Rød nummerplade med hvid skrift

Spørgsmål og diskussioner om nummerplader fra ukendt land

Rød nummerplade med hvid skrift

Indlægaf mbp » fre 04.01.2013 20:08

Hej,

Jeg ser en BMW i Glostrup engang i mellem, den har en nummerplade jeg ikke har set før, og ikke kan finde nogen steder.
Det underlige er, at den tidligere har kørt på alm. hvide plader, og jeg har haft den slået op som en BMW 7'er serie fra 2002.
Nummerpladen er helt rød, og har hvid skrift.
I venstre side står der 06 og nedenunder 02 (begge dele med lille størrelse).
Selve nummeret siger DSP 345.
I højre side står der 2013 (med lille størrelse).

Hvad er det for en nummerplade?
mbp
Medlem
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: ons 02.01.2013 16:49

Re: Rød nummerplade med hvid skrift

Indlægaf CSJ » fre 04.01.2013 21:25

Det må være en svensk grænseplade.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Rød nummerplade med hvid skrift

Indlægaf mbp » fre 04.01.2013 21:39

Det giver lidt mening, for den har været leaset hor MLA gruppen (i følge rammen til nummerpladen),
og da leasing kontrakten så ophørte, og den skulle indregistreres, har det nok været billigere i Sverige,
på trods af at han bor i Glostrup og arbejder i Brøndby...

Jeg siger tak for hjælpen =)
mbp
Medlem
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: ons 02.01.2013 16:49

Re: Rød nummerplade med hvid skrift

Indlægaf Wheelpete » lør 05.01.2013 00:48

Jeg har fundet denne plade
Billede

på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_registration_plates_of_Sweden

Det er ganske rigtigt en midllertidig plade fra Sverige, som CSJ også har foreslået.

Her er teksten fra wikipedia, for de dovne:
"Temporary
2002 series, temporary plate.

White text on red background. Used as temporary registration for import and export. Like the standard plates, it has three letters and three digits, but with expiry day and month to the left and year to the right. When an imported vehicle has been approved it will get ordinary white plates with the same registration as previously given on red plates."

Men betyder dene nederste kommentar, at man godt må kører i den i DK, når den er på svenske midlertidige grænseplader?
Wheelpete
Medlem
 
Indlæg: 302
Tilmeldt: søn 13.05.2012 14:07
Geografisk sted: Taastrup, København

Re: Rød nummerplade med hvid skrift

Indlægaf TT » lør 05.01.2013 14:01

Jeg har flyttet diskussionen til "Ukendte nummerplader" hvor den hører hjemme.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Rød nummerplade med hvid skrift

Indlægaf Leth » lør 05.01.2013 14:55

Dem har jeg også haft - flere gange endda...
Billede
Billede

Det er ganske rigtigt svenske importplader - jeg er bosidende i Sverige - og systemet virker således at hvis jeg skal importere en bil starter det med at jeg skal en såkladt ursprungskontrol hos Trafikstyrelsen. Der tjekker man om bilen er stjålet og andre ting før import. Herefter kan man hvis man har søgt om det få de midlertidige plader som gælder i 3 måneder. Bilen er forsikret på sædvanlig vis, så der er ingen begrænsninger i brugen af bilen og man kan således også køre til Danmark. Inden pladernes udløb skal man stille til registreringssyn og almindeligt syn hvorefter man får hvide plader med samme nummer. Et meget flexibelt system i forhold til det danske!

Billede
Billede
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Rød nummerplade med hvid skrift

Indlægaf mbp » lør 05.01.2013 16:17

Tak, og bare lige for god ordens skyld, så er bogstavkombinationen en anden end den der sidder på den omtalte bil, da jeg er ny herinde, og ikke kender sidens holdning til dette.
mbp
Medlem
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: ons 02.01.2013 16:49

Re: Rød nummerplade med hvid skrift

Indlægaf CSJ » lør 05.01.2013 18:35

Grænsepladen MLB 426 er en særlig demonstrationsmodel eller prototype. Der blev fremstillet forskellige demonstrationsmodeller af alle svenske nummerpladetyper med særlige bogstavkombinationer, fx. MLB. Ingen svenske nummerpladeforskere ved hvad disse bogstaver står for, om det var en eller andens initialer, eller om det bare var en tilfældig valgt kombination passende langt nede i alfabetet.
Det lille B angiver at der er tale om en grænseplade med begrænset anvendelsesmuligheder. Se denne tråd:
viewtopic.php?f=16&t=221
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Ukendte nummerplader