Spanske erstatningsplader

Spørgsmål og diskussioner om spanske nummerplader

Spanske erstatningsplader

Indlægaf CSJ » lør 12.12.2015 19:22

Det er min erfaring fra de gange jeg var i Spanien i 70'erne at gamle nummerplader fra før 1971 blev ugyldige efter få år. Men i modsætning til Sverige var det kun pladerne der blev ugyldige, ikke numrene som sådan. Det betød at der blev brug for et meget stort antal erstatningsplader med en kombination af nummeropbygning og design som man ikke tidligere havde haft. De gamle plader fra før 1971 havde meget smal skrift og på kvadratiske plader stod kun bogstaverne på øverste linie, og alle tallene på nederste linie. Det er min erfaring at på erstatningspladerne var nummeret delt ligesom i Danmark, dvs. med de tre sidste cifre på nederste linie.

Men nu har en af mine bekendte lige været i Spanien og sendt mig dette billede. Man er tilsyneladende på et tidspunkt gået over til 4 cifre på nederste linie. Muligvis for at matche de daværende numre med provinsbogstaver og seriebogstaver, hvor de 4 cifre altid stod på nederste linie på kvadratiske plader, uanset antallet af lokale provinsbogstaver og seriebogstaver.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Spanske erstatningsplader

Indlægaf CSJ » lør 29.06.2019 07:50

Tilsyneladende en erstatningsplade fra Balearerne med et nummer fra før 1971 uden seriebogstaver. Der er bare det at dengang havde Balearerne ikke IB, men PM. Så dette nummer burde vel slet ikke kunne forekomme? Jeg ved ikke lige hvordan det hænger sammen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Spanske erstatningsplader

Indlægaf TT » søn 30.06.2019 13:36

PM blev ændret til IB i 1997. Man fortsatte i den forbindelse blot med det næste nummer. Det vil derfor ikke give anledning til forvirring at anvende den nye forkortelse med numre udleveret før 1997 - og slet ikke med numre udleveret før 1971.

Da den nye forkortelse blev indført, kunne eksisterende køretøjer med PM uden videre udskifte nummerpladen (som man selv skal anskaffe) så den viste IB i stedet for PM. Hvis man ønskede det, fx hvis man skulle til udlandet, kunne man også få ændret nummeret i registreringsattesten.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Spanske erstatningsplader

Indlægaf PS » søn 30.06.2019 14:19

Er der fra spansk side nogen forklaring på ændringen fra PM til IB?
Min egen teori er, at IB (Islas Baleares) var mere spiseligt på Ibiza end PM (Palma di Mallorca).
Begge øer Mallorca og Ibiza var i det samme registreringsområde.

Mvh. Peter S
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Spanske erstatningsplader

Indlægaf CSJ » søn 30.06.2019 16:50

Så er situationen tilsvarende som på Bornholm med I/J og i Stade med ST/STD.
Gælder det også de øvrige spanske provinser som skiftede kendingsbogstaver (GE/GI og OR/OU)?
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Spanske d

Indlægaf TT » søn 30.06.2019 19:55

PS skrev:Er der fra spansk side nogen forklaring på ændringen fra PM til IB?
Min egen teori er, at IB (Islas Baleares) var mere spiseligt på Ibiza end PM (Palma di Mallorca).
Begge øer Mallorca og Ibiza var i det samme registreringsområde.

Mvh. Peter S


Det handlede om at man ændrede navnet på provinsen til det catalanske navn Illes Balears, idet provinsen og den autonome region skulle hedde det samme, og at det skulle være i overensstemmelse med den lokale tradition og historie, og at PM kun repræsenterede Palma (som jo i øvrigt officielt ikke hedder mere end dette) og ikke resten af provinsen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Spanske nummerplader