Røde/gule tyske prøveplader - hvilke skal jeg vælge?

Spørgsmål og diskussioner om tyske nummerplader

Røde/gule tyske prøveplader - hvilke skal jeg vælge?

Indlægaf Lincoln » man 19.07.2010 23:50

Jeg overvejer at at hente en bil i Tyskland og selv køre den hjem. Jeg har gjort det to gange før - første gang (i 2003) med 'røde' plader og anden gang (2009) med 'gule' plader. Begge gange med danske prøveplader fra jeg kørte fra færgen - for en sikkerheds skyld.

Men jeg mener at have læst et sted at den ene type tyske prøveplade (vist nok den røde) er fuldt ud lovlig at anvende som dansker med bopæl i Danmark (indtil den prægede udløbsdato, selvfølgelig) - er dette korrekt?? Og hvor finder jeg lovteksten hertil?

Jeg vil ikke risikere ballade i relation til forsikring eller registreringsafgift - men vil da gerne spare et par hundrede kroner til danske prøveplader...! :D

Er det i øvrigt korrekt at man kan få produceret 'nummerplader' i Tyskland med helt valgfri tekst; IKKE til at sætte på bilen, men som almindeligt 'skilt' til garagen, hobbyværelset, herreværelset, barnevognen...? Jeg mener at huske at man kan få skrevet hvad som helst på pladen - blot kan man ikke få den på bilen...

Mvh
Tommy
Lincoln
Medlem
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 12.08.2008 11:38

Re: Røde/gule tyske prøveplader - hvilke skal jeg vælge?

Indlægaf TT » tirs 20.07.2010 06:42

Du skal ikke mere end nogle få emner tilbage for at finde svaret med citat fra bekendtgørelse og det hele: viewtopic.php?f=5&t=651#p4211

Mht. til det andet spørgsmål, så er der flere steder i Tyskland og andre udlande at man kan få lavet skilte fremstillet på samme måder som nummerplader med valgfri tekst og farve. I medierne har der eksempelvis for nylig været nævnt et svensk site.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Røde/gule tyske prøveplader - hvilke skal jeg vælge?

Indlægaf Leth » tirs 20.07.2010 23:21

Jeg får nok på nakken, men www.showplate.se laver noget der godt kunne ligne nummerplader - Jeg har selv et sæt hvor der står et hjemmesidenavn på og kvaliteten er god - dog lader skrifttypen noget tilbage af ønske sammenlignet med rigtige plader.
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Røde/gule tyske prøveplader - hvilke skal jeg vælge?

Indlægaf TT » tirs 20.07.2010 23:55

Skriften er enten DIN- eller FE-skrift, og af de to må førstnævnte klart være det mindste onde.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Tyske nummerplader