Italienske nummerplader

Spørgsmål og diskussioner om italienske nummerplader

Italienske nummerplader

Indlægaf dykker5502 » lør 11.12.2010 00:01

Hej,
har lige været 8 dage i Rom og har naturligvis studeret de nummerplader man møder i trafikken.

De helt gamle plader, som stadig ses ind i mellem ser ud til at være loklat registrerede. "Roma" og så et 4 eller 5 cifret nummer og måske et bogstav må være registreret lokalt i Rom. De øvrige registrerings områder er identificeret med 2 bogstaver tror jeg.

Det ser ud som om at man på et eller andet tidspunkt er gået over til central registrering med 2 bogstaver startende med AA - 3 tal og 2 bogstaver. Det højeste vi har set var "EF" plader. Ud fra alderen på de biler vi ser med "Ax" vil jeg tror det er 10 - 12 år siden.

Så pludselig holder jeg bag ved en Land Cruiser med et "ZA" nummer. Hvad er nu det?
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Italienske nummerplader

Indlægaf TT » lør 11.12.2010 00:51

Fra 1928 brugte Italien nummerplader med provinskode på to bogstaver som er en forkortelse af provinsens navn (dog: Roma skrevet helt ud) og et serienummer. Hvis en provins nåede 999999, skiftede man første ciffer ud med seriebogstaver fra A0000, derefter 0000A, 0A0000 og 00A000 om nødvendigt. Den sidste type nåede kun Milano. De lange serienumre - 6 tegn, hvoraf ofte et bogstav placeret uden mellemrum i tegngruppen - var ganske uhensigtsmæssige at læse, især på de meget små fornummerplader.

I 1994 gik man bort fra det gamle lokale system og indførte central registrering begyndende med AA 000 AA. Det var ikke længere muligt at se hvor i Italien bilen kom fra. I 1999 blev der indført obligatoriske EU-nummerplader. Italienerne havde savnet provinsreferencen, og den kan man på EU-nummerpladerne tilføje i et blåt felt til højre på nummerpladen sammen med et synsmærke.

Z-numre bruges til biler med kvadratisk bagnummerplade. Da registreringen i Italien foregår temmelig meget som den danske med sammenhængende nummerblokke til de enkelte provinser, har man også valgt en særlig nummerserie til biler med kvadratisk bagnummerplade.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Italienske nummerplader

Indlægaf Martin O » søn 08.02.2015 09:31

Et indlæg i en anden tråd handler om de nye anhængerplader med nummerserier der begynder med X (altså formatet XA 000 AA), som jeg selv har observeret mange af på motorvejene. Jeg har spekuleret på hvorfor Y mon ikke blev valgt. Jeg tænkte at man måske forventede at Z-serierne med kvadratisk bagplade forventes at vokse sig bagud i alfabetet; men på min seneste tur til Firenze omkring nytår så jeg en lokal politibil med en nummerplade med formatet YA 000 AA. Jeg har slået op på targheitaliane.com og set at Y-serierne netop er til lokalt politi. Det er måske også noget forholdsvis nyt, for et af de mange fotos i en anden tråd viser jo netop en lokal politibil med en nummerplade i den ordinære serie. Jeg kan i øvrigt tilføje at jeg observerede en enkelt kvadratisk bagplade, der begyndte med ZB, så de er ved at være færdige med ZA. De ordinære serier har jeg med sikkerhed set er nået til EX; men jeg havde en enkelt observation, hvor jeg mente at se EY først, men uden at få et ordentligt kig, fordi jeg så bilen ud ad vinduet fra en cafe. Jeg kunne jo ikke så godt rejse mig og spæne ud for at forsøge at løbe efter bilen :D Jeg kan dog se på targheitaliane.com, at EY-serien er i gang, blandt andet netop i Firenze, så jeg kan godt have set rigtigt.

Martin O
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Italienske nummerplader

Indlægaf TT » søn 08.02.2015 19:40

Martin O skrev:men på min seneste tur til Firenze omkring nytår så jeg en lokal politibil med en nummerplade med formatet YA 000 AA. Jeg har slået op på targheitaliane.com og set at Y-serierne netop er til lokalt politi. Det er måske også noget forholdsvis nyt, for et af de mange fotos i en anden tråd viser jo netop en lokal politibil med en nummerplade i den ordinære serie.


YA-nummerpladerne til lokalpoliti kom i 2009.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Italienske nummerplader

Indlægaf Wickie » tirs 04.08.2015 16:38

Var de gamle lokale pladene bundet til kjøretøyet slik som i Spanien?

Dvs. en "ROMA" plade kun sa at bilen ble registrert første gang i Roma men at dagens eier kunne bo hvor som helst i Italien?
Wickie
Medlem
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 23.12.2008 09:46
Geografisk sted: Gjøvik, Norge

Re: Italienske nummerplader

Indlægaf Martin O » ons 05.08.2015 22:16

Wickie skrev:Var de gamle lokale pladene bundet til kjøretøyet slik som i Spanien?

Dvs. en "ROMA" plade kun sa at bilen ble registrert første gang i Roma men at dagens eier kunne bo hvor som helst i Italien?


For en del (ca. 10-15) år siden rejste jeg nogle gange på ferie til Scala, som ligger på Sorrentohalvøen syd for Napoli. Vi blev hver gang hentet i Napolis lufthavn af den lokale taxa (fra Scala, altså), som kørte rundt med Milano-nummerplader.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Italienske nummerplader

Indlægaf TT » tors 06.08.2015 01:18

Wickie skrev:Var de gamle lokale pladene bundet til kjøretøyet slik som i Spanien?


Så vidt jeg har kunnet finde ud af, skulle man indtil 1994 omregistrere køretøjet hvis det blev flyttet til en anden provins.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Italienske nummerplader

Indlægaf Martin O » man 04.04.2016 19:20

TT skrev:
Martin O skrev:men på min seneste tur til Firenze omkring nytår så jeg en lokal politibil med en nummerplade med formatet YA 000 AA. Jeg har slået op på targheitaliane.com og set at Y-serierne netop er til lokalt politi. Det er måske også noget forholdsvis nyt, for et af de mange fotos i en anden tråd viser jo netop en lokal politibil med en nummerplade i den ordinære serie.


YA-nummerpladerne til lokalpoliti kom i 2009.


YA-numrene bruges tilsyneladende ikke konsekvent. Jeg har i hvert fald set lokale politibiler med nummerplader i den ordinære serie, også med numre der må være senere end 2009. I Bari har jeg i påsken 2016 set politimotorcykler med YA-numre, så kombinationen bruges altså både til biler og motorcykler. Dem jeg så, havde ret lave numre som YA 00054 og YA 00064. Der var også en med YA 001xx, hvor jeg ikke husker de to sidste cifre. Det ser for mig ud som om der i nogle byer bruges YA-plader, mens der i andre byer bruges ordinære nummerplader til politibiler.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14


Tilbage til Italienske nummerplader