Skjold på slovenske nummerplader...

Spørgsmål og diskussioner om slovenske nummerplader

Skjold på slovenske nummerplader...

Indlægaf A. Lunde » ons 06.08.2008 12:38

På en netop afsluttet ferie i bl.a. Slovenien og Kroatien har jeg bemærket noget sjovt m.h.t. nummerplader fra Slovenien.

Et sted var der flere biler fra Ljubljana samlet, men de havde hver især et forskelligt "skjold" efter distriktskoden LJ.

Er der nogen der ved, hvad der afgør hvilket skjold der er på nummerpladen?
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Skjold på slovenske nummerplader...

Indlægaf TT » ons 06.08.2008 14:02

Skjoldet er kommunevåben, mens bogstaverne angiver registreringsområdet, som omfatter flere kommuner.

Der er 11 distriktskoder (til ca. 200 kommuner):

CE - Celje
GO - Nova Gorica
KK - Krško
KP - Koper/Capodistria
KR - Kranj
LJ - Ljubljana
MB - Maribor
MS - Murska Sobota
NM - Novo Mesto
PO - Postojna
SG - Slovenj Gradec

Slovenien har i øvrigt 1. juli 2008 fået nye nummerplader. Til venstre for våbenet vil distriktskoden fortsat befinde sig. Til højre for våbenet vil der fremover være to bogstaver, en bindestreg og tre cifre hvor der hidtil har været en forvirrende blanding af bogstaver og cifre. Den grønne kant som var der før indførelsen af EU-nummerplader, vender tilbage. Også den gamle skrifttype vender tilbage.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Skjold på slovenske nummerplader...

Indlægaf A. Lunde » ons 06.08.2008 18:10

Tak for det - det var egnentlig også det jeg gik ud fra, m.h.t. skjold.

Jeg har også iagttaget at der har været skiftende skrifttyper, samt varierende grøn eller sort kant.

Nummerpladerne med sort kant og EU-stjerner kan på afstand forveksles med tyske nummerplader, da skrifttypen ved et hurtigt blik godt kan ligne, og skjoldet kan ligne godkendelsesmærkerne. Tæt på er der naturligvis mange forskelle...
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Re: Skjold på slovenske nummerplader...

Indlægaf TT » lør 09.08.2008 21:26

Fra 1992 til 2004 havde slovenerne nummerplader med grøn kant uden blåt felt.
Fra 2004 til 2008 havde slovenerne nummerplader med sort kant og blåt felt med EU-symbol og bogstaverne SLO og en ny skrifttype, men med det samme nummersystem.
Fra 2008 har slovenerne nummerplader med grøn kant og blåt felt med den gamle skrifttype og et nyt nummersystem

Det gamle nummersystem (1992-2008) havde følgende kombinationsmuligheder (ud over kendingsbogstaverne)

    A1-234
    12-34A
    A1-23B
    12-3AB
Numrene i en gruppe skulle bruges op i registreringsområdet, før man gik videre til næste. Ljubljana har brugt numre i alle 4 grupper.

Nummerpladedesignet der blev brugt fra 2004 til 2008, var nok for anonymt i valg af farver og skrift. Den grønne kant markerer nu lige som den røde danske mere tydeligt hvor nummerpladen kommer fra. Det gamle nummersystem var forvirrende med blandinger af tal og bogstaver i samme tegngruppe, og så endda flere forskellige blandinger. Det nye system retter op på dette problem.

På slovenske anhængerplader står kendingsbogstaverne i øvrigt til højre på nummerpladen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Skjold på slovenske nummerplader...

Indlægaf CSJ » søn 10.08.2008 10:54

Det at kendingsbogstaverne kommer sidst i nummeret på anhængerplader er vist nok en tradition man har overtaget fra det gamle Jugoslavien.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Skjold på slovenske nummerplader...

Indlægaf Paginadetodos » søn 15.04.2012 23:20

I dag så jeg denne bil i Oviedo. Jeg føler min udtale, men jeg bruger Google oversætter.
Today I saw this car in Oviedo.
Billede
Brugeravatar
Paginadetodos
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 14.03.2011 23:35
Geografisk sted: Oviedo (O), Spanien


Tilbage til Slovenske nummerplader