Sjældne datatyper, hvor?

Diskussioner og meddelelser vedrørende nrpl.dk og nrpl.dk forum
Forumregler
Ingen reklamer i indlæg, signatur eller avatar - Ingen injurierende, nedsættende eller racistiske indlæg - Overtrædelse kan medføre sanktioner

Sjældne datatyper, hvor?

Indlægaf Thomas TBO » lør 22.03.2025 15:59

Ja, som overskriften antyder, så kunne jeg godt tænke mig at høre, om der findes (alternative) kilder til nogle af de datatyper de fleste websider mangler...

Pladekategori for udgåede plader: Hos DMR kan man se, under historisk opslag, hvilken hoved-pladekategori et nummer tilhørte f.eks. om det var papegøjeplader, personbil eller gule plader. Hos f.eks. altombilen og fstyr kan man ikke se disse oplysninger, og mig bekendt er DMR den eneste kilde, men skulle der mon være andre?

Køretøjsid: denne kategori findes mig bekendt KUN hos DMR, men mon der findes andre alternativer? I praksis er nummeret nutildags temmelig ligegyldigt, og det samme kan siges at være tilfældet for meget gamle køretøjer, men der var en kort årrække frem til DMR-oprettelsen i 2012, hvor køretøjsid faktisk kunne rumme interessante oplysninger.

Køretøjsstatus: eksporteret? skadet? totalskadet? låst? skrottet? Hvem har, udover DMR, sådanne oplysninger? Og er der overhovedet nogen der har disse oplysninger når det kommer til lastbiler og busser? Er godt klar over, at der er noget "afgiftshalløj" der gør, at det normalt ikke anses for relevant, men det kunne nu alligevel være interessant at se, hvad der rent faktisk sker med de omkring 90% af samtlige lastbiler der afmeldes i DK efter 3-4 år. Jeg ved at en stor procentdel køres sydpå, og senere ryger videre mod enten øst eller endnu længere sydpå, men det kunne nu være rart hvis der var en måde at få et ordentligt overblik... Det samme gælder sådan set for andre køretøjstyper der er blevet erklæret (total)skadede i DK, men som eksporteres til udlandet for genopbygning.
Thomas TBO
Medlem

Re: Sjældne datatyper, hvor?

Indlægaf mikkelhansen » søn 23.03.2025 11:32

Thomas TBO skrev:Køretøjsstatus: eksporteret? skadet? totalskadet? låst? skrottet? Hvem har, udover DMR, sådanne oplysninger? Og er der overhovedet nogen der har disse oplysninger når det kommer til lastbiler og busser?

nrpla.de kan vise eksporteret og skrottet, i hvert fald på personbiler. Jeg er ikke stødt på en status "totalskadet" på siden, men det er vel også "skrottet" i Motorregister-øjemed?
Hvis du har stelnummeret på en bil som er "totalskadet", kan du jo prøve at slå den op på nrpla.de, og se hvilken status den kommer tilbage med (linje 7 under køretøjsdetaljerne).
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2021 VW e-Up! 37,3 kWh United (EA66928 hvid neutral)
mikkelhansen
Medlem

Geografisk sted: 6640 Lunderskov

Re: Sjældne datatyper, hvor?

Indlægaf TT » søn 23.03.2025 15:33

Thomas TBO skrev:
Køretøjsid: denne kategori findes mig bekendt KUN hos DMR, men mon der findes andre alternativer? I praksis er nummeret nutildags temmelig ligegyldigt, og det samme kan siges at være tilfældet for meget gamle køretøjer, men der var en kort årrække frem til DMR-oprettelsen i 2012, hvor køretøjsid faktisk kunne rumme interessante oplysninger.

Køretøjsidenten er en vigtig variabel da den er den eneste man kan være sikker på fungerer hvis man skal genfinde et køretøj.

De andre løsninger bruger den utvivlsomt også i deres databehandling, selv om de ikke udstiller den.

Der er vel ikke pligt til at indmelde eksport eller skrotning til myndighederne medmindre der modtages offentlige penge i den forbindelse. Derfor kan de oplysninger ikke være andet end mangelfulde.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin

Geografisk sted: København

Tilbage til Forum- og site-diskussioner