Side 1 af 1

Cuba

Indlæg: fre 21.06.2013 18:48
af CSJ
Cuba har ifølge AKS fået nye nummerplader her i foråret. De eneste hidtil tilgængelige oplysninger om det nye nummerpladesystem er en spansksproget artikel på internettet.

Jeg var selv på Cuba i 2001, denne spændende caribiske østat, hvis bilpark for en stor del består af gamle amerikanske dollargrin, alle importeret før Fidel Castro kom til magten i 1959. Dengang havde Cuba nummerplader i USA-format, civile nummerplader var gule med sort skrift, og første bogstav var lokalt provinsbogstav, og andet bogstav gav oplysniunger om køretøjets anvendelse. Under ferieopholdet nåede jeg at lære de fleste provinsbogstaver:
A = Avila, B = Habana, C = Camagüey, F = Cienfuegos, G = Granma, H = Cuidad Habana (City of Havana), I = Isla de Juventud, M = Matanzas, N = Guantanamo, O = Holguin, P = Pinar del Rio, S = Sancta Spiritus, T = Las Tunas, U = Santiago, V = Villa Clara.
PARTICULAR over nummeret betyder vistnok privat.

Med de nye plader forsvinder det farverige til fordel for hvide plader med sort skrift, eet bogstav og 6 cifre. Der anvendes tysk FE-skrift. Pladerne antager et mere europæisk langformat (420*110 mm for biler). Motorcykler får 5 cifre (200*140 mm).
Bogstaverne får flg. betydning: C, D, E = diplomatiske køretøjer, A = statsfunktionærer, M = indenrigsministeriet, F = militær, K = udlændinge, T = udlejningsvogne. Alle øvrige statslige og private køretøjer for de øvrige bogstaver, undtagen I, O, Q, W, S og Z.
Før nummeret et blåt felt med teksten CUBA.

Re: Cuba

Indlæg: man 29.09.2014 19:16
af Wickie
Mener det blå feltet er til statlige biler. Alle andre har hvitt felt.

Rart at så mange land tar i bruk den stygge FE-skriften :( ?
Er det Utsch som presser statene til å bruke dem?

Re: Cuba

Indlæg: man 29.09.2014 19:48
af TT
Det er billigere at anvende en standardskrift som FE eller DIN end at skulle have designet en ny skrift og lave prægeklodser af den. Med en standardskrift kan man bruge masseproducerede prægeklodser og sparer designomkostningerne.

Det nok også forholdsvis let for Utsch at bilde en bureaukrat ind at FE-skriften er svær at forfalske. Det var dens oprindelige formål. Det er da også korrekt at man med FE-skriften ikke let kan lave ét tegn om til et andet som man kunne med DIN-skriften. Men der findes hundredevis af prægeanlæg der kan præge FE-skrift. Så det gør i sig selv forfalskning lettere snarere end sværere. Og i dag stjæler kriminelle vel bare en rigtig nummerplade i stedet for at forfalske.

FE-skriften har så usædvanlige former at tegngenkendelsen reduceres, hvilket medfører nedsat læsbarhed i forhold til en skrift der er designet til nummerplader.