Andorra ændrer design

Spørgsmål og diskussioner om øvrige europæiske nummerplader

Andorra ændrer design

Indlægaf TT » ons 09.03.2011 00:03

De andorranske nummerplader ændres så nationalitetsmærket AND tilføjes under våbenmærket. Dette gøres for at nummerpladen bliver i overensstemmelse med Wienerkonventionens bestemmelser om nationalitetsmærke på nummerpladen (som SKAT tilsyneladende ikke kender til), således at andorranske køretøjer kan køre i Wienerkonventionens lande uden det sædvanlige ovale AND-mærke. Samtidig gøres nummerpladen lavere (12 cm i stedet for 14 cm) så den passer til et anbringelsessted i EU-standardstørrelse (12 x 52 cm). Til gengæld bliver pladen en smule bredere, nemlig 34 cm i stedet for 33 cm. Da der fortsat skal stå PRINCIPAT D'ANDORRA under registreringsnummeret, bliver sidstnævnte formindsket fra en højde på 76 mm til 67 mm.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Andorra ændrer design

Indlægaf Jesper Bering » ons 09.03.2011 16:38

Kære Thomas,

Tak for et interessant billede. Det var godt nok en fæl typografi de har lavet sig dernede! Læseligheden er vel ikke så dårlig endda, men jeg har ondt ved at komme i tanker om at jeg har set så grimme typografiske tegn som K, 4 og 7 på denne plade.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Andorra ændrer design

Indlægaf TT » tors 10.03.2011 08:30

Jeg er ikke sikker på at illustrationen gengiver typografien præcist, men det vil vise sig. Læseligheden vil formentlig blive besværet af at skriftens højde og bredde er blevet reduceret. Tallene var i forvejen meget smalle. Bortset fra det er de nye andorranske plader et eksempel på at man kan lave nummerplader i overensstemmelse med Wienerkonventionens bestemmelser om nationalitetsbogstaver på nummerpladen og overholde europæiske standardstørrelser uden at det behøver betyde ensretning af designet. Til gavn for læseligheden kunne man dog have flyttet våbenet lidt til venstre og måske reduceret det i størrelse, så der var plads til at tegnene kunne blive lidt bredere. 5 mm bredere tegn havde været en betydelig gevinst.

Nummerpladens størrelse betyder at den kan placeres på et anbringelssessted for nummerplader af EU-standardstørrelse både for rektangulære (12 x 52 cm) og kvadratiske (24 x 34 cm) plader.

Vedrørende uæstetisk typografi, så er der dog ikke meget der slår de græske tal fra 2004 og frem.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Andorra

Indlægaf Martin O » tors 04.11.2021 23:51

Jeg har på det seneste en del gange set en bil med Andorra-nummer M 9547, fortrinsvis i området omkring Københavns Universitets Nørre Campus (området afgrænset af Tagensvej, Nørre Alle og Jagtvej). Det er for mig lidt pudsigt, fordi jeg netop for et par uger siden var en tur i Andorra. Ud fra hvad jeg så af nummerplader der, mener jeg at de er nået et lille stykke ind i P-serien. (Jeg så numre med P1xxx, men ingen højere end det.)

Jeg bemærkede i Andorra en enkelt bil, som jeg så et par gange, som havde fem cifre i stedet for et bogstav plus fire cifre, men i øvrigt i samme design. Bilen var af ældre dato, så jeg tænker på om det måske har været et historisk nummer.

Derudover så jeg en del kommunale køretøjer, som har nummerplader i et lidt afvigende design. Jeg fik desværre ikke taget nogen billeder; men jeg mener at der var to bogstaver og tre cifre - eller måske var det kun ét bogstav og tre cifre.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Andorra ændrer design

Indlægaf TT » lør 06.11.2021 20:34

Indtil 1989 var Andorras registreringsnumre blot et løbenummer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Andorra ændrer design

Indlægaf CSJ » ons 13.09.2023 17:15

Det ser ud til at Andorra også en indtrådt i rækken af lande hvor man kan købe ønskenumre.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Andorra ændrer design

Indlægaf TT » ons 13.09.2023 18:21

Det har man kunnet siden ca. 2014
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Øvrige europæiske nummerplader