Blandt de i skrivende stund 9 senest indtastede observationer er der 6 numre, der samtidig er højeste forekommende nummer af typen på nrpla.de. Det drejer sig om følgende:
AB 76 391 diplomat
BK 98 971 taxa neutral
BM 98 921 taxa EU
EB 11 985 hvid EU
EB 38 128 hvid neutral
EB 52 506 gul EU
Det er naturligvis ikke umuligt at observere et nummer, der er det højeste forekommende på nrpla.de - jeg har fx selv i torsdags d. 4. april set, men endnu ikke indtastet, BM 98 921 - men det sker ikke særlig tit. At samme(?) person skulle have observeret 6 numre, som hver især er højeste nummer af typen på nrpla.de, forekommer umådelig usandsynligt. Jeg tillader mig derfor at tro, at disse "observationer" alene er baseret på opslag på nrpla.de i kombination med altombilen.dk.
Vi havde for nogle år siden en tilsvarende sag, hvor der igennem nogle uger konsekvent blev indtastet de på det aktuelle tidspunkt højeste numre fra nrpla.de af de typer, hvor der ikke kunne være tvivl om typen: Diplomat, traktor, stor og lille knallert. Så vidt jeg husker, var TT's kommentar, at det var i orden, så længe der ikke kunne være tvivl om nummerpladetypen. I mellemtiden er altombilen.dk kommet til, hvor man kan skelne mellem EU og neutral; men man kan ikke der skelne nummerplader med én kvadratisk fra nummerplader med 0 kvadratiske. De tre sidstnævnte numre ovenfor kunne derfor teoretisk set tænkes at være én kvadratisk (omend det næppe er tilfældet), hvis de er registreret alene efter opslag på nrpla.de.
Jeg mener at vide, at nogen herinde går op i at komme til at figurere på listen over højeste observerede numre. Jeg går ikke selv op i dét, men jeg har oftest en del numre på den liste, fordi jeg indtaster temmelig mange observationer. Jeg taster med få undtagelser kun egne, faktiske observationer, hvor undtagelserne er observationer fra pressefotos og lignende, hvor jeg vurderer at der ikke har været grund til at manipulere med nummerpladerne.
I lyset af min muligvis korrekte erindring om TT's holdning til spørgsmålet skal det her ikke ses som en kritik, kun som en undren. Måske vil ophavsmanden til de nævnte indtastninger melde sig på banen med en forklaring?