Jeg endte i går bagved denne Audi A7 på Sønderjyske Motorvej.
Et par ting fangede min interesse:
-Bilen er udstyret med tre blå blink forrest på taget. Det er 360-graders blink, ikke retningsbestemte. Cirka midt på taget sidder der to gullige "knolde", de peger til siden. Dette er muligvis to kameraer.
-Bilen havde et klistermærke bagpå med et ikon der forestiller et overvågningskamera, og noget meget småt tekst som man ikke kunne læse uden at skulle køre uansvarligt tæt på bilen. Jeg tænker det kunne være tekst om ANPG af en eller anden art.
Et par spørgsmål til dette:
Jeg troede ikke udenlandsk indregistrerede biler måtte køre med blåt blink i Danmark, uanset om blinket aktivt benyttes eller ej? Jeg husker for en del år siden at Danmark indlejede tyske eller hollandske "salatfade", og der mener jeg bestemt disse biler fik FZ-plader (eller en af de andre særplader) mens de var i Danmark. Husker jeg forkert? Alene det faktum at bilen er udstyret med blå blink, kan få nogle andre bilister til at køre anderledes (men det er nok umiddelbart en fordel...)
Er der nogen der ved mere om hvad bilen har lavet i Danmark? Har det mon været demonstration af et nyt ANPG-system, testet direkte på en tysk civil politibil? AB er både byen Aschaffenburg og Landeskreis Aschaffenburg i Unterfranken i Bayern, og så vidt jeg kan læse mig frem til, ville en "rigtig" politibil i Unterfranken have haft WÜ PP XXXX.
Jeg er ikke bekendt med en offentlig tysk nummerplade-opslagstjeneste ligesom vi kender fra Danmark og Sverige, men hvis det findes, er jeg sikker på at en eller flere her på forummet kender linket.