Side 1 af 1
Observationer
:
tors 19.02.2009 13:18
af mclc
Hej. Her den anden dag stod den højeste observation af personvogns plader til ZV xx xxx og nu er det ZU xx xxx
Hvordan kan det være?
Re: Observationer
:
tors 19.02.2009 20:56
af TT
Den var ikke sandsynlig.
Re: Observationer
:
fre 20.02.2009 00:38
af mclc
Okay, på den måde
Re: Observationer
:
søn 22.02.2009 19:53
af dykker5502
Thomas,
nu har jeg været ude og kigge på billeder fra sommeren veterantræf og har fundet endnu et par interesante emaljenummerplader:
M 9974Den her er et helt fantastisk fund, som jeg har spottet på Veteranposten.dk:
M9974.jpg
Det er en Austin med samme ejer fra 1939 til 1990 og de oprindelige nummerplader er bevaret! Hvis I vil checke skal i skrive M009974, for den er registreret i centralregisteret dengang det kun kunne håndtere 7 og kun 7 ikke blanke karakterer
Vi kan jo sige den er spottet 2009.
Den anden er en Packard, som må være restaureret en gang i begyndelsen af 1970'erne og som så har bevaret den sorte emaljeplade siden:
DJ59859.JPG
Billedet er fra i sommer (2008) men den er stadig indregistreret, så man kan jo også sige den er spottet nu (2009).
Jeg kunne ikke finde andre tråde til den slags observationer?
Michael
Re: Observationer
:
søn 22.02.2009 20:04
af TT
Nummerpladen er formentlig endnu ældre end 1939 da det er en vulstplade, som formentlig kun er fremstillet i begyndelsen af vantepladernes tid. Dermed kan man også med sikkerhed sige at det er en original nummerplade.
Re: Observationer
:
søn 22.02.2009 20:22
af CSJ
Packarden er desuden bemærkelsesværdig ved at den bagerste nummerplade er bag glas. Det har vist aldrig været så udbredt i Danmark (observationen er fra Odsherredsløbet 2002).
Re: Observationer
:
søn 22.02.2009 20:26
af dykker5502
Hej Thomas,
ja - ifølge vores liste over hvornår hvilke numre er udleveret er M9974 - SENEST udleveret første gang i slutningen af 1927, for der får Odense Købstad nye numre tildelt:
M6500-20999.JPG
Når en person køber en bil i 1939 og beholder den formentlig til sin død i 1990, så tvivler jeg lidt på at han har haft en bil før denne, som er købt sidst i 1920'erne og så skiftet ud med denne, som man så har beholdt - og stort set ikke kørt i - i 60 år. Så dette er nok et eksempel på, at M 9974 har været ude at køre på en eller flere vogne med andre ejere en vores Austin ejer. Ved indregistreringen af denne Austin har pladerne med M9974 været i så god stand at Politiet har valgt at udlevere dem igen - og så har de ellers siddet på den Austin lige siden.
Det er muligt at man vil kunne finde den fulde historie ved at dykke med i toldjournalerne for Odense Toldsted hvis Toldvæsenet har skrevet registreringsnumre ind på dette tidspunkt. Senere holdt de nemlig op med det og politiets journaler er desværre stort set alle destrueret.
Re: Observationer
:
søn 22.02.2009 21:22
af TT
Man kan ud fra nummertildelingerne se hvornår numre tidligst kan være udleveret, men ikke hvornår et nummer senest er udleveret. At Odense Købstad fik nye numre i 1927 (med virkning fra 1.1.1928), behøver ikke betyde at de gamle er brugt op. Især i 1927-bekendtgørelsen sker der rundhåndede tildelinger til mange politikredse.
Eksempel: I 1924 får politikreds Maribo Købstad mv. numrene L 7700-8199. I 1927 får politikredsen yderligere L 16000-17999, men endnu 1935 er numrene 8000-8199 ikke taget i brug, og de 5-cifrede i øvrigt heller ikke.
Ved de "store" nummertildelinger (som fx i 1927) opfyldes ikke blot et umiddelbart nummerbehov, men også de nummerbehov man på det tidspunkt har kunnet forudse.
Det er ikke usandsynligt at M9974 er udleveret første gang i starten af 1930'erne på netop denne nummerplade - på en anden bil, og måske med en anden ejer. Nummerpladen kan, som du skriver, sagtens have skiftet både bil og ejer inden den 1939 endte på denne bil.
Re: Observationer
:
man 23.02.2009 02:22
af Jesper Bering
CSJ skrev:Packarden er desuden bemærkelsesværdig ved at den bagerste nummerplade er bag glas. Det har vist aldrig været så udbredt i Danmark (observationen er fra Odsherredsløbet 2002).
Kære C,
Det er faktisk forbudt her i landet. I det mindste har det været. Jeg prøvede forgæves at finde en lovbestemmelse herom, men det er vel andre der magter?
hilsen Jesper
Re: Observationer
:
man 23.02.2009 08:00
af TT
Bestemmelserne om montering af nummerplade fremgår af registreringsbekendtgørelsen:
§ 71. Nummerpladen monteres således, at den er synlig og let læselig.
