Israelske nummerplader

Spørgsmål og diskussioner om ikke-europæiske nummerplader

Israelske nummerplader

Indlægaf Hans-Henrik Landsvig » ons 03.03.2010 13:44

Ved nogen af jer noget om israelske nummerplader?

Systemet er beskrevet på http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_re ... _of_Israel

Hvad de civile gule plader angår, husker jeg fra 90erne, da jeg boede i Jerusalem, at f.eks. Mitsubishier næsten altid havde 02 eller 52 som sidste cifre og at Folkevogne havde 05.

Ifølge http://www.olavsplates.com/israel.html er man dog senere gået væk fra dette system. Om det markerer/markerede bilmærket eller importøren, fandt jeg aldrig ud af.

Mit bedagede eksemplar af Registration Plates of the World – fra 1978 – beretter, at det første ciffer angiver/angav området, men på det tidspunkt havde bilerne kun sekscifrede plader. På Wikipedia er det ikke nævnt, så det er man måske gået bort fra. I 90erne, hvor syv cifre var det normale, kunne jeg i hvert fald ikke se noget geografisk mønster i numrene.

Jeg fornemmede dog, at der også var andre koder gemt i nummersystemet, men jeg fik altid sære undvigende svar, når jeg spurgte. Måske var det en hemmelighed angående den nationale sikkerhed, som mine kilder ikke mente, at en udlænding skulle have noget at vide om.

Så hvis nogen ved noget mere, end Wikipedia beretter, eller kan slå det op et sted, er jeg stadig nysgerrig.

I øvrigt husker jeg en historie om, at en israelsk soldat ved en vejspærring afværgede en terrorhandling, fordi han fattede mistanke til en bil, hvor de sidste cifre ikke passede til fabrikatet. Pladerne var ganske rigtigt stjålet fra en anden vogn af nogle mennesker, som tydeligvis ikke deler vor hobby, men i stedet beskæftigede sig med sprængstof og Kalashnikover…..

Hej fra

Hans-Henrik
Hans-Henrik Landsvig
Medlem
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 18.11.2008 14:27

Re: Israelske nummerplader

Indlægaf TT » tors 04.03.2010 07:46

Ifølge seneste Registration Plates of the World har første talgruppe noget med importøren at gøre, hvilket må betyde at hver importør råder over et eller flere numre. Den midterste er et serienummer. Den sidste angiver køretøjskategori. Den almindelige serie omfatter numrene 00-10, 14-20, 23-24, 27-29, 50-59, 80-89.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Israelske nummerplader - eller?

Indlægaf LarsBudtz.dk » fre 02.10.2015 15:37

Nedenstående billede volder mig nogen undren. Det er fra en artikel i Politiken, 21/9-1963, om en dansker der åbner forretning i Israel. For mig at se, er det helt klart en dansk plade, i den forstand at det er dansk typografi, i hvid-på-sort. Til gengæld er det jo et 6-cifret, israelsk, nummer!

Kan vi eksperter mon gætte os til hvordan det hænger sammen? Jeg synes ikke at kunne læse mig til, at man i Israel blot fik et nummer, og så selv skulle få lavet pladen - Det ville ellers være mit gæt - Sammen med at bilens ejer jo må gå så meget op i æstetik (dansk møbelforhandler - hvorfor ikke...) at han har fået en skiltemaler(?!) til at lave ham et sæt plader i dansk stil...

-Ellers må der være tale om en retouchør på Politiken der har siddet, tilbage i 1963, og villet drive gæk med os nummerpladeentusiaster...

147456.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Israelske nummerplader

Indlægaf TT » fre 02.10.2015 16:47

Det er en helt almindelig dansk grænseplade fra perioden 1958-ca. 1963. Næsten usynligt er det røde K, men det er der.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Israelske nummerplader

Indlægaf LarsBudtz.dk » fre 02.10.2015 23:00

Jamen så blev man så meget klogere. Der måtte næsten også være en mere logisk forklaring. Jeg kunne så bare ikke gennemskue den...
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn


Tilbage til Ikke-europæiske nummerplader

cron