Side 1 af 1

Frankrig med nummerpladebrillerne på! (Masser af billeder!)

Indlæg: søn 05.07.2009 14:39
af LarsBudtz.dk
Her kommer lige lidt forskelligt fra nummerpladesituationen i det franske, dags dato!

Billede
Et eksempel på den nye franske standard, med regionens logo og nummer i den blå del til højre. Her er det en C3 Picasso fra 60 PICARDIE

Billede
Et andet eksemplet på en af den nye standard, her en Renault Koleos fra 04 PACA

Billede
Grænsepladerne er også begyndt at dukke op i det nye format. Her en Megane III.

Billede
De allersidste plader af den gamle standard er også hvide både foran og bagpå. Desuden er der mange der som denne A4 har en slags gråt mønster bag ciffrene. Måske det var et mislykket forsøg på at gøre det sværere at lave falske? Man er ihvertfald tilsyneladende gået væk fra det med den nye standard?

Billede
Jeg faldt også over denne C2 der var meget ny, men alligevel med gammel standard -det må have været en af de aller sidste. Det der slog mig var bare at den ser meget hjemmelavet ud? Det ligner bare klistermærker?

Billede
Der skulle selvfølgelig også lige en sort med. Her en ZX fra Alpes Maritimes. Der er faktisk stadig en del sorte plader at se rundt omkring.

Alle billederne er mindre end 1 dag gamle, så det må være at betragte som en frisk opdatering af situationen i det franske ;)

Re: Diverse fra Sydfrankrig

Indlæg: søn 05.07.2009 14:58
af TT
Mønsteret i 511 ZF 84 er indlagt af den pågældende nummerpladeproducent og er absolut ikke foreskrevet (formentlig forbudt).

I Frankrig er en nummerplade noget man køber hos en selvvalgt producent, og der er mange forskellige producenter og derfor også mange forskellige udførelser.

Måske virker mønsteret begrænsende må muligheden for at fotografere nummerpladen med blitz.

Re: Diverse fra Sydfrankrig

Indlæg: søn 05.07.2009 15:20
af LarsBudtz.dk
Ja, nummerplader køber man hos den lokale "hælebar", dem falder man ofte over! Jeg kan prøve at tage et billede med blitz, når mørket falder på... ;)

Re: Diverse fra Sydfrankrig

Indlæg: fre 31.07.2009 10:26
af CSJ
En af de nye franske grænseplader obs. i Roskilde.

Re: Diverse fra Sydfrankrig

Indlæg: fre 31.07.2009 19:26
af jco
Vedrørende 1798 WWB 75:

Jeg mener at franske nummerplader med bogstavkombinationen WW er en form for prøveplader eller midlertidige plader før den endelige registrering er OK.

For en del år siden rejste jeg meget i Frankrig og har set en del sorte plader med WW eller WW og et yderligere bogstav. Mange af dem var lavet af tape, og bar tydelige "takker" i enderne som om de var revet af en rulle.

Desværre har jeg ingen billeder.

mvh Jens

Re: Diverse fra Sydfrankrig

Indlæg: fre 31.07.2009 21:10
af LarsBudtz.dk
Det lyder da yderst sandsynligt, og giver en fornuftig forklaring på hvorfor man kører rundt med en så tydeligt hjemmelavet nummerplade.

Re: Diverse fra Sydfrankrig

Indlæg: fre 31.07.2009 23:09
af Münster
TT skrev:Mønsteret i 511 ZF 84 er indlagt af den pågældende nummerpladeproducent og er absolut ikke foreskrevet (formentlig forbudt).

I Frankrig er en nummerplade noget man køber hos en selvvalgt producent, og der er mange forskellige producenter og derfor også mange forskellige udførelser.

Måske virker mønsteret begrænsende må muligheden for at fotografere nummerpladen med blitz.

