Ændringer i Kroatien

Spørgsmål og diskussioner om kroatiske nummerplader

Ændringer i Kroatien

Indlægaf TT » lør 28.11.2015 14:06

Fra nytår får Kroatien EU-emblem på nummerpladerne, og antallet af registreringsområder udvides fra 34 til 128. Muligvis sker der også ændringer i skriften.

Forslagene til nye koder ses i nedenstående liste. Allerede eksisterende koder er markeret med *. Selv om der skulle være 128 koder, er der kun 127 i listen.

Kode: Vælg alt
BA Bakar
BM Beli Manastir*
BE Belišće
BK Benkovac
BI Biograd na moru
BJ Bjelovar*
BU Buje - Buie
BZ Buzet
CS Cres
CR Crikvenica
ČB Čabar
ČK Čakovec*
ČZ Čazma
DA Daruvar*
DE Delnice*
DO Donja Stubica
DM Donji Miholjac
DN Drniš
DU Dubrovnik*
DS Dugo Selo
DJ Đakovo*
ĐU Đurđevac
GA Garešnica
GL Glina
GS Gospić*
GP Grubišno Polje
HK Hrvatska Kostajnica
HV Hvar
IL Ilok
IM Imotski*
IV Ivanec
IG Ivanić Grad
JS Jastrebarsko
KA Karlovac*
KS Kastav
KŠ Kaštela
KL Klanjec
KN Knin
KM Komiža
KC Koprivnica*
KO Korčula
KV Kraljevica
KR Krapina*
KŽ Križevci*
KK Krk
KT Kutina*
KJ Kutjevo
LB Labin
LE Lepoglava
LI Lipik
LU Ludbreg
MA Makarska*
ML Mali Lošinj
MT Metković
MS Mursko Središće
NA Našice*
NI Nin
NG Nova Gradiška*
NO Novalja
NM Novi Marof
NV Novi Vinodolski
ND Novigrad - Cittanova
NS Novska
OB Obrovac
OG Ogulin*
OM Omiš
OP Opatija
ON Opuzen
OH Orahovica
OR Oroslavje
OS Osijek*
OT Otočac
OK Otok
OZ Ozalj
PG Pag
PA Pakrac
PZ Pazin
PE Petrinja
PT Pleternica
PL Ploče
PV Popovača
PO Poreč - Parenzo
PŽ Požega*
PD Pregrada
PR Prelog
PU Pula - Pola*
RB Rab
RI Rijeka*
RV Rovinj - Rovigno
SA Samobor
SE Senj
SI Sinj
SK Sisak*
SD Skradin
SL Slatina*
SB Slavonski Brod*
SU Slunj
SO Solin
ST Split*
SG Stari Grad
SP Supetar
SN Sveta Nedelja
SZ Sveti Ivan Zelina
ŠI Šibenik*
TR Trilj
TG Trogir
UM Umag - Umago
VP Valpovo
VŽ Varaždin*
VA Varaždinske Toplice
VG Velika Gorica
VK Vinkovci*
VT Virovitica*
VS Vis
VD Vodice
VO Vodnjan - Dignano
VR Vrbovec
VB Vrbovsko
VC Vrgorac
VL Vrlika
VU Vukovar*
ZB Zabok
ZD Zadar*
ZG Zagreb*
ZP Zaprešić
ZL Zlatar
ŽU Županja*
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Ændringer i Kroatien

Indlægaf Martin O » fre 21.10.2016 22:32

Jeg er på ferietur rundt i Kroatien lige nu (oktober 2016). Man ser selvfølgelig de nye EU-nummerplader, men de gamle er i klart overtal. Jeg har ved at google fundet en avisartikel dateret 1. juli 2016, hvor overskriften lyder "Od ponedjeljka nove registarske pločice. Evo kako će izgledati!" eller på dansk: "Fra på mandag den nye nummerplade. Sådan kommer de til at se ud." Det tyder på at EU-pladerne ikke er kommet i omløb fra nytår, men først fra juli. http://www.vecernji.hr/hrvatska/od-pone ... ti-1096287

De gamle nummerplader har plads i venstre side til EU-mærket, så indførelsen af EU-plader har ikke betydet andre ændringer end at pladsen nu er udfyldt. De gamle nummerplader har øverst og nederst en blå og en rød stribe i hele pladens længde. På EU-pladerne ender disse striber ved EU-mærket. Jeg har taget fotos af en ny og en gammel nummerplade, som jeg vil lægge op, når jeg har fået dem komprimeret. Jeg har i Zagreb set enkelte nummerplader med et lyseblåt EU-mærke, som ikke dækker de blå og røde striber øverst og nederst. Jeg ved ikke, om det er officielle eller uofficielle EU-mærker, men farven adskiller sig i hvert fald klart fra de rigtige. Hvis de er officielle, har man måske kunnet købe dem efter at EU-pladerne blev indført og sætte dem på gamle nummerplader.

Pladerne har først de to bogstaver, der angiver området, dernæst - efter Kroatiens rød-hvidternede våbenskjold - tre eller fire cifre, bindestreg og endelig to bogstaver. Fire cifre har jeg kun set på Zagreb-plader. Jeg har set nogle lastbiler med røde tal og bogstaver i stedet for sorte, men har ingen ide om hvad det kan betyde. Militærkøretøjer har gule plader med HV fulgt af tre cifre, bindestreg og to bogstaver - i hvert fald dem jeg har set. Politibiler har tre cifre før og tre cifre efter våbenskjoldet. Blå plader, som jeg formoder er diplomatplader, har tre cifre, bindestreg, A, bindestreg, tre cifre. Jeg troede først at A måske angav at diplomaten i bilen kom fra Østrig; men jeg har efterhånden set en del blå plader, alle med A i midten.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Ændringer i Kroatien

Indlægaf CSJ » ons 20.05.2020 09:45

Martin O skrev:Militærkøretøjer har gule plader med HV fulgt af tre cifre, bindestreg og to bogstaver - i hvert fald dem jeg har set.

Jeg har købt denne nummerplade. Den er fra det Kroatiske Forsvarsråd, efter hvad jeg har kunnet finde ud af en ikke anerkendt kroatisk militær enhed som eksisterede i Bosnien fra 1991 til 96. Den begynder med HV ligesom kroatiske militærplader.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Kroatiske nummerplader

cron