Delaware
: søn 21.12.2014 19:54
I det nye nummer af AKS medlemsblad er der en artikel om Delawares nummerpladehistorie. Staten er opkaldt efter en Lord de la Warr og er USA's næstmindste delstat, dobbelt så stor som Tysklands mindste delstat Saarland, og den har kun tre counties: New Castle, Kent og Sussex, alle opkaldt efter lokaliteter i England.
Delawares officielle tilnavn er THE FIRST STATE, da det var den første af de oprindelige 13 stater som ratificerede de Forenede Staters forfatning. Staten har på nummerpladeområdet ofte været pioner og indført nye trends som senere er blevet efterlignet i andre stater. Til gengæld begyndte Delaware først ret sent at udgive nummerplader, i 1909, og uafbrudt fra begyndelsen til i dag er nummeret opbygget af et løbenummer uden bogstaver. Oprindelig et 4-cifret tal fra 1000 og opefter. 1913 blev designet let ændret, og 1917 rakte 4 cifre ikke længere, så man gik over til 5 cifre.
De første årtier anvendtes mange årligt udskiftelige farvekombinationer, men i 1929 gik man over til et fast mønster af skiftevis gule plader med blå skrift og omvendt. Disse farver er hentet fra Delawares flag, som igen har hentet dem fra det svenske flag, idet der var mange svenskere blandt de oprindelige nybyggere i staten, og det var også svenskere som grundlage Delawares hovedstad Wilmington, som dog oprindelig var opkaldt efter Norges hovedstad Christiania. 1936 gik man over til at skrive statens navn DELAWARE helt ud på nummerpladerne i stedet for forkortelsen DEL, en trend som de mange stater efterhånden også fulgte.
Fra årsskiftet 1939/40 ændrede man terminen for fornyelse af registreringen fra årsskiftet til 1.april for at afhjælpe problemet man lange køer på motorkontorerne i juletiden. Allerede 1942 gik man som den første stat over til at fordele fornyelsen jævnt over hele året. Desuden forenklede man processen ved at gå over til udatede plader med pånittede tal og forsynet med tilsvarende gyldighedsmærkater, de såkaldte metal tabs. 1942 var også året hvor pladernes gyldighed ikke længere var begrænset til et år, men fik gyldigheden forlænget ubegrænset, og dermed er nummerplader fra 1942 i Delaware de ældste nummerplader i hele USA som har været kontinuerligt gyldige. Selv disse gamle plader kan i dag overføres til nye køretøjer. Firmaer som Delaware Historic Plate Company tilbyder reproduktioner af disse gamle plader som historiske. I andre stater kan kun originale læsbare plader af samme årgang som køretøjet anvendes som historiske. Dermed er Delaware også den eneste stat som ikke udelukkende tilbyder standardiserede plader til nyregistreringer.
1946 gik man tilbage til prægede plader. For at spare på ressourcerne under hensyntagen til mangelsituationen fra krigens tid gik man yderligere bort fra fornummerpladerne, og disse er aldrig siden blevet genindført.
De første reflekterende plader kom i 1947, i første omgang dog kun til særligt udvalgte. Til sammenligning begyndte de fleste andre stater først at eksperimentere med reflekterende plader i 60'erne.
Selvom USA i 1956 ellers indførte landsdækkende standardformat for nummerplader, 6*12 tommer, ventede man i lidt endnu med det i Delaware, idet man samtidig ville gå helt over til reflekterende plader, og de nødvendige folie og klæbeteknikker var på det tidspunkt endnu ikke tilstrækkeligt udviklede. Først i 1958 gik man over til standardformatet og ændrede samtidig de på det tidspunkt sorte plader til mørkeblå plader med gul skrift, en farvekombination som man har holdt ved siden. Der kendes dog også en yderst sjælden variant med hvid skrift.
Delawares officielle tilnavn er THE FIRST STATE, da det var den første af de oprindelige 13 stater som ratificerede de Forenede Staters forfatning. Staten har på nummerpladeområdet ofte været pioner og indført nye trends som senere er blevet efterlignet i andre stater. Til gengæld begyndte Delaware først ret sent at udgive nummerplader, i 1909, og uafbrudt fra begyndelsen til i dag er nummeret opbygget af et løbenummer uden bogstaver. Oprindelig et 4-cifret tal fra 1000 og opefter. 1913 blev designet let ændret, og 1917 rakte 4 cifre ikke længere, så man gik over til 5 cifre.
De første årtier anvendtes mange årligt udskiftelige farvekombinationer, men i 1929 gik man over til et fast mønster af skiftevis gule plader med blå skrift og omvendt. Disse farver er hentet fra Delawares flag, som igen har hentet dem fra det svenske flag, idet der var mange svenskere blandt de oprindelige nybyggere i staten, og det var også svenskere som grundlage Delawares hovedstad Wilmington, som dog oprindelig var opkaldt efter Norges hovedstad Christiania. 1936 gik man over til at skrive statens navn DELAWARE helt ud på nummerpladerne i stedet for forkortelsen DEL, en trend som de mange stater efterhånden også fulgte.
Fra årsskiftet 1939/40 ændrede man terminen for fornyelse af registreringen fra årsskiftet til 1.april for at afhjælpe problemet man lange køer på motorkontorerne i juletiden. Allerede 1942 gik man som den første stat over til at fordele fornyelsen jævnt over hele året. Desuden forenklede man processen ved at gå over til udatede plader med pånittede tal og forsynet med tilsvarende gyldighedsmærkater, de såkaldte metal tabs. 1942 var også året hvor pladernes gyldighed ikke længere var begrænset til et år, men fik gyldigheden forlænget ubegrænset, og dermed er nummerplader fra 1942 i Delaware de ældste nummerplader i hele USA som har været kontinuerligt gyldige. Selv disse gamle plader kan i dag overføres til nye køretøjer. Firmaer som Delaware Historic Plate Company tilbyder reproduktioner af disse gamle plader som historiske. I andre stater kan kun originale læsbare plader af samme årgang som køretøjet anvendes som historiske. Dermed er Delaware også den eneste stat som ikke udelukkende tilbyder standardiserede plader til nyregistreringer.
1946 gik man tilbage til prægede plader. For at spare på ressourcerne under hensyntagen til mangelsituationen fra krigens tid gik man yderligere bort fra fornummerpladerne, og disse er aldrig siden blevet genindført.
De første reflekterende plader kom i 1947, i første omgang dog kun til særligt udvalgte. Til sammenligning begyndte de fleste andre stater først at eksperimentere med reflekterende plader i 60'erne.
Selvom USA i 1956 ellers indførte landsdækkende standardformat for nummerplader, 6*12 tommer, ventede man i lidt endnu med det i Delaware, idet man samtidig ville gå helt over til reflekterende plader, og de nødvendige folie og klæbeteknikker var på det tidspunkt endnu ikke tilstrækkeligt udviklede. Først i 1958 gik man over til standardformatet og ændrede samtidig de på det tidspunkt sorte plader til mørkeblå plader med gul skrift, en farvekombination som man har holdt ved siden. Der kendes dog også en yderst sjælden variant med hvid skrift.