Side 1 af 1
Sær færing
:
lør 07.03.2009 17:06
af TT
På Teknisk Museum var også denne usædvanlige tilsyneladende færøske nummerplade. Så vidt jeg husker var den blot anført på opslaget som "gammel nummerplade".
Nummerpladen har opretstående politihånd og løbenummer som det var tilfældet på færøske nummerplader i perioden fra ca. 1930 til ca. 1950.
Designet er dog alligevel lidt ejendommeligt. 3-tallernes buer afskæres skråt hvor de danske nummerplader har en vandret afslutning. Nummeret er forholdsvis højt og stammer derfor ikke fra den første tid hvor Færøerne havde nummerplader. Måske er det en lokalt fremstillet nummerplade fra krigens tid, hvor man ikke kunne få leverancer fra Danmark.
Bedømt ud fra billedet er hullerne 15-16 cm fra hinanden hvilket så vidt jeg ved ikke passer med de normale danske mål (13 eller 18 cm).
337-720.jpg
Re: Sær færing
:
søn 08.03.2009 00:40
af TT
Her er en færøsk nummerpladetype som formentlig kun havde en kort levetid.
Jeg har på et tidspunkt noteret at en bekendtgørelse eller lignende (som jeg siden ikke har kunnet genfinde) fra 1949 indførte kendingsbogstaverne FØ på færøske nummerplader. Egentlig troede jeg at man var gået direkte fra den opretstående politihånd med design 1930/type 4 til kendingsbogstaverne Fø og det danske design 1950/type 5. Men vedlagte billede, som er et udsnit af et foto fundet på vestmanna.fo, viser at der har været en mellemstation med bogstaverne FØ over en politihånd til venstre og et løbenummer til højre, alt i design 1930. Nummeret er i øvrigt et meget lavt 4-cifret nummer, nemlig 1019. Denne nummerpladetype har formentlig kun eksisteret fra 1949 til 1950. Bemærk at Ø'et har samme størrelse som F'et i modsætning til de senere plader hvor ø'et var mindre end F'et. Cirkulære anhængerplader fortsatte i øvrigt med stort Ø.
FØ1019_crop.jpg
Re: Sær færing
:
søn 08.03.2009 15:12
af Jesper Bering
Kære Thomas,
Sådan en vogn har jeg (historisk nummerplade E 17·530). Jeg kunne ikke finde billedet på vestmanna.fo - må jeg bede om en nærmere adresse?
Jeg synes også hullerne sidder længere fra overkanten af pladen end normalt på nr. 337. Færøerne fik vist lavet så meget i udlandet under krigen (pengesedler og frimærker tror jeg nok), så hvorfor ikke også nummerplader?
hilsen Jesper
Re: Sær færing
:
søn 08.03.2009 15:19
af TT
Re: Sær færing
:
søn 08.03.2009 15:51
af CSJ
Selvom jeg ikke kan færøsk får jeg så meget ud af teksten at billedet er taget først i 60'erne. Da jeg selv var på Færøerne i 1980 var de sorte emaljeplader med Fø og numre inddelt i serier (system 1958) endnu talrige på de færøske veje. Men jeg har aldrig personligt set færøske nummerplader af ældre typer i trafikken.
Man kunne evt. skrive til den færøske veteranbilmand Hans Elmar Poulsen og spørge om han kan kaste yderligere lys over disse spørgsmål. hans mailadresse står i DVK's medlemsliste.
Jeg ved at han har en stor veteranbilsamling, bl.a. en Ford T med opretstående handske 121, samt flere andre biler med sorte emaljeplader og Fø, så han ved formentlig noget om færøsk nummerplqadehistorie.
Re: Sær færing
:
ons 17.06.2009 21:28
af Erik Larsen
Eitt av mongu stásiligu akførunum hjá Olafi Durhuus á posthúsinum: Ein Bedford lastbilur. Drongurin, sum ætlar sær inn í stýrihúsið, er Bogi Olsen. Myndin helst tikin fyrst í 60´unum. Myndatøka: Helst Anna Sofía Durhuus
Mit uvidende bud er: "Et af mange statelige (ikke statslige, red) køretøjer fra Olaf Duurhus ved posthuset. En Bedford lastbil. Drengen, som kæmper sig ind i førerhuset, er Bogi Olsen. Billedet er taget først i 60'erne. Fotograf (er Helst et navn eller betyder det "er"? red.) Anna Sofía Duurhus.
Re: Sær færing
:
tors 14.10.2010 22:21
af TT
Færøsk ønskenummerplade BL.FO
Punktumet er ikke en uofficiel tilføjelse. Det er præget i pladen.
Re: Sær færing
:
søn 27.11.2011 10:10
af Danish Design Museum
Jeg har fundet et andet billede af en nummerplade samme type og som ikke ligger langt fra i nummerserien.
Re: Sær færing
:
søn 27.11.2011 10:25
af Danish Design Museum
Og en anden fin færing
Re: Sær færing
:
tors 01.12.2011 09:12
af TT
Det er lykkedes at finde den bekendtgørelse hvormed vantepladerne med FØ ble indført:
KUNNGERÐ um KENNINGARMERKI Á MOTORAKFØRUM, IÐ SKRÁSETT ERU Í FØROYUM
Sambært kunngerð nr. 321 fyri Føroyar frá 29. november 1930 um motorakfør, V. A., hevur landsstýrið góðkent, at motorakfør, ið skrásett eru í Føroyum, eftir henda dag fáa nummarspjøldur við kenningarstøvunum „FØ“ framman fyri nummarinum sjálvum í staðin fyri tey spjøldur, sum nú eru nýtt.
