Lidt drilleri - hvilket land?

Spørgsmål og diskussioner om nummerplader fra ukendt land

Lidt drilleri - hvilket land?

Indlægaf MogensBH » tirs 02.03.2010 22:25

Hej!
Har været på ferie i et land, der ikke er et af de mest typiske ferielande.
Har lagt lidt billeder her:
http://picasaweb.google.dk/MogensBH/Num ... directlink

Hvilket land?
Kan tilføje, at de fleste billeder er fra landets hovedstad - og at der bestemt ikke er så mange Volvoer, som billederne ellers antyder.

Mogens 8-)
MogensBH
Medlem
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 15.12.2008 10:45

Re: Lidt drilleri - hvilket land?

Indlægaf TT » tirs 02.03.2010 22:46

Taxier har hvide nummerplader med H + bogstav som angiver landets højeste geografiske underinddeling.

SD-nummerpladen er enten fra et ekstremt afsides område i landet eller fra udlandet (i forhold til det pågældende land).
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Lidt drilleri - hvilket land?

Indlægaf MogensBH » tirs 02.03.2010 22:59

SD pladen er skam fra landet - men der er en indenrigsflyvning på 2 timer og 3 kvarter til hovedstaden.
Mogens
MogensBH
Medlem
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 15.12.2008 10:45

Re: Lidt drilleri - hvilket land?

Indlægaf TT » tirs 02.03.2010 23:52

Et naboland har (mulighed for) samme bogstav- og nummerformat, så det var ikke muligt at se om det var det ene eller det andet.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Lidt drilleri - hvilket land?

Indlægaf Hans-Henrik Landsvig » ons 03.03.2010 00:08

Malaysia er vist stedet.

Vognen med ASEAN - Association of Southeast Asian Nations - leder mig på sporet. Der er ti medlemslande, og på http://www.worldlicenseplates.com/ er det Malaysias plader, der ligner bedst.

Det lille klistermærke med AAM kunne jo desuden tænkes at stå for Automobile Association of Malaysia.

Og så er Malaysia et land med en ganske pæn geografisk udstrækning, så der kan sagtens være nogle lange indenrigsruter.

Tak for dit indspark. Det var en sjov opgave at falde over her en stille aftenstund.

Allervenligst

Hans-Henrik
Hans-Henrik Landsvig
Medlem
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 18.11.2008 14:27

Re: Lidt drilleri - hvilket land?

Indlægaf Hans-Henrik Landsvig » ons 03.03.2010 00:36

Yderligere research viser, at Malaysian Airlines er netop to timer og tre kvarter om at flyve fra Kuala Lumpur til Sandakan.

Det er vel ikke helt urimeligt at forestille sig, at bilister i Sandakan udstyres med bogstaverne SD på nummerpladerne.

Med fortsat venlig hilsen

Hans-Henrik
Hans-Henrik Landsvig
Medlem
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 18.11.2008 14:27

Re: Lidt drilleri - hvilket land?

Indlægaf Hans-Henrik Landsvig » ons 03.03.2010 01:40

TT skrev:Et naboland har (mulighed for) samme bogstav- og nummerformat, så det var ikke muligt at se om det var det ene eller det andet.



Du tænker nok på Singapore, men da Singapore er mindre end Lolland i udstrækning, harmonerer det skidt med indenrigsflyvninger på to timer og tre kvarter.

Og dog...

Med fare for at være meget heftigt off-topic kan jeg berette fra min tid i Mellemøsten i 1990erne, at et smart israelsk luftfartselskab tilbød flyvninger fra Tel Aviv til Tel Aviv uden stop - et såkaldt "Flight to Nowhere". Flyet flaksede rundt over Middelhavet i en passende tid, og fidusen var udelukkende, at passagererne kunne ribbe den toldlfri forretning i lufthavnen for sager, som de fuldt lovligt kunne tage med hjem bagefter.

Første gang, jeg var i Ben Gurion lufthavnen, undrede jeg mig over, at den toldfri forhandlede både vaskemaskiner og køleskabe - sidstnævnte af den velvoksne amerikanske model med mega-fryser og indbygget isterning-maskine.

