Dobbelt bagplade

Spørgsmål og diskussioner om nederlandske (hollandske) nummerplader

Dobbelt bagplade

Indlægaf KT » man 15.10.2012 23:21

Jeg befinder mig i Holland for tiden, og her kan jeg selvfølgelig ikke lade være med at observere nummerplader. :D
Én ting der undrer mig, er at jeg ikke har set en eneste gul nummerplade i den almindelige størrelse uden EU-stribe. Der må have været en tvangsombytning på et tidspunkt, formoder jeg?

Nå, men i dag så jeg en ret usædvanlig bil - en gammel Citroën med hele 3 sorte (mørkeblå?) nummerplader, de to af dem monteret bagpå. Jeg vil lige dele billederne med jer :-)

DE-11-91_back.jpg


DE-11-91_front.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
KT
Medlem
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: tirs 16.09.2008 13:43
Geografisk sted: Eindhoven, NL

Re: Dobbelt bagplade

Indlægaf TT » tirs 16.10.2012 07:40

Den forreste nummerplade ser endda ud til at være delt i to dele. Før EF standardiserede nummerpladeanbringelsesstedet, fandtes især på franske biler de mærkværdigste arrangementer.

Den dobbelte nummerplade skulle gøre det muligt at køre lovligt med bagklappen åben da den vandrette nummerplade kom til at stå lodret og var synlig bagfra.

De gule nummerplader uden EU-mærke blev tvangsombyttet. De gamle mørkeblå plader med den gamle skrifttype kan man fortsat køre med, og det er også muligt at få dem til historiske køretøjer fra før 1978. Dette er en sådan nummerplade. De lysere blå nummerplader med den skrifttype der blev brugt på de første gule plader, som man kun havde i perioden 1976-1977, er også gyldige, men kan ikke længere fås (officielt i hvert fald).
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Dobbelt bagplade

Indlægaf CSJ » tirs 16.10.2012 18:53

Jeg kan huske at jeg engang tilbage i 70'erne i Tyskland så en tysk indregistreret Citroën af samme model med et tilsvarende arrangement, to nummerplader bagpå, en lodret og en vandret.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Nederlandske nummerplader

cron