Jeg har i hvert fald ofte set det samme mønster på officielle billeder fra Peugeot. Det burde derfor ikke være helt uautoriseret. Her er et eksempel:
Billede
http://www.km77.com/00/peugeot/3008/2009/gra/019.asp

Re: Diverse fra Sydfrankrig

Indlæg: lør 01.08.2009 05:24
af TT
Jeg så en tilsvarende i går. Det er formentlig en bestemt producent der har dette kendetegn.

Re: Diverse fra Sydfrankrig

Indlæg: lør 01.08.2009 17:27
af CSJ
Det er også min erfaring at franske nummerplader med WW og evt. yderligere et bogstav er prøveplader. Det forklarer også hvorfor den har både 4 cifre og 3 bogstaver + departementstal, og dermed kommer op på 9 tegn i alt. Alm. lokale franske numre havde enten max.4 cifre + 2 bogstaver + departementstal, ellere max.3 cifre + 3 bogstaver + departementstal.

Re: Frankrig med nummerpladebrillerne på! (Masser af billeder!)

Indlæg: ons 13.07.2011 13:45
af mikkelhansen
Jeg tillader mig lige at stjæle LarsBudtz' tråd med lidt flere franske plader i forskellig form og farve. Beskrivelse af hvert billede er nævnt lige under billedet.

Re: Frankrig med nummerpladebrillerne på! (Masser af billeder!)

Indlæg: ons 13.07.2011 13:47
af mikkelhansen
Og lidt flere...

Re: Frankrig med nummerpladebrillerne på! (Masser af billeder!)

Indlæg: ons 13.07.2011 13:50
af mikkelhansen
Og lidt flere...

Re: Frankrig med nummerpladebrillerne på! (Masser af billeder!)

Indlæg: ons 13.07.2011 13:55
af mikkelhansen
Og de sidste....

Re: Frankrig med nummerpladebrillerne på! (Masser af billeder!)

Indlæg: tors 14.07.2011 08:21
af TT
Jeg har nogle kommentarer til dine betegnelser:

Det du kalder "kredsvåben" er regionalt logo med departementsnummer. En region (landsdel) består af flere departementer (amter). Det regionale logo og departementsnummer skal være overensstemmende, dvs. det departement hvis nummer er på nummerpladen, skal ligge i den region hvis logo er på nummerpladen.

Det du kalder "EU-logo uden kredsvåben" er nummerplader i det gamle system (FNI) - hvor der ud over nummeret kun måtte være et EU-logo (først frivilligt, senere obligatorisk). Et regionalt logo må derfor ikke forekomme. Af og til ser man EU-logoet overklæbet med et regionalt symbol, især i Bretagne og Savoien.

Det du kalder "EU-logo med kredsvåben" er nummerplader i det nye system (SIV) - hvor et regionalt logo og departementsnummer er obligatorisk (bortset fra på bestemte nummerpladetyper). Bindestregerne er også obligatoriske i dette system.

Der har aldrig været en obligatorisk skrifttype i Frankrig. Der findes derfor et utal af skrifttyper. Man skal selv sørge for at få lavet sine nummerplader hos en valgfri producent, og to nabonumre kan derfor have helt forskellig skrifttype. Der er heller ikke krav til anvendelse af noget bestemt materiale.

Med hensyn til farven var det først obligatorisk med sort. Senere blev det frivilligt om man ville have sorte nummerplader eller hvide foran og gule bagpå. Derefter blev det obligatorisk med hvide nummerplader foran og gule bagpå. Kort før overgangen til det nye system blev det tilladt med hvide plader bagpå. Køretøjer der er registreret i eller omregistreret til det nye system skal have hvide plader både foran og bagpå, idet dog gamle køretøjer må anvende sorte plader uden EU-logo og regionalt logo departamentsnummer. Køretøjer med nummerplader i det gamle system må køre videre med de farver de nu engang har (sort/sort - hvid/gul - hvid/hvid), indtil de bliver omregistreret til det nye system.