Men der var ikke nødvendigvis grund til at tage de hårde hvidevarer (eller diverse lækkert elektronisk legetøj) med i håndbagagen - heller ikke, når jeg var på ferie i Danmark. Man bestilte bare og fik tingene udleveret ved en disk i bagagehallen, når man vendte tilbage. Der var faktisk mange penge at spare.

Og nu skal jeg nok gå i seng, så dette atter kan komme til at handle om nummerplader.

Med venlig hilsen - igenigen

Hans-Henrik
Hans-Henrik Landsvig
Medlem
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 18.11.2008 14:27

Re: Lidt drilleri - hvilket land?

Indlægaf TT » ons 03.03.2010 07:42

SD-nummerpladen kan (når man ikke kan se noget nationalitetsmærke eller andet der identificerer området) være fra enten Singapore eller fra Lahad Datu i Sabah-staten på den Malaysiske del af Borneo (S = Sabah, D = Lahad Datu). Faktisk ligger dette befolkningsmæssigt lille distrikt helt ude på den nordøstligste spids af øen, så langt fra Malaya-halvøen som man kan komme i Malaysia. Da Singapore er langt større og nærmere Kuala Lumpur (hvor de fleste andre køretøjer kommer fra) end Lahad Datu antog jeg at den lige så nærliggende kunne være fra Singapore som fra Lahad Datu. Ved nærmere undersøgelse ser det ud til at det muligvis er meget længe siden SD uden et tredje bogstav blev udleveret i Singapore, så det gør denne herkomst mindre sandsynlig.

De andre nummerplader er helt sikkert fra Malaysia. PAC-nummerpladen er fra Pulau Pinang (Penang). NAR-nummerpladen, som en fra disse breddegrader nok vil være betænkelig ved at køre med, er fra Negeri Sembilan.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Lidt drilleri - hvilket land?

Indlægaf MogensBH » ons 03.03.2010 07:53

Hej igen!
Godt gættet!
Det meste af ferien var vi i Sabah - Sandakan og Lahad Datu og nærmeste omegn.
Nærmere om nummerpladerne kan læses her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_re ... f_Malaysia

Og så støtter den malaysiske regering borgernes benzinforbrug - en liter benzin med statsstøtte koster omkring 2 kroner for indbyggerne....

Mogens
MogensBH
Medlem
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 15.12.2008 10:45

Re: Lidt drilleri - hvilket land?

Indlægaf Hans-Henrik Landsvig » ons 03.03.2010 12:24

Igen er jeg dybt imponeret af Thomas’ viden om nummerplader – også dem fra de varme lande. Det tog ham højst 26 minutter at finde løsningen, som han jo tydeligvis havde længe inden mig.

Netop i dette tilfælde viser Wikipedia sig så at have en meget grundig artikel om malaysiske nummerplader, men så heldig er man jo ikke altid, og de sites om nummerplader i den store verden, som jeg indtil nu har fundet på Nettet, er som regel ganske overfladiske.

Så Thomas: Måske kunne du overtales til at løfte sløret for, hvor du har indsamlet al din viden

Var det en tanke at lave en side med links til andre gode hjemmesider om emnet og titler på relevante bøger.

Fortsat allervenligst

Hans-Henrik
Hans-Henrik Landsvig
Medlem
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 18.11.2008 14:27

Re: Lidt drilleri - hvilket land?

Indlægaf TT » ons 03.03.2010 21:20

Det måtte være en tidligere britisk koloni eller lignende på grund af det britisk-inspirerede design på flere af nummerpladerne, og det måtte være i Sydøstasien pga. ASEAN-nummerpladen. Dermed kunne det næsten kun være Malaysia, Singapore og Burma/Myanmar. Singapore gav ikke så megen mening ud fra sammenhængen (da det vel er et typisk turistland og i øvrigt en bystat) og var klart det mindst sandsynlige. Derfor tog det kun få minutter at slå op i Registration Plates of the World (4. udgave).
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Lidt drilleri - hvilket land?

Indlægaf TT » ons 03.03.2010 21:22

Jeg kunne i princippet godt lave en linksside, men jeg ville ikke have tid til at vedligeholde den.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Lidt drilleri - hvilket land?

Indlægaf A. Lunde » ons 03.03.2010 21:32

Særligt det at bilerne er højrestyrede, er en god hjælp i forhold til at gætte. Det reducerer mulighederne betragteligt...
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11


Tilbage til Ukendte nummerplader