Frihedsrådets nummerplader mm

Spørgsmål og diskussioner om nummerplader fra ukendt land

Frihedsrådets nummerplader mm

Indlægaf alleb3 » lør 12.05.2018 14:19

hej.

Vil gerne have oplyst - såfremt det er muligt - om Frihedsrådet under/efter 2.verdenskrig benyttede egne nummerplader.
Har i ældre lekture set billede af 1 mørke (ikke farvebillede) D.F.- 33.
Billedet stammer fra en Bornholmsk Automobilsprøjte i maj 1945.

En anden særlig nummerplade, som modstandsbevægelsen benyttede i Region 3 kan ses på museet i Frøslev (kender ikke udseendet) !

En tredje særlig nummerplade er en blå KF 21928, som jeg har fremstillet (lovligt) i anledning af brugen af en lånt udrykningsbil autosprøjte til Redningsberedskabet (CF).
Pladen som måske er den eneste KF plade, der er fremstillet har jeg gemt ?
alleb3
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 02.05.2018 11:04

Re: Frihedsrådets nummerplader mm

Indlægaf TT » søn 13.05.2018 07:45

Modstandsbevægelsen anvendte efter befrielsen hjemmelavede nummerplader af meget varierende art. Der var tale om både køretøjer under den hjemlige modstandsbevægelse og den danske brigade. Køretøjerne skulle benyttes til at genoprette og derefter opretholde orden i samfundet efter krigens afslutning.

Brugen af nummerpladerne hørte op, efterhånden som køretøjerne enten overgik til regulære styrker (fx militær eller politi), eller der ikke længere var brug for køretøjerne til ordenshåndhævelsen.

Nummerpladerne var som nævnt meget varierende både m.h.t. udformning og nummerering. I nogle tilfælde kan man helt eller delvis gætte hvad nummeret betyder, i andre tilfælde er det mere mystisk.

Det er interessant at der har eksisteret en lovligt benyttet KF-nummerplade. Det er meget muligt at der ikke har eksisteret andre.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Frihedsrådets nummerplader mm

Indlægaf CSJ » søn 13.05.2018 08:20

I denne tråd kan ses en række eksempler på nummerplader af uregelmæssig art anvendt af modstandsbevægelsen: viewtopic.php?f=48&t=1083
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Frihedsrådets nummerplader mm

Indlægaf alleb3 » man 14.05.2018 16:16

hej.

Tak for gode svar til ukendte nummerplader.

Hvorledes sender jeg et billede af den blå KF-plade?
Skal du have et billede, hvorpå der kun er KF-pladen?
Årsagen til at KF-pladen er blå er grundet i Beredskabsstyrelsens motorregistrering.
KF-pladen må gerne lægges på mine indlæg - den er jo lidt speciel!
alleb3
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 02.05.2018 11:04

Re: Frihedsrådets nummerplader mm

Indlægaf TT » man 14.05.2018 22:26

Du kan bruge upload-funktionen. Under skrivefeltet er der et faneblad med "Upload af vedhæftede filer". Hvis det driller, kan du sende billedet til mig. Så vil jeg lægge billedet ind i tråden.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Ukendte nummerplader

cron