Fransk nummerplade

Spørgsmål og diskussioner om franske nummerplader

Fransk nummerplade

Indlægaf CSJ » fre 24.10.2008 08:36

Jeg har fået tilsendt dette billede fra bushistorikeren Lars Ersgaard med en forespørgel om nummerpladen. Det er taget af hans far, nu afdøde Svend Erik Ersgaard som i sin tid som repræsentant rejse rundt over hele Danmark lige fra 30'erne til 70'erne, og har efterladt sig en enestående værdifuld samling af fotos af klassiske busser mm.
Jeg kunne kun svare ham at nummerpladen uden tvivl er fransk, selvom nummeret ikke er opbygget på den traditionelle måde med et 2-cifret departementsnummer til sidst.
Jeg har enkelte andre eksempler på franske nummerplader der ligner denne. I den meget tidlige periode fra bilernes barndom er der en del eksempler med eet enkelt ciffer til sidst, og fra lidt nyere tid har jeg et par eksempler, alle med 4 cifre, 2 bogstaver med R som det første, og eet enkelt ciffer.
Kan nogen hjælpe med til at belyse denne nummerplede yderligere?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fransk nummerplade

Indlægaf TT » fre 24.10.2008 17:14

Før 1950 anvendte man et helt andet system i Frankrig end det nuværende.

Den første tegngruppe var et løbenummer (som nu) på op til 4 cifre. Den midsterste tegngruppe var en geografisk betegnelse. Eksempelvis havde Paris (dengang departement "Seine") alle kombinationer med R. Den sidste tegngruppe, som enten var fraværende eller bestod af et enkelt ciffer var et løbenummer til serien. RP, RP1, RP2, RP3, ..., RP9, RQ, RQ 1, RQ 2 osv.

Serien "RS 4" var fra slutningen af 1949 og starten af 1950 (altså inden man skiftede system i 1950). Sidste serie i Seine var RS 5.

I de første par år af det nuværende systems tid havde departementnumrene i øvrigt ikke foranstillet 0. Det er dog helt sikkert ikke et sådant nummer der er på denne nummerplade, da man endnu i dag ikke har nået bogstaverne RS i departement 04 (ultimo 2005: 357 MR 04).

Fra 1.1.2009 kommer der i øvrigt nye nummerplader i Frankrig. Systemet er stort set kopieret efter det italienske.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Fransk nummerplade

Indlægaf CSJ » lør 25.10.2008 17:23

Mange tak for interessante oplysninger om fransk nummerpladehistorie. Findes der mon en fortegnelse over alle gamle franske kendingsbogstaver?
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fransk nummerplade

Indlægaf TT » lør 25.10.2008 23:06

Nedenfor findes både reserverede (under la numérotation) og faktisk anvendte koder (under les départements) fra perioden 1928-1950:

http://immat1928.free.fr/index2.html

Der er også de relevante bekendtgørelser (under les documents).
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Fransk nummerplade

Indlægaf CSJ » man 02.12.2019 18:15

TT skrev:Den sidste tegngruppe, som enten var fraværende eller bestod af et enkelt ciffer var et løbenummer til serien. RP, RP1, RP2, RP3, ..., RP9, RQ, RQ 1, RQ 2 osv.

Af de billeder jeg hidtil har set af de gamle franske nummerplader har ingen manglet det sidste enlige ciffer. Men på forsiden af det nye nummer af VT er der hele to. I forgrunden en Citroën Traction Avant fra Paris (5848-RJ), som efter nummeret at dømme må være en af de allerførste årgange (1934-35). På den anden side af gaden en bil fra Corsica (140 DT).
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Franske nummerplader

cron