Side 1 af 1

Indtastning af højeste DMR-numre

Indlæg: ons 06.06.2012 19:48
af TT
Indtil videre kan man indtaste højeste numre i DMR-serierne i de tilsvarende gamle serier.

Eksempel: viewtopic.php?f=7&p=8905#p8902

Når vi har fået styr på hvordan nummersystemet fungerer fremover, vil der - om muligt - blive foretaget passende ændringer.

Re: Indtastning af højeste DMR-numre

Indlæg: tors 14.06.2012 21:24
af TT
Foreløbig vejledning til indtastning af højeste numre:

Indtil videre opretholdes højeste numre i både CRM- og DMR-serier, og man indtaster fortsat i den tilsvarende gamle serie. Eksempelvis indtastes en ny gul plade til en campingvogn under gule påhængsvognsnummerplader.

Det vil af og til kunne være vanskeligt at afgøre om et nummer er i en CRM- eller en DMR-serie. Hvis køretøjet er registreret med nummeret før 6.6.2012, vil det normalt være en CRM-serie. Hvis køretøjet er registreret 6.6.2012 eller senere, vil det være en DMR-serie hvis enten nummerpladens udseende eller nummerserie er anderledes end under CRM.

Det anbefales at man bekræfter numre via DMR:

https://motorregister.skat.dk/
(direkte: https://motorregister.skat.dk/dmr-front ... nfls=false)

Man kopierer det der står under "Seneste ændring": "Registreret d. DD.MM.YYYY" og sætter ind i meddelelsen og tilføjer helst "(DMR)" for at vise hvor man har bekræftelsen fra.

Re: Indtastning af højeste DMR-numre

Indlæg: tors 19.07.2012 23:00
af TT
Jeg har nu fjernet referencen til nummerserier på siderne med højeste numre, da nummerserierne ikke længere har særlig betydning.

Nu hvor AA-numre er begyndt at dukke op, kan de selvfølgelig også indtastes. I hver serie kan der indtil videre være op til 3 højeste numre ad gangen:

Gamle CRM-numre (fx JF-numre i EU-serien for personbiler og FC-numre i den neutrale serie for personbiler, også selv om de er indregistreret efter 6.6.2012)

DMR-numre i overgangsserierne (fx JW-numre i EU-serien for personbiler og FE-numre i den neutrale serie for personbiler)

DMR-numre i de nye serier fra og med AA

Der registreres højeste numre med AA osv. under hver nummerpladetype for sig, selv om det - måske - ikke giver så meget mening som tidligere.

Re: Indtastning af højeste DMR-numre

Indlæg: lør 11.08.2012 18:16
af perhag
I de nye serier startet forfra med AA er der egentligt også brug for at afgrænse intervallerne, så der f.eks. kan opretholdes en viden om den relative fordeling af de forskellige nummerpladetyper. Altså skal man kende både laveste og højeste nummer i selv de helt små serier.

Spørgsmålet er om der kan arrangeres en afbildning, så lavest og højest observerede nummer i alle serier kan ses, hvorefter der kan indrapporteres lavere og højere observationer. Det lykkedes jo meget godt at afgrænse skillenumrene mellem gammel og ny skrifttype i de fleste serier, men nu starter konstant nye serier, som det ville være en fordel at kende udstrækningen på. Men det vil komme til at fylde meget som afbildninger, hvis alle serier skal fremgå.

Desuden er der det problem at nummerpladetypen vist ikke kan kontrolleres ved opslag i Motorregisteret, så bedragere kan indrapportere forkert nummerpladetype. Der er allerede en fejl ved at AA 10717 er anført som en neutral plade, selv om CSJ har bragt et foto med bevis for at det er en EU-plade: viewtopic.php?f=4&t=1111&st=0&sk=t&sd=a&start=60#p9297

Re: Indtastning af højeste DMR-numre

Indlæg: lør 11.08.2012 20:24
af TT
Afgrænsningen af de enkelte serier sker nok lettest igennem observationerne på denne side: http://nrpl.dk/plate/show.php, sorteret i nummerorden i stedet for efter nummerpladetype. Ved indtastning af tilstrækkelig mange oplysninger vil man med en vis nøjagtighed kunne afgrænse serierne.

Man kan i nogle tilfælde komme tættere på ved opslag i DMR, idet man normalt i DMR vil kunne skelne mellem biler på hvide, gule og papegøjeplader. Derudover kan man skelne imellem traktorer, motorcykler, knallerter og påhængsvogne.

Det er derimod så vidt jeg ved ikke muligt igennem det offentligt tilgængelige DMR at skelne mellem EU/neutral eller rektangulær/kvadratisk plade. Sidstnævnte kan dog i en del tilfælde afgrænses via bilmodel.

Der kan oprettes et underforum til diskussion af nummerserier, fx med en tråd pr. bogstavkombination, fx "Nummerserier AA" og "Nummerserier AB" osv.

Alt dette forudsætter at der er tilstrækkelig mange der deltager aktivt.

I det omfang serierne afgrænses, kan der oprettes sider i retning af som denne: http://nrpl.dk/serie-1966-pv-3.php

Fejl er uundgåelige, og i de omfang de vil ske, vil de kunne være ganske irriterende. Da man skal lede lidt for at finde indtastningskoden, formoder jeg at kun personer der er aktive her, vil taste ind. Det vil højne kvaliteten. Fejl vil typisk vise sig ved at numre på begge side af et fejlindberettet nummer vil have nummerpladetype der er forskellig fra det fejlagtige, men indbyrdes ens nummerpladetype. Der kan laves en funktion hvor man kan indberette sandsynlige fejlobservationer.

Hvis der kun sjældent sker fejl, vil man også kunne bruge observationssiden til at danne højeste nummer i stedet for den nuværende forumløsning.

Med tiden vil der kunne opstå det problem at et bestemt nummer vil kunne blive brugt flere gange på forskellige nummerpladetyper (ud over den gang de eventuelt er blevet brugt før 2012).