Stk. 2. Nummerpladen monteres i en lodret eller næsten lodret stilling og i et plan, der er vinkelret på køretøjets længdeakse.
Stk. 3. Hvis der bruges skruer ved monteringen, må de ikke anbringes på en sådan måde, at nummerpladens læselighed nedsættes. Skruehovedet skal være dækket af en hætte i samme farve som nummerpladen. Der må ikke anvendes pynteskruer.
Stk. 4. Nummerpladens udformning må ikke ændres. Nummerpladen må ikke påføres mærkater eller anden information eller udsmykning. Nummerpladen må ikke forsynes med rammer eller indfatninger, der dækker nogen del af pladen, bortset fra den del af pladen, der er uden for den opprægede kant.
Stk. 5. Nummerpladen skal holdes ren, så den umiddelbart kan læses.
Stk. 6. Den bagerste nummerplade skal være belyst i lygtetændingstiden.
Re: Observationer
:
tirs 24.02.2009 13:11
af Kardanaxel
At se Beiers Pakhard på type 6 plader fra engang i 74/75 (må det være pr hukommelse) der er stadig en del køretøjer med sådanne nummerplader som heldigvis ikke er blevet skiftet ud med historiske nummerplader, for i modsætning til type 7 (de hvide) så er det en pæn plade som klæder en bil fra 30'erne.
I øvrigt kunne det være rigtigt sjovt hvis man kunne lave en statistik over biler som stadig har deres originale type 6 plader, jeg er ret sikker på at flest har overlevet på Volvo Amazoner.
H
Re: Observationer
:
tirs 24.02.2009 18:00
af CSJ
Jeg vil betegne det som misbrug af ordningen, når 2-bogstav emaljeplader går tabt til fordel for historiske nummerplader.
Når vi nu må døje med det uvæsen at nummerplader går tabt når biler bliver afmeldt, så er vi i den absurde situation at 2-bogstav emaljeplader - der måske har kørt i 40 år eller mere - pludselig rutinemæssigt går tabt, hvis ejeren har uoverskuelige problemer med bilen. En bil fra midt i 50'erne, hvis 2-bogstav emaljeplader er gået tabt på den måde, kan evt. senere få historiske eetbogstav plader, men 2-bogstav pladerne er gået tabt for altid og kan ikke rekonstrueres, skønt det er dem der ville være de mest historisk korrekte, når bilen har kørt med den langt den største del af sin tid.
Re: Observationer
:
tirs 24.02.2009 21:59
af dykker5502
CSJ,
vi håber da meget at vi får historiske to-bogstavs emaljeplader fra en gang i 2011.
Som jeg har fået det oplyst diskuteres det hvordan det rent praktisk skal ske, fordi numrene nu, efter at man ar vendt bunken, kan risikere at være i brug på en anden vogn.
Umiddelbart kan jeg ikke se problemet (for SKAT). Hvis man også for 2 bogstavs plader i et vist omfang kunne vælge hvis man har en god historie, bare nummeret ikke er i brug, så burde det da være lige for. Strengt taget har vi jo teoretisk samme risiko med de nuværende numre, hvor samme nummer har siddet på mange biler.
Men lige pt er stemningen hos Skat vist nok noget med særlige nummerserier/bogstav kombinationer (i Guder).
Der forhandles dog stadig siges det (Henrik - du ved sikkert lige så meget eller mere end jeg).
Dykker.
Re: Observationer
:
tirs 24.02.2009 22:30
af TT
Hvis ikke det var fordi man havde skrottet nummerhistorikken, kunne Skat jo "bare" friholde hvert af den nuværende vognparks første numre plus nogle "tilfældige", men historisk korrekte numre ekstra.
Nu har vi desværre ikke den mulighed. Men i stedet kunne Skat nøjes med at genbruge de numre der har været på reflekterende aluminumsplader. Dette vil i sig selv give et mere end rigeligt nummerforråd. Eksempelvis er der 242 bogstavkombinationer (EH-ZZ) à 40.000 numre til personbiler med rektangulære nummerplader, dvs. næsten 10.000.000 numre, hvilket kan indeholde bilparken flere gange, selv med en lang spærretid for et nummer før det genbruges. Derudover er der kombinationer der starter eller slutter med F og G. Også O som andet bogstav burde der egentlig ikke være problemer med da et 0 aldrig kan stå i den position. Så Skat kunne bare starte fra EH 20 000 når der skal genbruges numre, og man vil i al overskuelig fremtid have mere end rigeligt. Numre der engang har været på emaljeplader, kan man så lade være reserveret til brug for historisk korrekte nummerplader med to bogstaver.
Re: Observationer
:
ons 25.02.2009 01:20
af Jesper Bering
Hej Bønnis,
Et pålideligt menneske har engang fortalt mig at Politiet fra et bestemt tidspunkt gav sig til at gemme de afmeldte 2-bogstavs-emailleplader der var pæne nok til at blive genbrugt. Det skulle angiveligt være for at genbruge dem som historiske nummerplader.
Er der andre end mig der har hørt den historie? Har den noget på sig?
hilsen Jesper