Side 1 af 2
Bremen Classic Motorshow
:
søn 07.02.2010 19:11
af CSJ
Jeg har været til det store Bremen Classic Motorshow, og det var ikke dårligt. Markedet var meget stort, men dog ikke mere uoverskueligt end Herning. Mange biler og mange stumper, også nummerplader.
Re: Bremen Classic Motorshow
:
søn 07.02.2010 19:21
af CSJ
Denne bus har før været oppe og vende her i forumet, og vi blev enige om at den sandsynligvis må være belgisk. 821892 må være det samme design. Ifølge Licence Plates of the world blev dette design anvendt i Belgien 1933-51, og de samme numre i en lidt anden typografi blev anvendt 1926-33. Pga. især 2-tallet må denne plade være design 1933. Pladen er i emalje og rimelig pænt velbevaret, og nederst et et stempel med teksten Belgique Belgie (fransk og flamsk). Pladen er noget større end de senere anvendte belgiske nummerplader.
Som Tintin-læser vil man have bemærket at i førkrigshistorierne har bilernes nummerplader kun tal, ingen bogstaver. Disse plader er dog som regel røde med sort skrift, men de må være inspireret af datidens belgiske nummerplader. Engang tager Tintin nogle banditters bilnummer, 160891, men det fører til et vildspor, indtil han opdager at de har vendt nummerpladen på hovedet, så det i virkeligheden er 168091.
Re: Bremen Classic Motorshow
:
søn 07.02.2010 19:27
af CSJ
Denne nummerplade var ifølge sælgeren fra Ukraine. Det måtte i så fald have været en kort overgangsperiode efter Sovjetunionens opløsning, men dette design forekommer ikke under Ukraine på Licence Plates of the World. Bogstaverne er RDV på russisk.
Re: Bremen Classic Motorshow
:
søn 07.02.2010 19:36
af CSJ
Det lykkedes at skaffe en lokal nummerplader fra Bremen, så nu er der kun to tyske delstater jeg ikke har i samlingen, Brandenburg og Saarland. Og Saarland er den eneste delstat hvor jeg ikke selv har været. Men her er et foto af en Volkswagen med Saarland nummerplader på en lille færge over Rhinen.
Bremens nummerpladen var ifølge sælgeren 50 år gammel, men det kan ikke passe, da man først tog B i brug som seriebogstav efter genforeningen.
Re: Bremen Classic Motorshow
:
søn 07.02.2010 19:43
af CSJ
To korte lettiske bilnumre på en hhv. kort og lang plade.
Re: Bremen Classic Motorshow
:
søn 07.02.2010 19:53
af CSJ
Et eksempel på en tysk registreringsattest fra 1937. Så vidt jeg kan står der Speyer am Rhein (nuværende Rheinland-Pfalz), registreringsbogstaverne er IID (Bayern, Kreis Pfalz). Måske har det daværende Bayern strakt sig udenfor den nuværende delstal Bayern.
Re: Bremen Classic Motorshow
:
søn 07.02.2010 20:00
af CSJ
Udenfor messehallen holdt denne Mercedes. Historiske nummerplader fra Kreis Leer in Ostfriesland, FE-skrift, men uden blåt EU-felt.
Re: Bremen Classic Motorshow
:
søn 07.02.2010 20:28
af TT
821 892 er en bagnummerplade (pga. stemplet). Bussens er en fornummerplade og tilsyneladende mindre og formentlig af en anden udførelse (ikke emalje).
RDV 2793 er formentlig sovjetisk. Nogle køretøjer brugte 3 bogstaver og 4 cifre. Den er i så fald formentlig fra Rostov-na-Donu i det sydlige Rusland ikke langt fra den ukrainske grænse.
Hvis told-æggene (de ovale tyske grænseplader) er fra 1967 eller derefter er de fra hovedtoldkontorerne Düsseldorf (205) og Braunschweig-Mitte (404).
Re: Bremen Classic Motorshow
:
søn 07.02.2010 20:38
af CSJ
På toldæggenes segl står der hhv. Bundesfinanzverwaltung D (205) og Hauptzollamt Braunschweig-Mitte (404).
Re: Bremen Classic Motorshow
:
søn 07.02.2010 20:56
af TT
Lettiske korte nummerplader har lidt smallere bogstaver (4 stregbredder) end de normale lange (5 stregbredder).
Pfalz var et større område som tilhørte Bayern, men var geografisk adskilt fra hoveddelen af staten. I Pfalz lå bl.a. Frankenthal, Kaiserslauten, Landau, Ludwigshafen, Neustadt Haardt (nu Neustadt a.d. Weinstraße), Pirmasens, Speyer og Zweibrücken.
