Jeg har købt en nummerplade, men hvilken?

Spørgsmål og diskussioner om nummerplader fra ukendt land

Jeg har købt en nummerplade, men hvilken?

Indlægaf Leth » tors 18.09.2008 23:56

Jeg har lige købt denne på QXL, men hvor er den mon fra?
Billede
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Jeg har købt en nummerplade, men hvilken?

Indlægaf TT » fre 19.09.2008 07:19

Det er en belgisk nummerplade for militærpersoner i NATOs politiske hovedkvarter og for militære og civile i SHAPE (NATOs centrale militære kommando, dengang kun for Europa).
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Jeg har købt en nummerplade, men hvilken?

Indlægaf Leth » fre 19.09.2008 09:31

TT skrev:Det er en belgisk nummerplade for militærpersoner i NATOs politiske hovedkvarter og for militære og civile i SHAPE (NATOs centrale militære kommando, dengang kun for Europa).


Sejt 8-) Tak for hjælpen!
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Jeg har købt en nummerplade, men hvilken?

Indlægaf Leth » fre 19.09.2008 14:00

Disse betragtninger kom frem på http://www.citronik.dk hvor jeg stillede det samme spørgsmål....

Den er fra Belgien. Når man i Belgien skal have indregistreret en bil, så får man udleveret én nummerplade, der skal sidde bag på. Herefter skal man selv anskaffe sig den forreste, som kan købe i mange forretninger, selv hvisse supermarkeder. Min private teori er, at i Tyskland får man udleveret to nummerplader og Frankring, og da belgierne ville vise selvstændig og ikke følge nogle af de store naboer valgte man st udlevere 'en nummerplade :D Den bagerste nummerplade har altid den størrelse som din har, men i dag vælger belgiere ofte at få lavet en i samme størrelse som danske/tyske etc., da de passer bedre i holderen. Jeg er ikke sikker på det egentlig er lovligt, men den slags plejer belgiere ikke at tage så tungt.

Den nummerplade du sidder med er yderligere speciel, da det er en afgiftsfri nummerplade. I Belgien er grænseplader røde med hvid skrift. Jeg mener dog, at når der er bogstaverne SB på den, så er det fordi, den har sidder på en bil, hvor ejeren var ansat i SHAPE, NATOs militære hovedkvarter i Mons, Belgien. Det passer også meget godt sammen med, at den er endt i DK, da det sikkert er en tidligere udstationeret militærmand, der har haft den med hjem med hans bil, som så er omregistreret til DK-plader.

Der findes en del forskellige nummerplader fra Belgien p.gr.a. de internationele organisationer. Biler med hvide nummplader med rød skrift indeholdende bogstaverne VN, f.eks. EVN, som på fars og mors, er biler der indregistreret afgiftsfrit af medarbejdere i NATO, altså den civile del. De hvide plader med blå skrift er EU medarbejdere.
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Jeg har købt en nummerplade, men hvilken?

Indlægaf CSJ » søn 21.09.2008 13:13

Jeg har en nummerplade af nøjagtig samme type i min samling med årstallet 70 og nummeret SB.2343. det var interessant at få præciseret den nøjagtige anvendelse.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Ukendte nummerplader

cron