i gang med at udlevere dette interval.

Der er nok flere synshaller der har meget gamle trailernumre liggende.
Jeg tror vi var i D'erne, da jeg spurgte til beholdningen i en synshal på Islevdalsvej i Rødovre. Han havde 3 P-nummerplader til trailere liggende, vistnok PR, og regnede ikke led at de kom i brug. Han skulle have dem for at have alle typer, men havde ingen mulighed for at teste trailere, sagde han. De kunne kun udleveres hvis man kom med en frisk synsattest fra en anden synshal, hvilket ville være tåbeligt, med mindre pågældende synshal var løbet tør for plader i den kategori.
Jeg kan forestille mig at lignende omstændigheder gør sig gældende andre steder, og hvis en sådan synshal lukker, kommer de gamle numre måske pludselig ud til et sted der reelt udleverer kategorien.
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mistænkelige observationer

Indlægaf Martin O » man 27.11.2023 10:54

TT skrev:
Martin62 skrev:En måske flere har 24/11 indtastet højeste nummer for 6 forskellige nummerplader,
Det lyder mystisk og kan få en til at tro, at vedkomnende (hvis samme) til at have søgt på altombilen.dk og brugt de højeste visninger herfra uagtet, at de måske ik’ er ser i virkeligheden.


Det er tilladt hvis nummerpladetypen er entydig.


Det er mine indtastninger, du henviser til, og der var faktisk nye højeste numre i 7 typer. Jeg indtaster altid kun mine egne faktiske observationer, og jeg samler oftest sammen over nogle dage, inden jeg indtaster. For mig er det overhovedet ikke usædvanligt, at mine indtastninger somme tider rammer adskillige højeste numre. Og hvis nogen skulle finde på at bruge opslag på nrpla.de (som i den henseende er mere effektiv end altombilen.dk, som dog kan være god at bruge som kontrol af type), ville det være besynderligt, at vedkommende ikke valgte endnu højere numre at indtaste. Fx er det i øjeblikket højeste indtastede nummer med to rektangulære gule EU-plader DY 57 804; men der findes numre af den type helt op i DY 85 xxx.

Jeg husker ikke, om det lige var dig (Martin62), der tidligere kom med en tilsvarende "mistænkeliggørelse" af indtastninger, som viste sig at være mine. Det falder mig en smule for brystet, at nogen kan tænke at andre "snyder", selv om det jo ifølge TTs svar netop ikke er at snyde at indtaste numre efter opslag, forudsat typen er entydig. Jeg mente engang at have set en bestemmelse her om at man ikke måtte indtaste alene baseret på opslag, men kun efter faktiske observationer; men jeg kan kun genfinde den regel under historiske nummerplader. Som nævnt indtaster jeg altid kun egne faktiske observationer.

Jeg kan til gengæld undre mig over, at der jævnlig dukker en enkelt ny indtastning op, som lige netop er højeste indtastede nummer af den pågældende type. Det peger i retning af at der er nogen, der kun indtaster observationer, hvis det kan "bringe dem på podiet". For mig er det ikke i sig selv et mål at score højeste indtastede nummer i nogen type; men det rammer jeg ret tit, fordi jeg indtaster mange observationer.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14


Tilbage til Forum- og site-diskussioner