Til tess at lætta um umskiftið fáa tey nýggju nummarspøldrini nummør frá nr. 800 og uppeftir.
Skyldan til at seta tey nýggju spjøldrini á tekur fyrst við, tá ið akfar verður nýskrásett, skrásett umaftur, av ti at tað skiftir ánara, og tá ið spjøldur verða umskift, tí tey eru skalað eller mist burtur; tó tekur henda skylda við beinan vegin viðvíkjandi motorakførum, sum ætlað er at flyta út úr Føroyum, og tey ikki eru strikað av motorskránni her. Hvørjum ánara av motorakfari er tó frítt at skifta tey gomlu nummarspjøldrini við nýggj, sjálvt um eingin af áðurnevndu grundum er til. – Tá ið umskift verður, skal altíð verða latið ella sent landfútanum:
1) tey gomlu nummarspjøldrini,
2) tryggingarskjalidð og
3) 8 kr. i ágávu fyri hvørju spjøldir.
FØROYA LANDSSTÝRI, tann 13. september 1949
A. SAMUELSEN
Løgmaður
/ Kr. Djurhuus
Som det fremgår, begyndte FØ-numrene fra 800 og op. Mon 1000-serien har været en særlig serie til lastbiler og busser, eller er det bare et tilfælde?
Den senere vanteløse plade Fø 620 viser at numrene under 800 har været taget i brug igen.
Re: Sær færing
:
ons 30.10.2013 02:00
af Jannur
Erik Larsen skrev:Eitt av mongu stásiligu akførunum hjá Olafi Durhuus á posthúsinum: Ein Bedford lastbilur. Drongurin, sum ætlar sær inn í stýrihúsið, er Bogi Olsen. Myndin helst tikin fyrst í 60´unum. Myndatøka: Helst Anna Sofía Durhuus
Mit uvidende bud er: "Et af mange statelige (ikke statslige, red) køretøjer fra Olaf Duurhus ved posthuset. En Bedford lastbil. Drengen, som kæmper sig ind i førerhuset, er Bogi Olsen. Billedet er taget først i 60'erne. Fotograf (er Helst et navn eller betyder det "er"? red.) Anna Sofía Duurhus.
Oversættelsen ser ud sådan: "Et af de mange fineste køretøjer fra Olaf Durhuus på posthuset. En Bedford lastbil. Drengen, som ville komme ind i førerhuset, er Bogi Olsen. Billedet er taget først i 60'erne. Fotograf: Helst = (Man tror at det er hellere) Anna Sofía Durhuus. (som tog billede.)[/quote]
Re: Sær færing
:
søn 02.02.2014 18:08
af CSJ
Her er en anden fin færing fundet på facebook. Triangel brandbil med påskriften Torshavner Sløkkulið eller noget i den retning.
Nummeret er udstedt i perioden 1958-76 i lastbilserien.
Re: Sær færing
:
ons 08.04.2015 11:17
af CSJ
Fundet på facebook. Billedet er fra 2010.
Re: Sær færing
:
lør 23.01.2016 17:32
af CSJ
Fandt dette billede på facebook. Som jeg læser nummeret Fø 1.168 (og med lægeskilt). Kan det være et nummer fra før 1958?
Jeg kender til færøske serier efter 1958 indenfor Fø 2.xxx til lastbiler og knallerter, og har noteret at prøveplader havde numre indenfor serien Fø 1.xxx. De almindelige privatbiler fra denne periode jeg kender til med 4-cifrede numre havde indenfor serien Fø 5.000-6.999.
Re: Sær færing
:
fre 03.06.2016 12:05
af gumle43
Re: Sær færing
:
lør 18.06.2016 09:27
af CSJ
CSJ skrev:Her er en anden fin færing fundet på facebook. Triangel brandbil med påskriften Torshavner Sløkkulið eller noget i den retning.
Nummeret er udstedt i perioden 1958-76 i lastbilserien.
Nu er denne bil kommet på frimærke (se nye nummer af VT).
Re: Sær færing
:
man 20.04.2020 08:41
af CSJ
Fandt dette spændende billede. Det viser at man efter 1950 også genbrugte de helt lave numre.
Re: Sær færing
:
fre 21.07.2023 20:09
af CSJ
TT skrev:På Teknisk Museum var også denne usædvanlige tilsyneladende færøske nummerplade. Så vidt jeg husker var den blot anført på opslaget som "gammel nummerplade".
Nummerpladen har opretstående politihånd og løbenummer som det var tilfældet på færøske nummerplader i perioden fra ca. 1930 til ca. 1950.
Designet er dog alligevel lidt ejendommeligt. 3-tallernes buer afskæres skråt hvor de danske nummerplader har en vandret afslutning. Nummeret er forholdsvis højt og stammer derfor ikke fra den første tid hvor Færøerne havde nummerplader. Måske er det en lokalt fremstillet nummerplade fra krigens tid, hvor man ikke kunne få leverancer fra Danmark.
Bedømt ud fra billedet er hullerne 15-16 cm fra hinanden hvilket så vidt jeg ved ikke passer med de normale danske mål (13 eller 18 cm).
337-720.jpg
Her er et billede fra en privat samling. Det kunne se ud som nummeret har været udstedt til en motorcykel.