Ostalgi

Spørgsmål og diskussioner om tyske nummerplader

Ostalgi

Indlægaf CSJ » fre 10.07.2009 18:30

Jeg har været på ferie i Mecklenburg-Vorpommern og besøgt flere bilmuseer samt det store årlige østbiltræf på en gammel militærflyveplads lidt udenfor Ribnitz-Damgarten. Mange af den slags arrangementer i det tdl. DDR er godt garneret med ostalgi. Jeg købte disse 7 gl. DDR nummerplader, 4 fra Berlin, en fra Volksarmee, en fra Volkspolizei og en fra Selskabet for Sport og Teknik (den gule), den er fra Bezirk Suhl - bezirksbogstav O.
De fleste DDR nummerplader er fremstillet af en hvid blikplade (grå på bagsiden) og med sort præget kant, og bogstaver og tal er klistret på. Den gule er fremstillet på basis af en lignende plade, overtrukket med gul folie.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Ostalgi

Indlægaf CSJ » fre 10.07.2009 18:53

Teknisk Museum i Wismar har en pæn nummerpladesamling, alle fra Mecklenburg-Vorpommern, de fleste fra det nuværende system med DIN-skrift, og en del Ausläufer. GDB-A 43 var med på den store udstilling i Schwerin for et par år siden.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Ostalgi

Indlægaf CSJ » lør 11.07.2009 13:20

Et par DDR mc-numre fra Østtræffet. Den ene falsk fremstillet i det nuværende design.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Ostalgi

Indlægaf CSJ » lør 11.07.2009 16:33

En interessant detalje:
To forskellige lastbiler til østtræffet med nøjagtig det samme prøvenummer, den ene med udløb 6.7.09 og dermed stadig gyldig undet træffet, den anden stod på flyvepladsens tekniske museum og udløb 14.1.08.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Ostalgi

Indlægaf CSJ » man 13.07.2009 10:45

Et billede i en bog fra Rügens hovedby Bergen. Som man måske kan se, så har de tre biler i billedets forgrund AN som de to første bogstaver. Det er også min personlige erfaring fra første gang jeg var på Rügen i 1991 at Kreis Rügen havde kredsbogstaverne AN.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Ostalgi

Indlægaf CSJ » tirs 14.07.2009 09:04

Er der nogen der ved om man har anvendt autoriserede nummerplader i dette design i DDR? Min tyske ven Reiko har ikke kendskab til at man har anvendt præget skrift i DDR, bortset fra den sidste periode, hvor man anvendte DIN-skriften.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Ostalgi

Indlægaf TT » ons 15.07.2009 21:33

INW 6-52 ser meget mærkelig ud. Flere af tegnene har en unaturlig form. Prægede nummerplader eksisterer, men er usædvanlige. Da DDR i den sidste periode overgik til DIN-skrift og de i Forbundsrepublikken anvendte råplader, var der fortsat et betydeligt lager af råplader af DDR-type. Dette overskudslager har lagt baggrund til mange uægte nummerplader, herunder nummerplader der skal forestille at være fra før 1945.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Ostalgi

Indlægaf TT » ons 22.07.2009 06:43

Jeg tillod mig at uploade billedet af INW 6-52 på det tyske forum pl8s.biz, hvor der er nogle DDR-eksperter.

Prægede nummerplader blev almindelige efter murens fald og før overgangen til forbundsrepublikkens nummersystem pr. 1.1.1991. I den sidste tid var DIN-udgaver langt det mest almindelige, men inden denne "ensretning", fandtes der også prægede nummerplader med bl.a. TGL-skriften (som klæbebogstaverne normalt var udført i) og "hjemmelavede" skrifttyper. Der findes eksempler på pl8s.biz.

Det meste af pl8s.biz er kun synligt for medlemmer. Hvis nogle herfra tilmelder sig pl8s.biz, vil jeg anbefale at man skynder sig at præsentere sig i det dertil indrettede emne eller skriver et passende indlæg. De er lidt skeptiske over for nytilmeldte der ikke straks giver sig til kende.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Tyske nummerplader