Re: Bremen Classic Motorshow
:
man 08.02.2010 21:53
af PS
Fotografiet af en Volkswagen med Saarland nummerpladen 700-OE-15 og nationalitetsskilt SA er interessant historie. Nummerpladen ser mere fransk ud end tysk. Det må være et fotografi fra tiden før Saarland blev optaget som delstat i Vesttyskland. Saarland var et autonomt område under økonomisk administration af Frankrig i perioden 1945-57. Valutaen skiftede fra franc til D-mark i 1959, og formentlig blev nummerpladerne med fransk design også udskiftet med tysk design omkring det tidspunkt.
Mvh. Peter S
Re: Bremen Classic Motorshow
:
man 08.02.2010 23:53
af TT
Saarland fik tyske nummerplader 1.1.1957. De sorte Saar-nummerplader blev ugyldige 1.1.1959. Nationalitetsmærket før genforeningen var (som det ses) SA.
OE 15 er Landkreis Saarbrücken.
I perioden 1920-1935 havde Saar også en lignende særstatus. På de hvide nummerpladerne stod Saar og et løbenummer med sort skrift (alm. tysk design). Nummerpladerne blev der ikke ændret på da Saar kom til Tyskland igen i 1935, men også dengang blev nationalitetsmærket SA afskaffet.
(Kilde: Andreas Herzfeld: Die Geschichte der deutschen KFZ-Kennzeichen)
Re: Bremen Classic Motorshow
:
tirs 09.02.2010 21:14
af CSJ
En italiensk bog om Bugatti. Ifølge Licence Plates of the World blev dette design anvendt i Italien 1925-32.
Re: Bremen Classic Motorshow
:
tirs 09.02.2010 23:02
af GT-FK10
TO= Torino
@Carsten: Har den grön nummerplade RE-ER en ubeskadiget segl? Smuk nummernplader. Fik Du min e-mail?
Re: Bremen Classic Motorshow
:
ons 10.02.2010 09:25
af CSJ
Seglet på den afgiftsfri nummerplade fra Recklinghausen er ikke ubeskadiget. Man kan ane figuren et nældeblad i våbenskjoldet, og af teksten rundt i kanten kan man læse (k)RE(is) REC(klinghausen).
Jeg har ikke fået din mail, men jeg har fået ny mailadresse, jeg har rettet den og håber at det fungerer.
Re: Bremen Classic Motorshow
:
ons 10.02.2010 11:13
af CSJ
Denne Mercedes optrådte i Bremen med historiske nummerplader fra Gießen. Det samme nummer har tilsyneladende siddet på en anden klassisk Mercedes (Auto Bild Klassik Magazin für Oldtimer und Youngtimer) med mindre der er tale om en billedmanipulation i bladet.
Re: Bremen Classic Motorshow
:
ons 10.02.2010 21:22
af Jesper Bering
Kære Carsten,
Jeg tror at din mistanke om billedmanipulering er meget berettiget. Nummerpladen på den flødefarvede Mercedes har et forkert perspektiv.
Sammenlignet med vognens perspektiv har pladens perspektiv mindst følgende 'fejl':
Den fjerne ende af pladen er for lav i forhold til den nære ende.
Pladens fjerne ende virker nærmere på vognens kølergitter end dens nære ende.
Pladen er meget kraftigere belyst end vognen.
Bortset fra at den sidste fejl næsten ville have været for nem at rette under manipuleringen, er billedet ellers hæderligt lavet.
hilsen Jesper
Re: Bremen Classic Motorshow
:
tors 11.02.2010 10:06
af CSJ
Det er billedet af den lyse Mercedes jeg selv har taget, så det ville i givet fald være den sorte cabriolet der var manipuleret med. At nummerpladen er meget kraftigere belyst end bilen er et almindeligt fænomen ved indendørs udstillinger, da blitzen rammer den reflekterende nummerplade.
Jeg ved ikke hvordan reglerne er i Tyskland, om et historisk H-nummer kan overføres fra eet klassisk køretøj til et andet.
Re: Bremen Classic Motorshow
:
tors 11.02.2010 22:41
af GT-FK10
Man maa ikke overförer et historisk H-nummer fra eet klassisk køretøj til et andet.
Re: Bremen Classic Motorshow
:
tors 11.02.2010 22:55
af TT
Blitz og reflekterende nummerplader er en dårlig kombination.
I det aktuelle tilfælde er det svært at sige om det er den ene eller den anden Mercedes der er den retmæssige "indehaver" af nummerpladen da ingen af dem er fotograferet på offentlig vej.
I teorien kan det samme nummer være tildelt igen efter det har været afmeldt, men det skulle være et sært tilfælde.