Side 1 af 1

Russiske erhvervskøretøjer

Indlæg: lør 16.10.2010 15:32
af CSJ
Jeg har korrespondereet med min tyske samlerven Reiko. Og ifølge ham er disse gule russiske plader til køretøjer til erhvervsmæssig personbefording, bus, taxi.
Disse eksemplarer er fra Moskva (77).

Re: Russiske erhvervskøretøjer

Indlæg: lør 16.10.2010 17:29
af TT
Ifølge Registration Plates of the World er det nummerplader for udenlandsk presse. De er gule og har 3 cifre + K + 3 cifre. De tre cifre foran bogstavet er en landekode (010 = Danmark).

Re: Russiske erhvervskøretøjer

Indlæg: søn 17.10.2010 09:29
af CSJ
Det var også mit eget gæt at nummerpladerne pga. den gule farve og nummerets opbygning havde tilhørt en udlænding i Rusland. Når 010 er landekode for Danmark, så kan det forklare hvorfor de er havnet i Danmark. De har tilhørt en dansk journalist der har arbejdet i Moskva, og som måske er kørt hjem til Danmark i bilen.

Her er en russisk busnummerplade fra St. Petersborg. De er også gule, men nummeret er opbygget anderledes.

Re: Russiske erhvervskøretøjer

Indlæg: man 18.10.2010 21:10
af Erik Larsen
Alle de russiske biler og busser jeg har bemærket (d.v.s. turister i DK og S) har været hvide.
Når der i første indlæg nævnes busser og taxaer med gule plader, menes der så at der er mulighed for enten hvide eller gule busplader ligesom det ses herhjemme? Evt. gule på rutebusser og hvide på turistbusser?

Re: Russiske erhvervskøretøjer

Indlæg: man 18.10.2010 21:27
af TT
Det er kun rutebusser der har gule plader. Turistbusser har hvide plader.

Re: Russiske erhvervskøretøjer

Indlæg: ons 20.10.2010 02:11
af Erik Larsen
Altså danske eller russiske?

Re: Russiske erhvervskøretøjer

Indlæg: ons 20.10.2010 04:50
af TT
Russiske. I Danmark har både rute- og turistbusser gule plader nu om dage.

Re: Russiske erhvervskøretøjer

Indlæg: søn 24.10.2010 20:55
af Erik Larsen
TT skrev:Russiske. I Danmark har både rute- og turistbusser gule plader nu om dage.


Jeg formoder gamle danske reg. ikke er lavet om. Så en dansk bus på hvide plader forleden. Bemærkede at den havde xx 99 xxx, men så ikke om de sidste tal var under eller over 700 (mener det er der 99xxx-serien skiller?)
Nå, nok om det i denne tråd. Jeg har så af gode grunde kun set hvide russiske plader herhjemme, men det er vel også begrænset hvor mange ruter de har til DK ;-)

Re: Russiske erhvervskøretøjer

Indlæg: man 21.03.2011 13:44
af HansKK
Den første viste nummerplade 010K005 er af den gamle type af gule plader som tildeltes firmakøretøjer ejet af selskaber der havde udenlandsk kapital (Joint venture) og det passer jo fint med en udenlandsk journalists firmabil.
De er også set på busser og må ikke forveksles med den næste gule plade AP747 der er af den type der bruges til "bustog", på dansk vil man nok sige "rutebils kørsel".
Den først nævnte type nummerplader udstedes ikke mere.

At tallet 010 er dansk, følger nummersystemet russerne bruger for diplomat køretøjer, danske ambasade og konsulat køretøjer har også 010.

Der går en skrøne på internettet om at dette nummer skulle være tildelt efter hvilket år landet har oprettet diplomatiske forbindelse med rusland/sovjetunionen, den har ingen gang på jorden, den passer i et lille antal tilfælde (vist nok 2), men det må tilskrives tilfældigheder.

Re: Russiske erhvervskøretøjer

Indlæg: tirs 22.03.2011 00:51
af TT
Nej det er ikke en joint venture-plade. De har B og E, men er ellers ligesom denne. Fremmede firmaer har M. K er for medier og journalister. Diplomatkodelisten består af nogle store lande med lave numre, fx UK 001, Tyskland 002, USA 004, Japan 005. Efter denne gruppe kommer en anden lille europæisk gruppe i russisk alfabetisk rækkefølge, herunder Danmark 010 og Norge 014. Nr. 001-015 er alle NATO-lande. De små koder har man nok (haft) særlig opmærksomhed på. Herefter kommer en stor gruppe 016-075 i det store hele i russisk alfabetisk rækkefølge, herunder Sverige 073. Det ser ud til fortrinsvis at være gamle alliancefri lande. Herefter kommer en række mestendels gamle kommunistiske lande. Dog er der steget sig et par andre ind imellem. De har nok overtaget nedlagte eller oversprungne numre. Resten af listen er nok hovedsagelig i kronologisk orden efter oprettelsen af diplomatiske eller økonomiske relationer med de højeste numre besat af numre til de opløste lande i Central- og Østeuropa.